قاسمی تبیین کرد؛

تکنیک‌های راهبری حل مسئله از سوی امام میانی

تکنیک‌های راهبری حل مسئله از سوی امام میانی
مجتبی عظیمی
0
۰۶ بهمن ۱۴۰۰

دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت در آموش تکمیلی دوره حل مسئله به مقتضیات یک امام میانی برای حل مسئله و استفاده از حلقه‌های میانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حسن قاسمی دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت در نخستین روز از دومین دوره نشست ملی کوثر هدایت سلام الله علیها که در سازمان تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، به موضوع «حل مسئله از سوی حلقه های میانی» پرداخت و اظهار داشت: بر اساس تحقیقات یک تیم پژوهی فرآیندی که یک امام جماعت باید طی کند تا به امام میانی تبدیل شود، تدوین شده است. در محله نخست امام جماعت باید پیوندهای اجتماعی را تقویت کند؛ در مراحل بعدی امامت مسجد، امامت محله و در نهایت امام میانی خواهد شد.
دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه امامت بر حلقه های میانی با ابزار حل مسئله انجام می شود، اظهار داشت: امام میانی با این ابزار حلقه های میانی را پای کار حل مسائل مختلف مردم می آورد.
وی با اشاره به سیر رشد عملیات های مختلفی که از سوی بنیاد هدایت طراحی و با همت شبکه امامت اجرا شده است، گفت: در هر محله یک گام پیش تر رفتیم از مواسات مؤمنانه در عملیات شهید سلیمانی کار را آغاز کردیم، در مهرواره محله همدل به حل مسئله رسیدیم و در مهروراه اوج رویکرد آموزشی و مهارت افزایی در حل مسئله را محور قرار دادیم.
قاسمی افزود: حلقه های میانی ای که در محله فعالیت می‌کنند بازوهای حلقه‌های میانی ای هستند که در سطح کشور کار می کنند و به عنوان مثال در حوزه خانواده وقتی که حلقه‌های میانی برنامه‌ای را تدارک می بینند، باید زیر برنامه های آن در مجله اجرا شود و مانند قطعات پازل همدیگر را تکمیل کنند.
وی اولویت بندی معضلات را گام دوم در حل مسئله دانست و گفت: پیش تر جدول ماتریس حل مسئله را آموزشش دادیم؛ در این نشست می خواهیم از ابزار جدیدی استفاده کنیم که به آن کارت امتیاز می گویند؛ معضلات در یک جدول فهرست شده و به آنها امتیاز دهی می شود تا ترتیب اولویت ها مشخص شود.
دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت، شناسایی ظرفیت‌ها را یکی دیگر از گام‌های حل مسئله عنوان کرد و بیان داشت: ظرفیت‌ها را به هفت دسته تقسیم بندی کردیم؛ بوم‌هایی که قبلا تهیه می شد بیشتر انتزاعی بودند اما در بوم حل مسئله جدید باید ظرفیت های واقعی که در زیست بوم خود می شناسید را احصاء کنید.
قاسمی از تکنیک «پنج چرا» برای ریشه یابی مشکلات و مسائل یاد کرد و افزود: در راه حل یابی هم ابزارهایی وجود دارد یکی طوفان فکری، دیگری گعده و یکی هم بوم حل مسئله است. راه کارهایی که ارائه می شود باید در یک جدول تفاوت و مجزا امتیاز دهی شود، نه اینکه همه آنها را در یک جدول بیاوریم.
وی با تأکید بر اینکه برنامه ریزی اقدام گام مهمی در حل مسئله است، گفت: ابتدا باید راهکار ساختار شکست کار را اجرا کنیم؛ گرافی رسم کنیم و با تقسیم بندی کارها، آنها را به فعالیت‌های خورد و مشخص تبدیل کنیم تا بتوانیم در اجرا بهتر عمل کنیم.
دستیار مدیرعامل بنیاد هدایت در بخش دیگر به توضیح بوم حل مسئله پرداخت و بیان داشت: افراد به کمیسیون‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در موضوعات مختلفی کار می‌کنند؛ بهترین بومی که تهیه شده در بوم نهایی پیاده شده و در نمایشگاه ارانه می‌شود.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!