فعال رسانه و پژوهشگر حوزه زنان مطرح کرد؛

مسجد از صدر اسلام پذیرای حضور زنان بوده است/ استقبال ویژه پیامبر از بانوانی که به همراه فرزندانشان به مسجد می‌آمدند+صوت و فیلم

مسجد از صدر اسلام پذیرای حضور زنان بوده است/ استقبال ویژه پیامبر از بانوانی که به همراه فرزندانشان به مسجد می‌آمدند+صوت و فیلم
مجتبی عظیمی
0
۱۰ فروردین ۱۴۰۲

خانم دانشور با اشاره به اهمیت حضور زنان در مسجد گفت: مسجد از صدر اسلام پذیرای حضور زنان بوده و از آن‌جا که مسجد محل نشر معارف بوده زنان در آن حضور پیدا کرده و سوالاتشان را مطرح می‌کردند که بسیار مورد استقبال پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز بوده است.حتی نقل شده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) هنگام غیبت زنان مسجدی پیگیر علت غیبت بانوان بوده و ایشان از بانوانی که به همراه فرزندانشان به مسجد می‌آمدند نیز استقبال بیشتری داشت.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، خانم سحر دانشور فعال رسانه و پژوهشگر حوزه زنان در ویژه برنامه چشمه با محوریت مسجد و هویت اجتماعی زنان حضور یافت و در اشاره به نقش بانوان در مسجد و تاثیر مسجد بر بانوان بیان کرد: افراد مختلفی در مسجد ایفای نقش می‌کنند و اخیرا شاهد برگزاری مهرواره‌ای با عنوان مهرواره بانور بودیم که بر موضوع زن تاکید داشت و نقش دیگری که این مهرواره برجسته کرد نقش شریکه الامام که همان همسران امامان جماعت است بود.

وی ادامه‌داد: شریکه الامام ها کسانی هستند که پابه‌پای همسرانشان در مساجد و محل تبلیغی فعالیت دارند و چه بسا ساماندهی امور بانوان در محله و مساجد را برعهده دارند.

خانم دانشور با تاکید بر نقش بانوان در صدر اسلام عنوان کرد: مسجد از صدر اسلام و عصر نبوی پذیرای حضور زنان بوده و از آن‌جا که مسجد محل نشر معارف بوده زنان در آن حضور پیدا کرده و سوالاتشان را مطرح می‌کردند که بسیار مورد استقبال پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)نیز بوده است.

وی اضافه کرد: حتی نقل شده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) هنگام غیبت زنان مسجدی پیگیر علت غیبت بانوان بوده و همچنین ایشان از بانوانی که به همراه فرزندانشان به مسجد می‌آمدند نیز استقبال بیشتری داشت.

خانم دانشور ادامه داد: طبق تاکید پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله)حضور در مسجد موجب مواجهه مردم با یکدیگر بوده و مردم با حضور در این مکان مقدس معارف را به یکدیگر انتقال می‌دادند.

وی حضور زنان در اجتماع را ضروری دانست و گفت: ما در مسجد شکل گیری جمع را داریم که مورد نیاز جامعه بشریت است و طبق مطالعه محققین نیاز زنان نیز به حضور در اجتماع و حلقه ها است. حضوری که موجب گفت و گو و اشتراک‌گذاری مسائل و چالش‌های روزمره است.

پژوهشگر حوزه زنان در ادامه افزود: مسجد به نوعی می‌تواند پاتوق باشد، پاتوقی که می‌تواند بانوان مختلف با پتانسیل‌های متفاوت را دور هم جمع کند که تاثیر خوبی بر زندگی خانوادگی افراد دارد، بنابراین جمع و اجتماع کارکرد فرهنگی و اجتماعی دارد.

این فعال رسانه در بخش دیگر به تاثیر مسجد در زندگی بانوان گریزی زد و گفت: در جمع زنانه گفت و گو‌ها و گفتارها نوعی مُسکّن و حالت تسکین دهندگی دارد و موضوعات مختلفی که برایشان چالش است مطرح می‌شود و می‌توان گفت نوعی انتقال تجربه است و در این جمع‌ها برای چالش‌های مطرح شده راه‌حل یافت می‌شود.

خانم دانشور در اشاره به ویژگی خاص مسجد در بروز کارکردها گفت: مسجد حاوی ادبیات و نشانگان خاص است و در این مقصد و مسیر مخصوص خودش تعریف می‌شود، ضمن اینکه این فضا و مکان با گذشته تاریخی ما و گذشته هویتی،دینی و فرهنگی ما ارتباط دارد می‌تواند به جمع معنای خاص ببخشد.

وی در ادامه به بیانات امام خمینی و مقام معظم رهبری اشاره و ابراز داشت: طبق دیدگاه امام خمینی (ره) و بیانات مقام معظم رهبری تکلیف گرایی و مسئولیت پذیری دو مسئله مهم جامعه است، اصولاً نگاه امام راحل به زن مبتنی بر نگاه مسئولیت است و می‌فرماید زنان برای جامعه مسئولند همان‌طور که مردان مسئولند و رهبری هم بر مفهوم تکلیف گرایی تاکید دارند.

false خانم دانشور

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!