گزارشی از برنامه‌های بانوان در روز اول نشست ملی «کوثر هدایت»

گزارشی از برنامه‌های بانوان در روز اول نشست ملی «کوثر هدایت»
حسین فلاح مراد
0
۳۰ دی ۱۴۰۰

برنامه‌های نشست اول راهیاران شبکه شریکه الامام نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها»، با حضور بانوان راهیار استانی و همسران مدیران کل و معاونین شهرستان‌ها، از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، در روز اول نشست ملی کوثر هدایت سلام الله علیها، افتتاحیه‌ای ویژه بانوان با سخنرانی زهرا موحدی مادر شهیدان سید جواد و سیدکریم خوش قلب برگزار شد.
زهرا موحدی با اشاره به تکالیف بانوان و لزوم پای بندی به آن‌ها گفت: ما مدیون خلقت خود هستیم و در هر برهه به اقتضای نقشی که برعهده داریم باید به خوبی در آن نقش‌ها ظاهر شویم. نقش خوب به معنای انجام درست وظایفی است که بر عهده ما گذاشته شده است.
او با بیان اینکه اگر اسلام را پذیرفته‌ایم، باید بدان پایبند باشیم، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) بهترین الگو برای بانوان هستند، ایشان جان خود را در راه دین خدا و حمایت از حضرت علی(ع) فدا کردند.
موحدی اضافه کرد: یاری همسر یکی از ویژگی‌های بارزی است که بانوان بزرگ صدر اسلام بدان پایبند بودند و آن‌ها اکنون باید الگوی افضل ابدی برای ما باشند.

 

سپس در حاشیه برنامه‌های امروز، نشست انگیزشی با سخنرانی مریم زادقاسمی عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت انجام شد.
در این نشست زادقاسمی بیان داشت: توقعاتی از ما به عنوان همسر امام وجود دارد و ممکن است چنین زندگی ای زیر ذره بین مردم نیز قرار داشته باشد، اما دلیل این توجه به‌واسطه لباسی است که بر تن همسران ما می‌باشد.
وی افزود: نگاه خاص مردم به قشر طلبه و خانواده آنان می‌تواند فرصتی برای اثرگذاری بیشتر در محیط باشد که باید از آن به خوبی بهره گرفت.
عضو دفتر امور بانوان بنیاد هدایت در بخش پایانی سخنان خود، همکاری بانوان حاضر در جلسه را جهت کمک به توانمندسازی همسران امامان در سراسر کشور خواستار شد.
سپس حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی عضو هیأت امنا بنیاد هدایت به ارائه بحث پیرامون موضوع تبیین الگوی حضور اجتماعی زن پرداخت.
او با اشاره به زندگی حضرت زهرا(س) و نقش یاوری، همکاری و شراکت ایشان در غصه ها و دغدغه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: زن و مرد یک هدف مشترک دارند و آن هدف، بندگی خداست و هرکدام در مسیر نصرت دین خدا باید یکدیگر را یاری کنند.
وی افزود: مؤمنین دو دسته هستند برخی از آنان عادی و مشغول به زندگی شخصی خود هستند؛ اما دسته دیگر که ایمان قوی تری دارند، یاری کننده دین خدا نیز می‌باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) علاوه بر اینکه یاور مؤمنین بودند، همواره دغدغه دین خدا را نیز داشتند، خاطرنشان کرد: سطح انسان هرچه بالاتر رود، دغدغه او نیز افزایش می یابد و همه ما باید دغدغه اسلام، ارزش‌ها و دین خدا را داشته باشیم و حضرت زهرا(س) نیز به عنوان الگویی برتر چنین بوده است.
حجت الاسلام نظافت اثرگذاری در تربیت جامعه را یکی از اولویت‌های مهم پس از رسیدگی به امور خانواده عنوان کرد و گفت: در درجه اول تربیت فرزندان اولویت دارد اما اگر همت‌ها افزایش یابد، در کنار توجه به خانواده می‌توان فعالیت‌های دیگری را نیز در سطح جامعه انجام داد و باقیات الصالحاتی را برای خود ثبت نمود.
وی در این مسیر دعوت عملی را یکی از امور تأثیر گذار و حائز اهمیت خواند و آن را موجب موفقیت در مسیر تبلیغی دانست.

بعد از برگزاری نماز جماعت، راهیاران شهرستانی شبکه شریکه الامام به سه گروه تقسیم شدند، که گروه اول شامل استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و لرستان بود که حجت الاسلام امید محلاتی به بیان مطالب مرتبط با مدل راهیاری برای بانوان راهیار این استان‌ها پرداخت.
مریم زادقاسمی نیز مباحث مرتبط با همین موضوع را برای گروه دوم که شامل استان‌های گلستان، چهار محال و بختیاری و مازندران بودند، مطرح نمود.


گروه سوم نیز شامل راهیاران شبکه شریکه الامام استان‌های گیلان، کرمان و البرز بودند که حجت الاسلام رضا غلامی روشن به ارائه همین مباحث برای آنان پرداخت.
در این سه گروه بحث های مشترکی پیرامون نحوه دعوت افراد به کار خیر، نحوه شناسایی معضلات، انگیزه سازی و افزایش دانش مطرح شد و همچنین نکاتی در خصوص نحوه شناسایی چالش‌ها و موانع و به دنبال آن نحوه راه حل یابی برای حل مسائل مربوط به حوزه راهیاری بیان شد.

همزمان با برگزاری برنامه‌های آموزشی برای بانوان و جهت بهره برداری بیشتر و بهتر افراد از برنامه‌های آموزشی، از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ ظهر، مهد کودکی جهت نگهداری از کودکان ۳ تا ۹ سال با حضور مربی متخصص کودک فعال بود؛ اکران فیلم، اجرای نمایش عروسک گردانی، پانتومیم، اجرای سرود، بازی‌های حرکتی، داستان گویی و نقاشی، اوریگامی بخشی از برنامه‌های این مهد برای کودکان بوده است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!