تجربیات یک امام محله؛

بستر سازی برای اشتغال ۱۰۰ نفر در مشاغل خانگی

بستر سازی برای اشتغال ۱۰۰ نفر در مشاغل خانگی
مجتبی عظیمی
0
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

حجت الاسلام موسوی مقدم با همکاری کارگروه اشتغال زمینه اشتغال ۲۰ نفر را در منزل فراهم کرده و تا امکان اشتغال برای صد نفر در این بستر فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام سید غلام عباس موسوی مقدم امام محله مسجد امام حسن مجتبی(ع) خیابان سلامت به بیان یکی از تجربیات خود که زمینه اشتغالزایی در محله را فراهم آورد پرداخت، که بدین شرح است:

 بعد از ظهری بهاری در دفتر مسجد نشسته بودم یک خانم سراسیمه و با اضطراب و نگران وارد شد و گفت: مدتی است در محله شما آمدیم و امروز هم دنبال کار می گشتم؛ کرایه تاکسی نداشتم، داشتم از کوچه ها می آمدم تا به منزل برسم، راه را انگار گم کردم و دیدم انگار مقابل یک ساختمان هستم و دیدم نوشته امام حسن مجتبی(ع) ؛ با دیدن این نام دلم لرزید، نگاه کردم دیدم که در دفتر نشسته اید، اومدم اینجا.

داستان زندگی اش را تعریف کرد؛ خانم احمدی طلاق گرفته بود چون شوهرش مشکلات روانی شدید داشت و در آخرین باری که او را زده بود تا پای مرگ پیش رفته بود.

دختر خانمی داشت و در محله خانه ای که تنها یک چهار دیواری بود اجاره کرده بود و می گفت کار می خواهم تا زندگی ام را اداره کنم.

(اشتغال مثل کوهنوردی است پایین کوه احساس می کنی صعود به قله راحته، ولی وارد کار که می شوی می بینی سخت است و مصداق سهل ممتنع است؛ اگر نادانسته وارد این کار شدی و راه را ندانستی هم به خودت و هم به دیگران آسیب می زنی)

افراد بسیاری مثل این خانم هستند آسیب پذیر و سر پرست خانواده اند و توانایی مالی اداره زندگی را ندارند ولی می خواهند با عزت نفس زندگی کنند.

کار گروه اشتغال مسجد را با همکاری اهل مسجد و دیگران که یاری گر ما بودند، ایجاد کردیم.

در اشتغال باید دو مدل را باید پیاده کرد: چه شغلی را می خواهیم پیاده کنیم و دوم از چه طریقی می خواهیم به نتیجه برسیم ؟

چند چالش داشتیم: اشتغال فردی داشته باشیم یا جمعی؟ اشتغال در منزل یا اشتغال کارگاهی؟ پیوست فرهنگی زندگی امثال این خانم این بود که من دارای یک خانواده ای هستم که در صورت اشتغال در بیرون از منزل، آسیبی که فرزند من می بیند بیش از اسیب اقتصادی است.

این خانم برای نمونه شرایطی داشت که باید در منزل مشغول به کار می شد تا آسیب های فرهنگی را نداشته باشد و پس از بررسی راه ها، اشتغال با میوه خشک یکی از راه ها بود که کمیته امداد هم مخالفت کرد چون مشکل فروش محصول وجود داشت

با شخصی که در تهران سازنده و صادر کننده بود، صحبت کردیم و او واسطه میانی شد و چرخه خرید میوه تا فروش محصول بدون دغدغه برای شاغلین مهیا شد تا مشکل نداشته باشند.

این خانم و دخترش و حتی همسایه ها تا ۲۰ خانوار الان مشغول به کار هستند و تا صد خانوار هم امکان دارد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!