حکایت خیّرهایی که پای کار امام محله خود هستند؛

پرداخت هزینه درمان بانوی سرپرست خانوار و آزاد کردن وثیقه‌ای که به پزشک داده بود

پرداخت هزینه درمان بانوی سرپرست خانوار و آزاد کردن وثیقه‌ای که به پزشک داده بود
مجتبی عظیمی
0
۲۵ آبان ۱۴۰۱
بانوی سرپرست خانواری پس از بهبودی از بیماری، مجبور شد مدارک خود و فرزندانش را به عنوان گرو به پزشک بدهد تا زمانی که بتواند هزینه درمانش را فراهم کند؛ حجت الاسلام چنارانی به محض اینکه مطلع شد با پزشک رایزنی کرد که به او تخفیف بدهد و مابقی بدهی را هم با کمک خیّرین پرداخت کرد و وثیقه‌ای که گذاشته بودند، آزاد شد.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام حسن چنارانی از روحانیون مستقر با سابقه ۱۱ ساله در تبلیغ که پنج ماهی است در مسجد صاحب الزمان(عج) شهر چنار از توابع شهرستان کلات، ساکن و مشغول به فعالیت شده است.
وی تا پیش از این یعنی از سال ۹۵ تا ابتدای سال ۴۰۱ در روستاهای قوچان مستقر بود؛ حدود سه سال در روستای فخرآباد و سه سالی هم در روستای پری آباد فعالیت داشت که با اقدامات خیرخواهانه و خالصانه خود در این مناطق خاطرات خوبی را از خود برای اهالی این دو روستا به‌جا گذاشت.
ساخت خانه عالم در روستای فخرآباد یکی از اقداماتی که با حضور پر خیر و برکت او در این منطقه به خواست و همت مردم انجام شد، او می‌گوید: صفر تا صد هزینه ساخت این خانه از کمک‌های مردمی مهیا شد و تنها حدود ۵۰۰ هزار تومان از دفتر امام جمعه شهرستان به ما کمک شد.
در روستای پری آباد هم با حل تنش بین اعضای شورا بزرگترین دغدغه مردم را رفع کرد و همین اقدام او زمینه حل دیگر مشکلات روستا را فراهم ساخت؛ به عنوان نمونه بانوی سرپرست خانوار بیماری که به دلیل بدهی و عدم توان پرداخت هزینه‌‌های درمانش، مدارک خود و فرزندانش را نزد پزشک گرو گذاشته بود با رایزنی با پزشک و دریافت تخفیف ویژه و با کمک خیرین مهیا ساخت و بدین وسیله مدارک آنان را آزاد کرد.
حجت الاسلام چنارانی در ایام کرونا و در زمان لغو و کمرنگ شدن فعالیت‌ها و منبرها، این فرصت آزاد را برای کمک به فقرا غنیمت شمرد و فعالیت‌های خود را معطوف به کمک‌رسانی به نیازمندان کرد؛ او توانست اهالی روستای تبلیغی خود را که به شدت مقید به برگزاری مراسماتی با تشریفات برای متوفیان خود بودند را متقاعد سازد که برای حفظ سلامتی دیگران این مبالغ و هزینه‌های مراسمات را صرف تهیه بسته‌های معیشتی برای مستضعفان کنند و خیرات اموات خود را برای این امر خداپسندانه هزینه نمایند، مردم نیز با توجه به علاقه و اعتمادی که به او داشتند به صحبت‌های خیرخواهانه او گوش جان سپردند و از این پیشنهاد استقبال کردند و اینگونه بود که این سنت حسنه با اهتمام حجت الاسلام چنارانی در میان اهالی منطقه جا افتاد.
حجت الاسلام چنارانی
با مشارکت‌های مردم در مدت دو ساله کرونا بالغ بر ۱۰ بار و هر بار به میزان ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بسته‌‌های معیشتی تهیه و میان ۳۰ خانوار نیازمند منطقه توزیع شود که ارزش هر یک از این بسته‌‌ها بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان بوده است.
