«مسجد حضرت تلاش»؛ طرحی که مسجد را پایگاه کارآفرینی و فعالیت اقتصادی کرده است

«مسجد حضرت تلاش»؛ طرحی که مسجد را پایگاه کارآفرینی و فعالیت اقتصادی کرده است
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۲ تیر ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام بابانژاد با شرح فرآیند اجرای طرح «مسجد حضرت تلاش» ویژه امامان جماعت، گفت: به تناسب افق پیش بینی شده در بنیاد هدایت، با اجرای این طرح به یک مدل کارآفرینی مسجدمحورِ مسئله محورِ بومی می‌رسیم.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، کرونا با همه تهدیدات و آسیب هایی که به لحاظ بهداشتی، درمانی و اقتصادی و … برای جامعه داشت فرصت هایی هم در جامعه ایجاد کرد. یکی از این فرصت ها، میدان‌داری مساجد در گره گشایی از مشکلات مردم و کاهش آلام ناشی از کرونا بود، که ثابت کرد مسجد کارکردهای فوق العاده ای دارد و می توان با قدری همت و همدلی، این کارکردها را فعال و جامعه را از آنها بهره مند کرد.
بنیاد هدایت در این راستا طرح «مسجد حضرت تلاش» را با محور کارآفرینی و راه اندازی فعالیت اقتصادی موثر بر محور مساجد ویژه ائمه جماعات مساجد کشور را طراحی و فار نخست آن را وارد مرحله اجرا کرده است.
مسجدی که برای ۶۰ خانوار نیازمند کارآفرینی کرد
 حجت الاسلام والمسلمین «حسن بابانژاد» درباره چرایی اجرای این طرح، اظهار کرد: مسئله جدی امروز جامعه ما معیشت و درآمد مردم است، این مشکل گره های کاذب دارد مثل اینکه می گویند اشتغال و پول نیست، تسهیلات نداریم و … اینها به غول های هفت‌سری تبدیل شده تا مخاطب سراغ کارآفرینی نرود و نهایتا مردم به سمت کار سازمانی و اداری بروند.
دبیر طرح مسجد حضرت تلاش هدایت تصریح کرد: این در حالی است که کسب درآمد و ظرفیت اشتغال به معنای واقعی در جامعه وجود دارد اما مشکل این است که مردم به دلیل تجارب منفی دیگران، ذهنشان را مقابل تولید بسته اند، لذا نیاز است کسی بیاید و امیدآفرینی کند، کسی که مردم او را قبول داشته باشند و به او نه نگویند!
ظرفیت کارآفرینی مساجد ریشه تاریخی تمدنی دارد
وی ادامه داد: این ظرفیت در مسجد ریشه تمدنی تاریخی دارد چراکه مردم به مسجد و امام آن اعتقاد و اعتماد دارند و با کاری که محور آن مسجد باشد، همراهی و همکاری می کنند لذا در بنیاد هدایت به جمع بندی رسیدیم که کار را در دل مسجد ببریم و فعالیتی کاملاً مردمی را شکل دهیم، در این صورت تجربه هم افزایی و تسهیلات مردمی پای کار می آید و در فضای جمعی مقدس با محوریت مسجد و علمداری امام جماعت، سازوکارها به راحتی تعریف می شود.
حجت الاسلام بابانژاد در ادامه بیان کرد: این تجربه میدانی‌ای است که در برخی مساجد در حال عملیاتی شدن است و موفق هم هستند، بدون آورده های بانکی و فقط با کمک و حضور مردم کارآفرینی رخ داده و از طریق سرمایه گذاری منطقی و روشن برای آنها آورده مالی دارد. البته همانطور که مردم پای کار می آیند، سهم سازمان در این میان ارائه مشاوره، امکان دریافت تسهیلات توسط مساجد متقاضی و … است.
آغاز فاز دوم با ۶۰ مسجد
وی درباره تعداد مساجدی که در طرح «مسجد حضرت تلاش» مشارکت دارند، گفت: در این طرح کل ظرفیت مدنظر ۱۰۰ باب مسجد در سراسر کشور است که در فاز نخست با ۴۰ مسجد در استان های همدان، قزوین، زنجان، مرکزی و خوزستان آغاز کرده ایم و فاز دوم ماه بعد با ۶۰ مسجد آغاز می شود.
حجت الاسلام بابانژاد درباره کیفیت اجرای این طرح و سازوکاری که برای کارآفرینی و درآمدزاییِ مسجدمحور در آن پیش بینی شده است، ابراز کرد: این فرآیند کاملاً اختیاری و به انتخاب افراد است شاید بتوان مشوق های مالی دیگری گذاشت، اما تعمداَ وارد این فضاها نشدیم بلکه درپی آن هستیم که مساجد و مسجدی ها را دغدغه مند گره گشایی از درد و رنج مردم کنیم.
دبیر طرح مسجد حضرت تلاش با بیان اینکه برای این منظور تمرکز را بر اطلاع رسانی و تبیین کلی طرح گذاشتیم، تاکید کرد: تهیه تیزر و ارسال پیامک برای ۳۰ هزار امام مسجد در این راستا انجام شد تا امامانی که دوست دارند در این زمینه فعال شوند اعلام آمادگی کنند و در دوره آموزشی ۱۱۰ ساعته کلیات مهارت کسب و کار را به صورت مجازی یاد بگیرند.
وی اضافه کرد: در مرحله بعد و برای جلسه حضوری با حضور اهالی مسجد، محله‌محور عمل کردیم یعنی اگر در هر شهرستانی پنج مسجد ثبت نام کرده باشند در هر یک باید جلسه جداگانه برگزار و مسئله به تناسب شرایط بومی هر محله بیان و حل شود.
حجت الاسلام بابانژاد درباره زمانبندی اجرای طرح مسجد حضرت تلاش، اعلام کرد: برای فاز اول برنامه ای دوماهه پیش بینی شده که تا آخر تیرماه به اتمام می رسد؛ فاز دوم برنامه ای سه ماهه است که در پایان آن به تناسب افق پیش بینی شده در بنیاد هدایت، به یک مدل کارآفرینی مسجدمحورِ مسئله محورِ بومی می رسیم.
کار اقتصادی بومی و امام محور
وی تاکید کرد: این مدل بومی که در ۱۰۰ مسجد آزمون خود را پس داده و خروجی آن کار اقتصادی بومی و امام محور است به دیگر مساجد عرضه می شود تا این ظرفیت به یک کار جدی پرکاربرد تبدیل شود.
حجت الاسلام بابانژاد درباره رهاورد مسجد حضرت تلاش، خاطرنشان کرد: نکته مهم در این طرح، آن است که زمانی به ما القاء شده بود مسجد فقط محل عبادت است و مسائل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و … مردم ربطی به مسجد ندارد اما با انتخاب این عنوان درصدد هستیم همگان بدانند تنها مکان دارای ظرفیت و لیاقت گره گشایی از مشکلات مردم، مسجد است نه آنکه گره گشایی یا در شان مسجد دانسته نشود یا در حاشیه فعالیت های آن تعریف شود.
در دیگر رسانه‌ها ببینید:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!