با تلاش امام محله شهرک امام خمینی و خیرین؛

مسجدی در تبریز که ۴۰۰ خانواده نیازمند را زیر چتر حمایتی خود دارد

مسجدی در تبریز که ۴۰۰ خانواده نیازمند را زیر چتر حمایتی خود دارد
مجتبی عظیمی
1
۲۲ اسفند ۱۴۰۰

با تلاش‌های حجت الاسلام طالبی و خیرین شهرک امام خمینی تبریز ۴۰۰ خانواده نیازمند از پوشش حمایتی مسجد محمد رسول الله بهره مند شده‌اند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام علی طالبی امام محله شهرک امام خمینی (ره) تبریز و امام جماعت مسجد حضرت محمد رسول الله (ص) است. او در خصوص فعالیت‌های فرهنگی خود می‌گوید: یکی از شاخص ترین کارهای ما در بعد فرهنگی راه اندازی نمایشگاه بزرگ فاطمیه است که همه ساله در ایام شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود و در استان بی نظیر است.
امام محله شهرک امام خمینی (ره) از ابتدای شیوع کرونا وارد امور خیریه شده است و اکنون در حدود ۴۰۰ خانوار را تحت پوشش حمایتی مسجد قرار داده است. اموری نظیر کمک هزینه اجاره، تهیه رهن برای مستأجرین، کمک به خرید مسکن، تهیه جهیزیه، ارائه خدمات آموزشی برای دانش آموزان و هر موضوعی که به امور خیریه مربوط می‌شود فعالیت می‌کند.
او در خصوص توزیع بسته‌های معیشتی نیز می‌گوید: در ابتدای کرونا از ۲۰۰۰ خانواده حمایت می‌کردیم اما بعد از راه افتادن کسب و کارها در ماه به طور ثابت ۴۰۰ خانواده از ما بسته معیشتی می‌گیرند. در کنار این با بیمارستان‌ها همکاری می‌کنیم تا بتوانیم نیازمندان را از خدمات درمانی بهره مند کنیم.
به گفته حجت الاسلام طالبی، کسانی که نیازمند تأمین هزینه درمان هستند با رایزنی‌هایی که با بیمارستان‌ها شده است بخشی از هزینه توسط بیمارستان بخشی توسط یکی از خیرین و بخشی دیگر هم توسط مسجد و بخش آخر هم توسط بیمار تأمین می‌شود.

