با همت امام و کشاورزان دست و دلباز روستای بسطاق رقم خورد؛

گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان با استقبال مردم در پرداخت زکات مستحبی+فیلم

گره‌گشایی از مشکلات نیازمندان با استقبال مردم در پرداخت زکات مستحبی+فیلم
رضا رفیعی‌مهر
0
۳۰ بهمن ۱۴۰۰

حجت الاسلام طاهری گفت: ۱۸۵ نهال پسته توسط مردم روستا بسطاق در قالب طرح زکات مستحبی اهدا شده است که برخی از آن‌ها به ثمر نشسته و عواید آن برای امور خیر و کمک به نیازمندان صرف می‌شود.

حجت الاسلام محمد طاهری امام روستای بسطاق از توابع شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، ضمن تشریح فعالیت‌های خود اظهار داشت: روستای بسطاق دارای جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از جمله روستاهای محروم است، اما از غنای فرهنگی و اعتقادی بالایی برخوردار بوده و مردم مشارکت‌ خوبی در کمک به عتبات عالیات و اجرای برنامه های در ماه های رمضان و محرم و امور خیر در رفع فقر و محرومیت دارند.

حجت الاسلام طاهری عنوان کرد: اصالتا اهل روستای بسطاق هستم، هر چند در شهرهای مختلف نیز فعال بوده و توانسته ام در کارهایی مختلفی به ارائه خدمت بپردازم. همچنین به دلیل علاقه‌مندی به ورزش و به خصوص والیبال و فعالیت از دوران دبیرستان و حضور در مسابقات استانی و کسب رتبه در مسابقات ملی، علاقه ویژه‌ای به توسعه ورزش جوانان در کنار دیگر امور دارم و هم اکنون نیز در شهر به همراه فرهنگیان مشغول به ورزش نیز هستم.

وی با اشاره به برخی از اقدامات خود با همراه کردن اهالی روستا بیان کرد: در سال های اولیه طلبگی چون کتاب خانه ای در روستا نبود تلاش کردیم، یک کتاب خانه را راه اندازی کنیم و به مرور با اخذ مجوزهای لازم و همراهی کانون های فرهنگی آن را به کانون فرهنگی هنری امیرالمومنین(ع) تبدیل کردیم.

امام روستای بسطاق تصریح کرد: در بحث نمایشگاه ها نیز جز سه کانون برتر استان خراسان جنوبی بوده ایم که به عنوان کانون برتر به مرحله استانی راه یافتیم و در برنامه هایی در قالب عکس، هم‌پای دیگر استان ها به ارائه برنامه پرداختیم و با استفاده از تجربیات دیگران، عکس ها را در معرض دید قرار دادیم.

وی همراهی اهالی روستا و مشارکت‌های مردمی را مهم‌ترین سرمایه در رفع مشکلات برشمرد و خاطرنشان کرد: به دلیل همراهی خوب مردم در تمامی برنامه ها همواره موفق بوده ایم، اهالی مردمی انقلابی هستند که سال ها در صحنه حضور داشتند و حتی در انتخابات با مشارکت صد در صدی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

حجت الاسلام طاهری گفت: در مباحث خیر و رفع محرومیت ها تلاش های خوبی شده که قابل تقدیر است، مردم اکثرا کشاورز و دامدار هستند و در فعالیت‌هایی چون تکمیل حسینیه و مسجد و پروژه های عمرانی و معنوی کمک کرده اند و در پرداخت زکات واجب و مستحب در تلاش اند.

بیشتر بخوانید: روزهای خوش «بُسطاق» زیر چتر تلاش امام روستا

وی در مورد این کمک ها ادامه داد: در دو سال اخیر به دلیل کمبود آب، بسیاری از اهالی به کشت نهال پسته روی آورند و با رویکردی که در پرداخت زکات مستحبی دارند امسال ۱۸۵ نهال پسته را در طرح زکات آوردیم که به بار نشسته و ۵ میلیون تن پسته از آن ها برداشت شد.

امام روستای بسطاق اظهار داشت: از طریق کمیته امداد نسبت به پلاک زنی نهال ها اقدام کردیم و بسیاری از اهالی نیز خودشان برای نهال ها، پلاک گرفتند که با حضور ائمه جمعه و فرماندار منطقه چند باغ به صورت نمادین پلاک گذاری شد و سایرین نیز در این طرح مشارکت کردند و از منابع آن در کارهای خیر و تأمین جهیزیه و مراسم‌های مذهبی استفاده می شود.

وی توضیح داد: پرداخت زکات را به خود اهالی موقع برداشت واگذار کرده ایم که در این باره پس از چیدن محصول، پسته یا پول آن را به مرکز نیکوکاری تحویل می دهند.

این روحانی فعال در امور خیریه بیان کرد: برنامه های مختلفی در طرح بین المللی در منابع طبیعی در نهال کاری و جنگل کاری و احیای زمین های در دست تخریب داشته ایم که با مشارکت اهالی انجام شده است، همچنین با ایجاد صندوقی توانستیم سود و عواید نهال کاری را در اختیار نیازمندان در جهت دریافت وام قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در حوزه زکات نیز شورای زکات را برای مشارکت های بیشتر اهالی تشکیل دادیم و وقتی مردم کم کم ما را در کنار خودشان دیدند، همکاری بیشتری اتفاق افتاد، در این صندوق که با پیگیری کمیته امداد و مرکز نیکوکاری پیشنهاد شد، مجوزهای لازم را دریافت کنیم و با مشارکت مردم و تشکیل گروه ها، وام هایی را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

حجت الاسلام طاهری عنوان کرد: در صندوق حدود ۲۰۰ میلیون تومان از محل آورده مردم وجود دارد و اخیرا هم ۱۰۰ میلیون تومان به صندوق تخصیص یافته که برای کارهای اقتصادی و اجتماعی در اختیار اهالی قرار می گیرد، اعضای گروه در صندوق خودشان پشتوانه ای برای بازگشت پول به صندوق هستند و سازوکاری دقیق وجود دارد.

وی گفت: قائنات و سرایان مهد رویش زعفران است و اهالی روستا بیش از ۱۰۰ کیلو گل زعفران در فصل کشت برداشت می کنند. در طرحی که از حدود ۲۰ سال قبل شروع شده است مردم مقداری از گل های زعفران را به امور خیر اختصاص می دهند.

 

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!