عضو هیئت امنای بنیاد هدایت مطرح کرد؛

کار تشکیلاتی به امضای امام معصوم می رسد+صوت

کار تشکیلاتی به امضای امام معصوم می رسد+صوت
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۱ مهر ۱۴۰۱

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اهمیت کار تشکیلاتی گفت: علاوه بر اینکه اعمال فردی به محضر امام معصوم(ع) عرضه می شود، در مرتبه اجتماعی و تشکیلاتی نیز این عرضه و تقدیر متناسب آن عمل به صورت اعمال اجتماعی با تمام مراتب خود محقق می گردد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، سومین جلسه از سلسله جلسات حرکت کاروانی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عضو هیئت امنای بنیاد هدایت برگزار شد.

عضو هیئت امنء بنیاد هدایت در این جلسه آیه۱۰۵ سوره توبه را یادآور شد و گفت: این آیه شریفه بیان میدارد که شما آزادی عمل دارید برای آنچه میخواهید انجام بدهید اما بدانید که اعمال شما در منظر خداوند و رسولش و مومنان است.

وی افزود: در روایات متعدد ذیل آیه شریفه آمده است که اعمال همه انسان ها در لحظات مختلفی بر امام معصوم و رسول و خداوند عرضه می گردد. در بعضی روایات فرموده اند در صبح و شام یا روز و شب، بعضی روایات فرمودند دوشنبه و پنجشنبه، سالی یک بار شب نیمه شعبان و یا روز عرفه و نیز شب های قدر عرضه اعمال بر امام محقق می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به رابطه اعمال و عرضه اعمال و تقدیر الهی اشاره کرد و گفت: مسئله اول، دانستن این است که چرا در عرضه اعمال تعدد زمانی و مراتب وجود دارد و در مرحله بعد آگاهی ما به این عرضه اعمال باید سبب ایجاد یک مراقبه شود.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ادامه داد: هر مرحله ای از عمل که عرضه می شود مرحله ای از تثبیت است و بعد از هر مرحله ای از تثبیت قابل تصحیح است لذا هر عملی که قابل عرضه است تا موعد عرضه آن قابلیت تصحیح دارد و تعدد زمان های آن مربوط به مراتب عرضه اعمال و تثبیت آن است و هر مرتبه فرصتی دوباره برای تصحیح عمل در مرتبه دیگری از عمل پیش از عرضه و تثبیت آن است.

وی عنوان کرد: هر مرتبه ای که اعمال بر امام عرضه می شود تقدیری مناسب با همان عمل برای انسان شکل می گیرد. عرضه روزانه تقدیر روزانه، عرضه هفتگی تقدیر هفتگی و عرضه سالانه تقدیر سالانه را به دنبال دارد که البته تمامی این تقدیرها ذیل قالب کلی تقدیر سالیانه است و لذا اگر انسان افق نگاه و معرفت و عمل خود را نامتناهی قرار داد تقدیر او نیز به وزن این افق نگاه مقدر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: در مرتبه اجتماعی و تشکیلاتی نیز عرضه و تقدیر به صورت اعمال اجتماعی با تمام مراتب خود محقق می گردد. مراقبات اجتماعی در عرضه عمل اجتماعی سبب می شود تقدیری مناسب با این اعمال صورت پذیرد. در روایات است که امام معصوم، در هر شهری مصباح نوری دارد که از طریق آن علاوه بر اعمال فردی به اعمال این جمع نظارت می کند.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: در یک افق تمدنی، نگاه و هدف گیری به سوی تحقق و ظهور جامعه توحیدی در تمام عالم، نیازمند شکل گیری عمل و عزم و اراده ای عظیم است تا با عرضه این جهاد عظیم، تقدیری عظیم مقدر گردد.

وی گفت:  این نظام عرضه و تقدیر عمل را می توان در راستای مدل سازی نظامات تشکیلاتی طراحی نمود. عرضه اعمال یعنی آنچه که نسبت به گذشته ی تشکیلات در قالب ارزیابی و آسیب شناسی مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی این ارزیابی روزانه و گاهی هفتگی و گاهی سالیانه است که به دنبال آن تقدیر مناسب یعنی برنامه ریزی و سیاست گذاری مطابق ارزیابی صورت می گیرد.

تقدیر شب قدر و عرضه اعمال بر امام حرکت کاروانی - جلسه سوم

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!