امام محله شهرک امام خمینی (ره) درباره روش تأمین کمک‌های و بسته‌های معیشتی نیز می‌گوید: نهادی که به ما کمک کرده ستاد اجرایی فرمان امام است. اما بیشتر هزینه‌ها از قبل خیرین تأمین شده و افرادی را داشتیم که از آمریکا یا هلند برای ما کمک ارسال می‌کردند. با فعالیت‌هایی که در فضای حقیقی و مجازی داشتیم و تماس‌هایی که با افراد مختلف برقرار کردیم توانستیم این کمک‌ها را جمع آوری کنیم.
نمونه این کمک‌ها را می‌شود در تدارکی که حاج آقای طالبی برای بسته‌های معیشتی عید نوروز دیده، مشاهده کرد. هزینه این بسته‌ها ۳۵۰ میلیون برآورد شده که تاکنون ۲۲۰ میلیون جمع آوری شده و در چند روز آینده مابقی هم با کمک مردم تأمین می‌شود.
به گفته حجت الاسلام طالبی اهدای جهیزیه در شهرستان متمرکز شده است و یکی از مساجد مسئول اهدای جهیزیه شده‌اند و بقیه مساجد هزینه جهیزیه را به این مسجد تحویل می‌دهند.
او یکی از راه‌های جذب کمک‌های مردمی را استفاده از فضای مجازی می‌داند و با استفاده از بیش از ۸ هزار مخاطبی که در این فضا دارد نسبت به جذب کمک‌ها و گزارش فعالیت‌های خود و مسجد اقدام می‌کند.
او با کمک خیرین توانسته است در سال گذشته ۱۵۰ تبلت را تهیه و به دانش آموزان نیازمند اهدا کند. تهیه نوشت افزار و لباس برای این دانش آموزان بخش دیگری از فعالیت‌های او است.
امام محله شهرک امام خمینی (ره) کارهایی هم در راستای اشتغالزایی انجام داده است. او در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه اشتغال بانوان در شرایط مناسبی نبود و مبالغ درآمدی آنها پایین بود، تصمیم گرفتیم تا این وضعیت را بهبود ببخشیم. به این منظور برای بانوان کلاس‌های آموزشی قالیبافی برگزار کردیم. برای آنها کارت قالیبافی گرفتیم و آنها را بیمه کردیم و اکنون این افراد درآمد خوبی دارند.
برگزیده استانی مهرواره اوج ادامه می‌دهد: مبلغی را در بانک رسالت سپرده گذاری کرده‌ایم که از قبل آن وام‌های ۱۰ میلیونی با افرادی که دنبال اشتغالزایی هستند داده می‌شود. از اول امسال تاکنون در حدود ۳۰ مورد وام اشتغالزایی به متقاضیان اعطا شده است. یک کارگاه قالیبافی هم در مسجد در دست احداث داریم تا برخی از بانوان بتوانند در آن مشغول به کار شوند. یکی از سرمایه گذاران هم اعلام آمادگی کرده تا ۵ میلیارد تومان را برای این کار سرمایه گذاری کند.
کار دیگری که حجت الاسلام طالبی برای اشتغالزایی صورت داده رایزنی با کمیته امداد امام خمینی (ره) است. این سازمان وام‌هایی با مبلغ ۱۰۰ میلیونی برای اشتغال دارد. هرچند شرایط دشواری دارد؛ با این حال ۱۰۰ نفر از سوی مسجد معرفی شده‌اند که از این تعداد ۴۰ نفر موفق به اخذ وام شده‌اند.

او در توصیه‌ای به هم لباسی‌های خود می‌گوید: به ائمه جماعات و مبلغین توصیه می‌کنم از ورود به کارهای خیرخواهانه هراسی نداشته باشند. روز اولی که کرونا آغاز شد و در ایام سال نو احساس کردیم که ما هم باید در راستای کمک به مردم کاری باید انجام دهیم؛ کار را با ۱ میلیون تومان شروع کردیم و ۷ بسته معیشتی آماده شد؛ در مدت یک هفته ۷ بسته معیشتی به ۴ هزار بسته رسید.
بخش دیگری از فعالیت‌های امام محله شهرک امام خمینی تبریز به موضوع آسیب‌های اجتماعی و به خصوص اعتیاد برمی گردد. تاکنون چندین نفر به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شده‌اند و البته حمایت از خانواده‌های آنها در دستور کار مسجد قرار دارد.
حجت الاسلام طالبی در خصوص کمک‌های نقدی و غیر نقدی جذب شده در این مسجد نیز می‌گوید: سال گذشته مجموع کمک‌های نقدی و غیرنقدی که به مسجد رسیده بیش از ۷ میلیارد تومان رسیده و در حدود همین مبلغ نیز در ۹ ماهه ابتدای امسال جمع آوری شده است.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری مهر

بحث و تبادل نظر
    ابراهیم خوشقدم
    مارس 13, 2022

    با سلام و خسته نباشید خدمت حجت الاسلام دکتر طالبی استاد و پدر مقام عزیزمان.دستشان را میبوسم که در مدت کوتاه جوانان را شیفته مرام و سیره اهل بیت کردند،ایشان نمونه و اسوه کامل یک روحانی هستند که درس مردانگی و ایثار و شهامت را می آموزد.زندگی ساده و بی آلایش ایشان نشان از ساده زیستی و تروبج فرهنگ هم نوع دوستی در جامعه هست.ایشان فوج فوج جوانان و خانواده ها را به سمت اسلام واقعی هدایت میکنن
    از خداوند منان توفیق روز افزون خدمت به خلق الله را دارم و زیارت قبر سید الشهدا را برایشان آرزومندم
    الحقیر:خوشقدم

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!