شادی‌ مومنانه‌ای که امامان محله برای غدیر تدارک دیده‌اند

شادی‌ مومنانه‌ای که امامان محله برای غدیر تدارک دیده‌اند
مجتبی عظیمی
0
۲۶ تیر ۱۴۰۱

امامان محلات در شهرهای مختلف با تدارک برنامه‌های متنوع اعم از اطعام غدیر، برگزاری جشن‌های خیابانی و تهیه و توزیع کمک‌های مومنانه فرصت شادی‌های عید امامت و ولایت را برای اقشار مختلف مردم فراهم کرده‌اند.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، امامان محله که در طول دوره کرونا و در پی بروز آسیب های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ناشی از آن اهالی و مسجدی ها را تنها نگذاشتند به گرامیداشت مناسبت ها نیز توجه ای ویژه دارند؛ برای همین هم است به مناسبت عید غدیر برنامه های متعددی را تدارک دیده اند و خود میدان دار اجرای آنها هستند تا شادی های مومنانه عید ولایت بر جان و روح محلات حاکم شود. در این گزارش برنامه تعدادی از امامان محله برای غدیر مرور می شود:

حجت الاسلام علیرضا رستمی، امام محله منطقه موزیرج در شهرستان بابل درباره برنامه هایی که برای عید غدیر تدارک دیده است، گفت: برپایی دو ایستگاه صلواتی به منظور توزیع شیرینی و شربت و اهدای بسته های فرهنگی به کودکان و نوجوانان از جمله این برنامه ها است.

امام محله منطقه موزیرج (از توابع شهرستان بابل) تصریح کرد: برای نخستین بار و با هم افزایی و همکاری سادات محله، اطعام غدیر امشب (یکشنبه، ۲۶ تیر ماه) در مسجد محله برگزار می شود. تاکنون هفت تن از سادات برای مشارکت در این اطعام اعلام آمادگی کرده اند و حدود ۲۵۰ نفر در برنامه اطعام شرکت می کنند.

وی از راه اندازی کاروان شادی غدیر در صبح روز عید خبر داد و گفت: این کاروان از مقابل مسجد فاطمه زهرا (س) حرکت خود را آغاز می کند و با همکاری اهالی مسجد امام علی النقی (ع) و نیز حسینیه حضرت علی اصغر (ع) حرکتش را ادامه داده و برنامه های شاد و مفرح را اجرا می کند.

به گفته وی، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، اجرای مدیحه سرایی، اجرای گروه تواشیح انتظار از گروه های منتخب استانی، اجرای استندآپ کمدی و برگزاری مسابقه همراه با اهدای جوایز از بخش های این جشن خیابانی است.

پایان بخش این برنامه ها در دهه ولایت و امامت، برگزاری جشن شب ولادت امام موسی کاظم (ع) در ۲۹ تیر ماه است.

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام محمدباقر غلامی نیز از امامان محله‌ای است که به اهتمام او برنامه های متنوع و متعددی برای عید غدیر برگزار می شود.

وی در این باره اعلام کرد: اطعام علوی در مسجد امام موسی کاظم(ع) در محله داروپخش اردبیل همزمان با ظهر روز عید غدیر همراه با مولودی خوانی و سخنرانی از جمله مهمترین برنامه های غدیری ما است. سال گذشته سه هزار و ۹۰۰ پرس غذا را درب منازل توزیع کردیم اما امسال سفره اطعام را در مسجد امام موسی کاظم(ع) پهن می کنیم.

این امام محله بیان کرد: اهدای ۳۰ مجموعه کامل جهیزیه به نوعروسان بی بضاعت در شب عید غدیر، قرعه کشی میان حاضران در جشن غدیر در شام عید و اعطای ۴۰ جایزه ۱۱۰ هزار تومانی به قید قرعه، برپایی ایستگاه های شادی همراه با جشن، تبیین فلسفه غدیر، پاسخ به سوالات شرعی و توزیع شیرینی و شربت از دیگر برنامه های اهالی محله داروپخش با محوریت مسجد امام موسی کاظم(ع)، برای عید غدیر است.

وی که مدیریت کانون فرهنگی هنری «منتظران نور» را نیز بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: وجه شاخص کار غدیر ما این است که محله‌محور کار نمی کنیم بلکه رویکردمان به گونه ای است که کار تشکیلاتی و هم افزا انجام شود؛ برای مثال برای اطعام و برگزاری جشن های غدیر مجموعه های مسجدی را هم افزا کرده ایم.

علاوه بر این، حجت الاسلام اشکان صادق نژاد نیز درباره برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت عید غدیر، بیان کرد: برگزاری مسابقه های معرفتی غدیر، اجرای طرح اطعام غدیر برای چهار هزار نفر، برگزاری دوره های معرفت شناسی غدیر، برگزاری سخنرانی های تبیینی غدیر و تهیه و توزیع کمک های مومنانه و بسته های معیشتی ویژه ۱۲۰ خانوار توسط اهالی مسجد حضرت خدیجه کبری(س) برای ایام دهه ولایت و امامت تدارک دیده شده است.

امام محله روستای شمس آباد بختاجرد، تصریح کرد: برپایی ایستگاه صلواتی، راه اندازی کاروان پیاده روی غدیر، برگزاری جشن های خیابانی، تولید و انتشار کلیپ های کوتاه و متن در فضای مجازی و عمران و آبادانی منزل نیازمندان به همت اهالی مسجد حضرت خدیجه (س) در محله شمس آباد به مناسبت عید غدیر انجام می شود.

این گزارش می افزاید: حجت الاسلام علی اصغر سهرابی، امام محله کوی بهار قزوین نیز با اشاره به برنامه های تدارک دیده شده برای عید غدیر، گفت: برگزاری جشن غدیر در کنار جاده ورودی جنوب شهر قزوین با هم افزایی اهالی دو مسجد امام حسن مجتبی (ع) و محمد رسول الله (ص) مهمترین برنامه ای است که تدارک دیده ایم.

وی درباره بخش های مختلف این جشن بیان کرد: اجرای سرود و تئاتر، اجرای نمایش عروسکی و نمایش طنز، سخنرانی، برگزاری مسابقه و اعطای هدیه به سادات از جمله بخش های این جشن بزرگ است که روز دوشنبه، ۲۷ مرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برگزار می شود.

این امام محله بیان کرد: کمک های مومنانه از دیگر فعالیت های مسجدی ها برای عید غدیر است که همسو با آن اطعام غدیر برای ۱۵۰۰ نفر انجام می شود. همچنین، گوشت قربانی برای ۷۰۰ نفر و بسته معیشتی برای ۴۰۰ خانوار هر بسته به ارزش تقریبی ۷۰۰ هزار تومان هم در عید غدیر در این راستا توزیع می شود.

به گفته وی، دیدار با سادات نیز برای عید غدیر پیش بینی شده است.

حجت الاسلام عبدالله مجد نیز از برگزاری اجتماع عظیم غدیریه برای اولین بار در روستای انزاب اولیا خبر داد و گفت: این اجتماع با محوریت مسجد جامع روستا اما در سطح استانی برگزار می شود. از اهالی ۱۰ روستا برای حضور در این جشن دعوت کرده ایم. این جشن با حضور مداح، سخنران و شاعران اهل بیت (ع) در سطح استانی روز دوشنبه، ۲۷ تیر ماه از ساعت ۱۸ برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: اطعام غدیر ویژه ۵۰۰ نفر، آذین بندی محوطه روستا و دیدار با سادات قبل از برگزاری جشن همراه با اعطای شیرینی و شکلات نیز برای عید غدیر پیش بینی شده است.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!