نگاهی به اقدامات امام محله قلعه لاجین؛

از ساخت مسکن محرومین تا کمک به ترک اعتیاد جوانان

از ساخت مسکن محرومین تا کمک به ترک اعتیاد جوانان
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۷ اسفند ۱۴۰۰
حجت الاسلام فرهمند در مدت حضور خود در محله قلعه خدمات ارزشمندی را به مردم محله ارائه داده است. از کمک به ساخت مسکن نیازمند تا فراهم کردن بستر لازم برای ترک اعتیاد جوانان.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام سعید فرهمند امام محله قلعه شهرستان لالجین و برگزیده استانی مهرواره اوج است و به دعوت مردمی از سال ۹۵ به صورت مستقر در این محله اقدام به فعالیت تبلیغی و خدمت‌رسانی به مردم محله می‌کند.
 به گفته او مسجدی که حدود ۶۰ سال تعطیل بوده و به جز مناسبت های محرم رمضان برنامه دیگری نداشت پس از ورود او فعال شده و برنامه های مذهبی و نماز جماعت در آن برقرار است فعالیت این امام محله در مسجدخلاصه نمی شد و محله و ارتقای فرهنگی و اجتماعی آن مدنظر این امام محل قرار گرفته است.
 امام جماعت مسجد حاج عبدالله لالجین می گوید: ارتباط ما با این مسجد محله منحصر به این چند سال نبوده و از سال‌های قبل نیز ارتباط خود را با محله و مسجد داشته‌ایم. از ۱۴ سال پیش و  با توجه به آمار بالای اعتیاد در این منطقه به شناسایی افراد معتاد پرداختیم و در قالب گروه های ترک اعتیاد از آن ها حمایت کردیم.
با تلاش های صورت گرفته این گروه از ۲۰ نفر به ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این از خانواده‌ها ی آن ها نیزحمایت می‌ شود و برگزاری کارگاه ها در مدارس و دعوت از همین افراد معتادی که موفق به ترک اعتیاد شده اند یکی دیگر از برنامه هایی است که این امام محله برای پیشگیری از اعتیاد دارد.
او می گوید: اخیراً هم یک ساختمان برای برگزاری جلسات ترک اعتیاد ساخته شده و امیدواریم که در آینده شاهد تحول خوبی در باب پیشگیری و ترک اعتیاد باشیم.
در عرصه خانواده حجت الاسلام فرهمند فعالیت های متفاوتی را در زمینه پیشگیری از مشکلات و آسیب ها و همچنین ایجاد صلح و سازش در منطقه داشته است. در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و خانوادگی ۲ هفته یکبار با دعوت از اساتید اقدام به برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی روابط زوجین و تربیت فرزند می کند.
 طرحی که تحت عنوان فانوس زندگی برای بیش از ۱۰۰ خانواده برگزار و این خانواده ها در این طرح راهکارهای بهتر زیستن در کنار همدیگر را می آموزند.
 در زمینه صلح و سازش نیز این امام محله که با حمایت امام جمعه بنیاد صیانت از بنیان خانواده را پای کار آورده است. طرحی که از دفتر امام جمعه همدان انجام داده است و در این طرح پرونده های خانواده ها قبل از ارسال به دادگاه به این بنیاد ارجاع می‌شود. از ۳۴ پرونده ارسالی ۱۷ پرونده صلح و سازش بوده و این پرونده ها زیر نظر مشاورین پیگیری و به نتیجه می رسد. 
او که خود مسئول بنیاد صیانت است شخصا تعداد زیادی از پرونده ها را بررسی می‌کند و یکی از عوامل آمار بالای طلاق را بحث اعتیاد می‌داند. او در این باره می‌گوید: با برنامه‌هایی که در زمینه ترک اعتیاد داریم بخشی از این پرونده ها قابل حل است و بخش دیگری را نیز از طریق بنیاد صیانت از بنیان خانواده و به سرانجام می رسانیم. 
حجت‌الاسلام فرهمند در راستای ایجاد اشتغال برای اهالی منطقه با پای کار آوردن افراد کارشناس و مشاور برای ایجاد اشتغال موفق به برگزاری پنج هزار ساعت مشاوره در راستای ایجاد اشتغال شده است. این برنامه ها به اشتغال ۳۰ نفر کمک کرده است. علاوه بر این او که خود نیز از این طریق کارگاه سفالگری راه اندازی کرده و چند نفر را نیز در کارگاه خود به کار گرفته است.
حجت الاسلام فرهمند در ایام کرونا و در لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر نهضت مواسات با فعالیت‌های فراوان اقدام به تهیه و توزیع بیش از ۵۰۰ بسته‌ معیشتی در همان ایام نموده و مسجد این محل ارتباط با مرکز خیریه و مرکز نیکوکاری و حمایت از ۵۰۰ خانواده تحت پوشش از فعالیت‌های دیگر این امام اهل است.
مسکن برای محرومین و نیازمندان فعالیت دیگر  این محله است که در این موضوع یک خانه برای نیازمندان ساخته یک خانه دیگر نیز در حال ساخت است. علاوه بر این نسبت به تعمیر چند خانه در لالجین اقدام شده است.
کار در عرصه فرهنگی بخش دیگری از فعالیت‌های حجت الاسلام فرهمند است او به تربیت کادر نوجوان می‌پردازد و معتقد است در این زمینه کم کاری شده و لازم است فعالیت های بیشتری صورت بگیرد. در طرح شهید بهنام که توسط این امام محل انجام شده از یکی از طلاب ۵ میلیون تومان برای تولید محتوا جذب و بالای ۳۰ نفر نیز جذب شده اند.
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!