روستایی که سرنوشتش عوض شد؛

روزهای خوش «بُسطاق» زیر چتر تلاش امام روستا

روزهای خوش «بُسطاق» زیر چتر تلاش امام روستا
حسین فلاح مراد
0
۱۷ شهریور ۱۴۰۰

روستای «بسطاق» از توابع شهرستان سرایان به دنبال خشکسالی‌های پیاپی رنگ باخته بود که با تلاش‌های حجت الاسلام محمد طاهری جانی دوباره گرفت.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، «بسطاق»، روستایی زیبا در دل شهرستان سرایان بوده که مردمانش از دیرباز در صنعت کشاورزی و دامداری مشغول فعالیت بوده‌اند. این روستا در زمانی نه چندان دور رونقی دیگر داشت. کودکان پروانه‌وار به دور قنات می‌چرخیدند و گرمای تابستان و آفتاب سبز بهاری‌شان را در کنار قنات می‌گذراندند. قناتی که با گذر زمان خشک شد و امید اهالی روستای بسطاق را ناامید کرد.

اگرچه محصولات کشاورزی و دامی این منطقه از گذشته زبانزد بود اما خشکسالی‌های پی در پی و کمبود آب نه تنها کشاورزان را با چالش رو به رو کرده بلکه کمبود علوفه برای دام مسیر دامداری را هم ناهموار کرده است.

تلاش‌های یک طلبه برای رونق زندگی در بسطاق

روزهای خوش «بسطاق» هم مانند صدها آبادی و روستای دیگر در خراسان جنوبی دستخوش نامهربانی‌های روزگار شد و تازیانه‌های خشکسالی بر تن این دیار هم اثرات نامطلوبی بر جای گذاشت.

قنات روستا به سکوتی ۱۵ ساله فرو رفت. کمبود باران و خشکسالی چند ساله عرصه کشت و کار را بر کشاورزان تنگ کرد و دایره فعالیت دامداران به دلیل نبود علوفه کوچک شد.

حالا بسطاق مانده بود و جمعیتی جوان و بعضاً پیر و یا خردسال که با موجی از ناامیدی شب و روزشان را سپری می‌کردند.

جوانان یکی پس از دیگری برای فرار از بیکاری به کلان شهرها و شهرهای مجاور رفتند و ریش سفیدان به امید فردایی روشن منتظر ماندند.

روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شد تا اینکه طلبه‌ای جوان از دل روستا بلند شد و سرنوشت بسطاق را عوض کرد.

«حجت‌الاسلام محمد طاهری» نام داشت و در نخستین گام‌هایش به سراغ قنات روستا رفت. تلاش‌ها و رایزنی‌های این طلبه جانی دیگر به قنات داد و بعد از ۱۵ سال آب در رگ‌هایش جاری شد.

او به احیای قناتی خشکیده بسنده نکرد و یافتن راهی برای نجات دامداران را در دستور کار قرار داد و به تأمین آب و علوفه مورد نیاز دامداران پرداخت.

این اقدامات ارزنده کافی بود تا به او همیار نمونه طبیعت در خراسان جنوبی عنوان دهند.

رونق روستا، درخشش نور شعف در چشمان بی فروغ دامداران و کشاورزان و بازگشت لبخند به کودکان روستا از جمله ثمرات فعالیت‌های این طلبه در روستا است.

فعالیت‌هایی که نه تنها باعث باز شدن روزنه امید در روستا شده بلکه سنت حسنه نیکوکاری و کمک به دیگران را هم در روستا رواج داده و اکنون مردمان بسطاق بیش از پیش دست به خیر شده‌اند.

دقایقی را پای گفت و گوی این طلبه جوان روستایی می‌نشینیم تا از اهداف و شیرینی اقداماتش برایمان سخن بگوید.

تلاش برای کمک به دامداران

حجت‌الاسلام محمد طاهری در گفت و گو با مهر بیان کرد: روستای بسطاق از توابع شهرستان سرایان بوده که دارای بیش از هزار نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از جمعیت روستا دامدار هستند، افزود: خشکسالی‌های پیاپی و کمبود بارندگی دامداران و کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است.

این طلبه روستایی ادامه داد: با توجه به کاهش بارندگی‌های اخیر، بسیاری از دامداران در تأمین خوراک دام با مشکل مواجه شده‌اند.

وی بیان کرد: دامداران در سال گذشته کمک‌های خوبی در قالب پرداخت زکات مستحبی داشته‌اند که صرف امورات خیر شده است.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: بنابراین تلاش شده اکنون که دچار مشکلاتی در تأمین خوراک دام شده‌اند، برای رفع گرفتاری شأن گام‌هایی برداریم.

احیا قنات روستا

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه آب نقش مهمی در ماندگاری روستاییان در روستاها دارد، گفت: قنات روستای بسطاق به دلیل خشکسالی‌ها از ۱۵ سال گذشته خشکیده بود که با همکاری متولیان و مردم احیا شد.

وی کاشت ۱۸۵ اصله نهال پسته را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: امید است بتوانیم با ادامه روند فعالیت‌های پیش رو کمکی به قشر دامدار و کشاورز روستا داشته باشیم.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه مردم روستای بسطاق در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه مشارکت خوبی دارند، افزود: هرساله مقداری از گل‌های زعفران صرف انجام فعالیت‌های خیرخواهانه می‌شود.

راه اندازی مرکز نیکوکاری در روستا

این طلبه انسان دوست با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در روستا بیان کرد: احداث چمن مصنوعی و ساخت وضوخانه از دیگر اقدامات انجام شده است.

حجت‌الاسلام طاهری از راه اندازی مرکز نیکوکاری در روستا خبر داد و افزود: در حال حاضر بسطاق تنهایی روستا در شهرستان سرایان بوده که دارای مرکز نیکوکاری است.

نشاندن بذر امید در دل مردم و روستاهای محروم و آفت زده تنها با برداشتن گام‌های بزرگ حاصل نمی‌شود بلکه همدلی با مردمان خود بزرگترین امید است. پس بیاییم هر کدام‌مان در ترویج فرهنگ انسان دوستی به سهم خودمان ایفای نقش کنیم.

در دیگر رسانه‌ها ببینید:

خبرگزاری مهر

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!