مدرس جامعه المصطفی:

مسجد؛ خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی/ مساجد باید مأمنی برای دختران باشد+صوت و فیلم

مسجد؛ خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی/ مساجد باید مأمنی برای دختران باشد+صوت و فیلم
مجتبی عظیمی
0
۱۲ فروردین ۱۴۰۲

خانم شریعتمدار گفت: مسجد به خصوص در مکتب تشیع خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، زینب شریعتمدار در ویژه‌برنامه چشمه با موضوع بررسی و واکاوی علل موفقیت مساجد شاخص و با محوریت مسجد و رسالت زن مسلمان ابتدا در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی در امور فرهنگی اظهار داشت: وقتی سخن از فعالیت بین‌الملل به میان می‌آید تصور می‌کنیم کاری مهم و خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهیم و یک فضای نو و بکری وجود دارد که باید در آن به فعالیت بپردازیم و برای خودمان نیز در این عرصه بسیار دلیل و مدرک می‌آوریم و از ضرورت صدور انقلاب سخن می‌گوییم.

مدرس جامعه المصطفی افزود: ما نیاز به تبادل تجربیات در حوزه بین الملل داریم در حالی که اگر واقعا با فرهنگ اصیل اسلامی بخواهیم بیان کنیم فعالیت بین‌الملل فعالیتی نیست مگر اینکه ما داریم در میان امت اسلامی تلاش و جهاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در این میان جغرافیا، ملیت و قومیت اهمیتی ندارد و ما یک امت هستیم، حتی در میان همین امت ما افرادی را داریم که خارج از دین اسلام هستند اما نسبت به دغدغه‌های امت خودمان و نسبت به آنها تکلیف داریم.

شریعتمدار بیان کرد: ممکن است کسی در جغرافیای اسلامی به سر می‌برد ولی مسلمان نیست او به هر حال در ذمه اسلام قرار داد و من مکلف هستم او را به امت اسلام دعوت کنم، اگر در خارج از جغرافیای اسلام نیز زندگی می‌کند باز هم او در زمره مستضعفین فکری است که در این عالم حیات می‌کند و من به عنوان یک مسلمان که احساس مسئولیت نسبت به رسالت رسول اکرم دارم خودم را متعهد به او می دانم تا باری را از دوش او بردارم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع صرفا از سر محبتی که به رسول خدا داریم و یا با توجه به اینکه ما هم یک مسلمان هستیم و مومن هستم و نسبت به اسلام دغدغه دارم پس باید این مسئولیت را برعهده بگیرم، پس هر آن چه از فعالیت‌هاست در دایره فعالیت های امت اسلام است؛ بنابراین بین‌الملل و بین‌الاقوام و بین‌المذاهب کاری خارق العاده ای نیست و همین کاری که در این جا انجام می دهیم نسبت به آنان نیز انجام خواهیم داد.

مدرس جامعه المصطفی در خصوص جایگاه مسجد نیز افزود: مشکل در این است که مسجد را فقط جایی برای عبادت بدانیم تاکیدی که رهبری دارند این است که نباید فقط در اوقات نماز مسجد باز باشد در کوچه پس کوچه های کشورهای همسایه می بینیم مسجد ۲۴ ساعته باز است و حتی برای استراحت از آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: ما اگر مسجد را به درستی شناخته باشیم و مساجدی که در صدر اسلام با آن مواجه شدیم بررسی کنیم محراب محل حرب و جنگ است و برداشت شود منظور جنگ با نفس است، اما دلیلی نداریم فقط این باشد دلایلی داریم که پیامبر اگر می خواستند به جنگ بروند مردم را به مسجد دعوت می کردند و تصمیمات مهم در مسجد اتفاق می افتاد.

شریعتمدار عنوان کرد: وقتی کارکرد مسجد را صرفا برای نمازها تقلیل دهیم و در مسجد دغدغه دنیا نداشته باشیم، یک آسیب جدی است.

وی بیان کرد: مسجد در ابتدای انقلاب، محل عبادت به معنای نماز خواندن نبود به این معنا بود هر کاری انجام می دهیم از جنس عبادت باشد زنان ما ابتدای انقلاب در مسجد جمع می‌شدند و کارهای پشتیبانی از مساجد شکل گرفت.

مدرس جامعه المصطفی اظهار داشت: کمک به مردم و آموزش حرفه و شغل در مسجد می‌تواند شکل بگیرد، وقتی فرهنگ سراها تاسیس شد و خواستیم کارهای فرهنگی به فرهنگسراها برود به نحوی تخصصی بودن را از مسجد گرفتیم و گفتیم مسجد نباید کار فرهنگی انجام دهد.

وی با بیان اینکه مسجد به خصوص در مکتب تشیع خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است ادامه داد: همدلی کردن و مواسات و گره گشایی از مشکلات مردم، جایگاهش در مسجد است.

شریعتمدار در مورد جایگاه زن در اسلام نیز گفت: در صدر اسلام جایگاهی که پیامبر به زنان دادند را اگر مطالعه کنیم می‌بینیم جایگاه با عظمتی است که در طول تاریخ کمرنگ شد اما در آستانه انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) چنین جایگاهی احیا گردید.

وی افزود: حضور پرشور زنان در صحنه های انقلابی و دینی، مبتنی بر آموزه های امام خمینی بود و ایشان جرأتی را به زنان داد که حتی در ایام انقلاب در بسیاری از تظاهرات ها جلودار بودند.

مدرس جامعه المصطفی بیان کرد: حضوری که زن مسلمان و انقلابی در عرصه اجتماعی داشت تاریخی بود و بازخوانی و روایت زنانه ای باید از آن اتفاقات بیفتد؛ انقلاب اسلامی به بانوان، ارزش و هویت مستقلی بخشید.

وی تصریح کرد: بروز واضح این هویت را در دوران جنگ و حضور زنان در عرصه‌های مختلف دیدیم که به نحوی روایت شد، امروز در نظام غرب تعریف از زن به عنوان برهنگی و ابزار شدن است و چنین رویکردی در دوران طاغوت نیز وجود داشت.

شریعتمدار عنوان کرد: امروز زنان محجبه ما در بسیاری از عرصه های اجتماعی و علمی و دینی می درخشند و حتی چنین هویت مستقلی را در برخی از کشورهای اسلامی در ارتباط با زنان محجبه نمی بینیم و این از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مورد جایگاه عظیمی که در دین مبین اسلام به زن وجود دارد حتی چنین عظمتی را به نسل امروز معرفی نکرده ایم و دشمن از این خلا استفاده کرد.

مدرس جامعه المصطفی گفت: اگر جامعه با آسیب هایی چون بی‌حجابی مواجه شده قطعا راهکارهایی دارد و زنان باید به میدان بیایند، همان طور که زنان کم حجاب را در مراسم‌های مذهبی می پذیریم باید پای این عزیزان را به مساجد نیز باز کنیم و مساجد مأمنی برای دختران نوجوان و جوان ما باشد.

وی تأکید کرد: خاستگاه همه فعالیت های ما باید مسجد محوری باشد و مسجد به طور تخصصی بتواند فضای خوبی را برای همدلی و هم افزایی میان امت مسلمان فراهم بیاورد.

false خانم شریعتمدار

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!