روایتی از مجاهدت‌های همسر یک امام محله؛

خدمت در یک روستای مرزی بدون گاز و اینترنت/ شریکه الامامی که شرط ازدواجش شهرنشینی بود

خدمت در یک روستای مرزی بدون گاز و اینترنت/ شریکه الامامی که شرط ازدواجش شهرنشینی بود
مجتبی عظیمی
0
۱۹ بهمن ۱۴۰۱

همه چیز از یک احساس مسئولیت شروع شد، بانویی که در ابتدای ازدواج باید به فکر شروع زندگی بی دغدغه می‌بود و سکونت در شهر شرط او برای پذیرش این وصلت بود. وقتی نیاز اهالی روستا به وجود یک امام و شریکه امام را دید، ترجیح داد نبود امکانات و دوری از خانواده را نادیده بگیرد و در کنار همسرش به مردم خدمت کند.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، خانم سولماز عذاری شریکه الامام ۳۲ ساله و اهل تبریز است. بیش از ۱۰ سالی می‌شود که با حجت‌الاسلام سید میرمهدی موسوی بدولی که اهل روستای بدولی شهرستان چالدران استان آذربایجان غربی است، ازدواج کرده و دو فرزند پسر دارد.
در ابتدای زندگی و آشنایی، قرار بر این بود تبریز را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کنند و قصد مراجعت به روستا را نداشتند. اما وقتی همراه همسرش به مسجد رفت و از مشکلات بانوان در زمینه احکام و معارفی مطلع شد احساس مسئولیت کرده و قید زندگی در تبریز با تمام امکانات و آسایش را زد و این روستای مرزی را برای زندگی انتخاب کرد و همین تصمیم شروعی برای همراهی و فعالیت‌هایش شد. روستایی که به دلیل دور دست بودن از نعمت گاز بهره مند نبوده و حتی پوشش اینترنتی هم ندارد.

اقدامات فرهنگی و برگزاری کلاس

خانم عذاری از همان ابتدا شروع به برگزاری کلاس‌های احکام، آموزش نماز و پاسخ به شبهات بانوان کرد. او علاوه بر این با برگزاری مراسم در مناسبت ها توانست بانوان روستا را دور هم جمع کند و از آن طریق نیز خدمات خوبی را به اهالی روستا ارائه کرد.

فعالیت در ایام کرونا

اقدام دیگر این شریکه الامام کمک به بانوان بدسرپرست و بی سرپرست در ایام کرونا بوده است. او با پخت غذای گرم برای خانواده هایی که درگیر بیماری منحوس کرونا بودند تا بهبودی کامل در کنار آن‌ها بود. او در این باره می‌گوید: با شروع کرونا و ابتلای اهالی روستا بر خود وظیفه دانستم که از این خانواده ها دستگیری کنم و با پخت غذای گرم و توزیع آن بین بیماران به آن ها کمک کردم.
علاوه بر اینها او با کمک همسرش نیز بیش از ۱۰۰ بسته معیشتی را آماده کرده و در چند مرحله و بین نیازمندان توزیع کردند.

برپایی نمایشگاه در مناسبت‌ها

هفته عفاف و حجاب و مناسبت‌های دیگر بهانه خوبی بود برای این شریکه الامام که ارزش‌های والای ایرانی اسلامی را در قالبی هنری به نسل جدید ارائه کند؛ او در حسینیه در چند مرحله نمایشگاهی دایر کرد و با نشان دادن آثار و برکات حجاب توانست گام خوبی در آشنایی نسل جوان و نوجوان با این امر مقدس بردارد که با استقبال خوب اهالی روبه‌رو شد.
خانم عذاری که دغدغه اشتعال بانوان روستا را نیز دارد در صدد راه اندازی کارگاه قالی‌بافی است تا از آن طریق بتواند به اهالی کمکی کرده باشد.
این بانو در تأمین لوازم سرمایشی و گرمایشی برای روستاییان نقش ویژه ای ایفا کرده است، او و همسرش با کمک یکدیگر برای زنان بی سرپرست بخاری، آبگرمکن و یخچال خریداری کرده اند.

کمک به بازسازی مسجد روستا

مسجد روستای بیدلو که از مساجد قدیمی بود و دیگر آن طراوت و تازگی روزهای اول تأسیس را نداشت، نیاز به بازسازی اساسی داشت؛ برای این کار مبلغی هنگفت لازم بود؛ این زوج دغدغه مند با پای کار آوردن مردم روستا و کمک‌های جهادی مردم هزینه میلیاردی ترمیم را به کمتر از صد میلیون تومان کاهش دادند و مسجد را به‌طور کامل مرمت کردند. این شریکه الامام بانوان روستا را هم پای کار آورد و همراه و همگام مردان در این حرکت حضور داشتند.

جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی

این بانو و همسرش تا کنون مشکلات و اختلافات بسیاری از زوج‌های روستا را با مشاوره و راهنمایی حل و فصل کرده اند و در زمینه جلوگیری از فروپاشی خانواده ها و دیگر آسیب های اجتماعی هم فعالیت داشته اند.
آن‌ها با کمک هم جوانان روستا را به کمپ‌های ترک اعتیاد در تبریز برده که تاکنون ۱۰ نفر از این جوانان درگیر اعتیاد، موفق به ترک شده اند.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری حوزه

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!