اقدامات و دلسوزی‌های این روحانی پرتلاش موجب شد اهالی این دو روستا ارادت خاصی نسبت به او پیدا کنند، تا جایی‌که حالا و پس از رفتن او از این روستاها بارها در سرکشی‌های حاج آقا چنارانی به این مناطق، اهالی این روستاها ناراحتی‌های خود از رفتنش را ابراز کرده‌اند.
حالا حجت الاسلام چنارانی پس از فعالیت خالصانه و مجدانه خود در دو روستای سابق، طبق روال همیشگی بار سفر بسته و پنج ماهی است راهی شهر جدید چنار شده است؛ او اگرچه در طی مدتی که تجربه زندگی تبلیغی دارد دیگر با جابه‌جایی‌ها و اعزام به مناطق مختلف خو گرفته و کنار آمده است اما برای اهالی روستای پری آباد دل کندن و جدایی از امام روستایی پای کار و با این میزان اخلاص چندان کار آسانی نبوده است.
اما انگار این بار دیگر نوبت اهالی شهر چنار است که از میهمان موقت خود میزبانی کنند؛ میهمانی که با نیت خیر آمده تا کمی از مشکلات منطقه را مرتفع سازد و گره از مشکلات اهالی بگشاید و سپس برای عمل به رسالت خود به سراغ مردمانی در دیارهای دیگر برود.
حاج آقا چنارانی با وجود اینکه مدت کمی از زمان استقرارش در این منطقه می‌گذرد اما به محض ورود آستین همت بالا زد و مهمترین مشکل موجود را که وجود تنش و اختلافی ریشه‌دار مابین هیات امنا بود برطرف ساخت و در همین مدت کوتاه، با همکاری هیات امناء توانست در راستای بهبود فعالیت‌های مسجد و برنامه ریزی برای برگزاری مراسمات ملی و مذهبی به بهترین شیوه ممکن تلاش کند و اکنون نیز در حال پیگیری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی در این منطقه است.
در میان اقدامات مورد نیاز این منطقه تعمیر آشپزخانه مسجد در اولویت امور این روحانی تلاشگر قرار گرفته که در این باره توضیح می‌دهد: وضعیت آشپزخانه مسجد بسیار نامناسب است، اما خوشبختانه این مسجد دارای زمین‌ها و مغازه هایی است که با مسجد فاصله دارد و کارکرد چندانی ندارند، بنابراین تصمیم داریم یکی از آن‌ها را بفروشیم و وضعیت آشپزخانه مسجد را ارتقاء دهیم و اولویت بعدی ما نیز تعمیر سرویس‌های بهداشتی مسجد می‌باشد.
مسجد صاحب الزمان(عج) که تنها مسجد شهر چنار نیز محسوب می‌شود، دارای یک مرکز نیکوکاری است که اهالی منطقه درصددند که به زودی مدیریت این مرکز را به حاج آقا چنارانی واگذار کنند تا در راستای خدمت رسانی به نیازمندان کار کند؛ در مقابل این امام محله نیز برنامه‌های بسیاری برای این مرکز در ذهن دارد و بنا دارد با یافتن راهکارهایی برای جذب منابع مالی و با تجمیع فعالیت‌های این مرکز، انجام فعالیت‌های بزرگ‌تری را در این مؤسسه خیریه دنبال کند.
طلاق و بیکاری از دیگر دغدغه‌های مهم حجت الاسلام چنارانی است، او می‌گوید: «متأسفانه این دو آسیب اجتماعی در این منطقه بیداد می‌کند که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم». البته ناگفته نماند که او در بدو ورودش به این منطقه در یک مورد طلاق ورود کرد و با همکاری ریش سفیدان منطقه موفق شد قضیه را ختم به خیر کند.
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!