خدمات جهادی امام روستای مزرعه‌بید؛

روستایی که به همت مسجدی‌ها سالی یک میلیارد گردش مالی خیّرانه دارد

روستایی که به همت مسجدی‌ها سالی یک میلیارد گردش مالی خیّرانه دارد
مجتبی عظیمی
0
۰۸ شهریور ۱۴۰۱

حجت‌الاسلام سهرابی‌نژاد در بدو ورود به روستای مزرعه‌بید با جمعیت کم در مسجد روبه‌رو شد و با ایجاد گروهی پنج‌نفره و برگزاری ورزش صبحگاهی توانست جوانان را جذب کند، جمعی که یک هیئت‌ شده‌اند. راه‌اندازی مرکز نیکوکاری امام رضا(ع) از خدمات مومنانه وی است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام «محمدرضا سهرابی»، امام روستای مزرعه‌بید در شهرستان اسدآباد از توابع همدان، در طول حضور خود در این منطقه روستایی با مرکزیت مسجد و کمک مسجدی ها منشاء خیرات بسیار شده است.

وی که از سال ۹۴ در روستای مزرعه‌بید مشغول به فعالیت است، می‌گوید: جمعیت مسجد روستا ابتدا بسیار کم بود و بیشتر افراد مُسن و سالخورده برای اقامه نماز به این مسجد می‌آمدند، اما با برگزاری جلسه به همراه جوانان مشکلات روستا را شناسایی کردیم و متوجه شدیم که اختلاف هیئت‌امنا و روحانی در روستا موجب بسیاری از مشکلات در مسجد شده است.

گروهی ورزشی که هیئت شده است

این روحانی دغدغه‌مند از همان هفته اول حضور خود در روستا برنامه ورزش همگانی را اجرا کرد و روزهای جمعه با چند نفر از جوانان ورزش صبحگاهی را انجام می‌دهد. وی با تهیه فیلم و عکس از ورزش صبحگاهی و قرار دادن آن در کانال روستا جمعیت زیر ۱۰ نفر این برنامه را به قریب ۱۰۰ نفر رسانده است چنان که اکنون این گروه ورزش صبحگاهی به یک هیئت تبدیل شده است و بعد از ورزش، مراسم دعای عهد برگزار و دیگر برنامه‌های فرهنگی را نیز اجرا می‌کند.

این طرح حجت‌الاسلام سهرابی در روستایی که شغل اغلب اهالی رانندگی است و فرصت کمتری برای ورزش دارند با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و افزایش جمعیت مسجد را هم به دنبال داشته است. وی از این فرصت به وجود آمده استفاده و فعالیت های خیرانه را در روستا آغاز کرد و در نخستین گام به دلیل نزدیک بودن شب یلدا، با جمع‌آوری کمک از بین اهالی ۱۰۰ بسته‌های معیشتی شامل برنج، روغن، میوه و آجیل را آماده و در روستاهای محروم توزیع ‌کرد.

راه اندازی مرکز نیکوکاری با گردش مالی سالانه یک میلیارد تومان

این یلدای مهربانی، شروع کار جهادی این امام در روستا بود و پس از آن گروه جهادی را توسط مبلغان تشکیل داد و مرکز نیکوکاری امام رضا (ع) را نیز ایجاد کرد. این گروه جهادی از موفق‌ترین گروه ها در سطح کشور و مرکز نیکوکاری از مراکز نمونه در سطح استان شده است که سالیانه بیش از یک میلیارد تومان گردش مالی دارد.

از اقدامات این گروه جهادی و مرکز نیکوکاری امام رضا (ع) می‌توان به تأمین جهیزیه برای نوعروسان بی‌بضاعت، اطعام فقرا، توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده های محرون، ساخت‌وساز منازل نیازمندان و پوشش حمایتی ۴۰۰ خانواده به صورت ماهانه است.

این امام روستای جهادگر و پرتلاش می‌گوید: در عید قربان ۷۲ رأس گوسفند به نیت سلامتی امام زمان (عج) و یاران امام حسین (ع) ذبح شد و با استفاده از فضای مجازی موفق شدیم مردم را پای‌کار بیاوریم؛ در سال ۹۹ شش رأس گاو را با کمک مردم قربانی و گوشت آن را بین نیازمندان توزیع کردیم.

وی با استفاده از بستر فضای مجازی خیرین را از استان‌های مختلف مانند اصفهان و فارس جذب کرده و توانسته در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین جهیزیه از آن‌ها کمک بگیرد. حجت‌الاسلام سهرابی می‌گوید: اقبال عمومی نسبت به روحانیت و امام در روستا ایجاد شده و دیدگاه مردم نسبت به کارکرد مسجد عوض شده و هیئت‌امنایی که معتقد بودند مسجد صرفاً برای اقامه نماز است و نمی‌توان در آن کاری کرد خود پای‌کار آمده و مسجد روستا محلی برای حل مشکلات مردم شده است.

روستای چنار سفلی روستایی دیگری است که او به مدت سه سال در آن خدمت کرده و گروه جهادی تشکیل داده است که از موفق ترین گروه ها در سطح استان است.

حجت‌الاسلام سهرابی با در اختیار گذاشتن چک بانکی خود برای نیازمندان زمین خریداری کرده و چهار خانه نیز برای آن‌ها ساخته است. علاوه بر همه این ها او بزرگترین گروه جهادی پزشکی را به روستا دعوت کرده که آن ها خدمات پزشکی و دندانپزشکی رایگان را به اهالی ارائه کردند.

تشکیل گروه جهادی تبلیغی «مبلغین دیار سیدجمال»

تشکیل گروه جهادی تبلیغی اقدام دیگر این امام روستا بوده، گروهی متشکل از مبلغین و طلاب جهادی با عنوان «مبلغین دیار سیدجمال» که با رهبری طلاب گروه های عمرانی، جهادی فرهنگی و… تشکیل داده و اهتمام ویژه در حل معضلات و مشکلات داشتند.

از اقدامات قابل تحسین حجت الاسلام سهرابی‌ ایجاد اشتغال بوده که با راه‌اندازی کارگاه بسته‌بندی توانسته برای پنج نفر از بانوان بدسرپرست شغل ایجاد کند. وی که کارآفرین نمونه بسیجی در استان است افراد جویای کار را به اداره فنی و حرفه‌ای معرفی کرده و با آموزش، ایجاد شغل می‌دهد.

از دیگر اقدامات او می‌توان ایجاد اشتغال، آزادی زندانیان، تأمین جهیزیه و تأمین هزینه درمان با کمک خیرین از داخل و خارج استان و حتی خارج کشور را نام برد.

وی هدف از همه این اقدامات را تبیین دانسته و می‌گوید: باید همه مردم با کارکردهای مسجد در جامعه اسلامی آشنا شوند و بدانند مسجد صرفاً محلی برای نماز نیست.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!