مسجد جامع؛ جعبه سیاه مقاومت و فتح خرمشهر

مسجد جامع؛ جعبه سیاه مقاومت و فتح خرمشهر
مجتبی عظیمی
0
۰۳ خرداد ۱۴۰۲

حجت‌الاسلام صادقی با بیان اینکه مسجد جامع خرمشهر حجت را بر ما تمام کرد که بچه مسلمان باید مسجدی باشد، گفت: فتح خرمشهر ثابت کرد اگر با مسجد شروع کنیم و با مسجد پیش برویم، پیروزی‌مان قطعی است.

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، به مناسبت فرا رسیدن سوم خرداد سالروز حماسه فتح خرمشهر و به منظور بررسی نقشی که مسجد جامع این شهر در این فتح و پیروزی و نیز مقاومت مردم خونین‌شهر ایفا کرد با حجت الاسلام «محمد صادقی» از رزمندگان و راویان دفاع مقدس و عضو مؤسسه روایت سیره شهدا گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه از بهترین و زیباترین اتفاقات نهضت نبوی(ص) بنای مسجد است، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم نخستین بنایی که حضرت رسول(ص) دستور ساخت آن را دادند و خود نیز کمک کردند، مسجد مدینه بود یعنی تا پایگاهی برای حکومت یافتند، مسجد بنا نهادند در حالی که می‌توانستند منزل یا مرکز قدرت و مدیریت برپا کنند!

عضو مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: این تمرکز بر مسجدمحوری چند نکته دارد نخست آنکه مدیر، مدبر و حاکم خدا و مرکز قدرت مسجد است، این هم مستقیم و هم غیرمستقیم بر روح و جان همه انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و ماندگاری و پویایی و برقراری نظام اسلام را نشان می‌دهد چون فقط خدا بی‌نهایت و باقی است. پیامبر اکرم(ص) از روز نخست با بنای مسجد حکومت خود را به بقای عالم متصل و آن را به پایگاه اصلی عبادت و بندگی، ارتباط مؤمنان، آموزش، علم‌آموزی، جهاد، فرهنگ، سیاست و اقتصاد و… تبدیل کردند و مسجد اینچنین پایگاه اصیل و اصلی حکومت اسلامی شد.

وی تصریح کرد: این پایه‌گذاری و سنت حضرت رسول(ع) تا جایی مانا و مستمر شد که حضرت امام(ره) در دوران خفقان پهلوی دائم از مردم می‌خواستند با مساجد مرتبط باشند و مسجد اصل و پایه فعالیت‌های انقلابی باشد این یعنی انقلاب ما فردی و بر اساس‌ایده یک انسان، گروه و حزب نیست بلکه الهی است و همه مؤمنان در آن شریک هستند.

نقشی که امام خمینی(ره) به مسجد دادند

این رزمنده و راوی دفاع مقدس با بیان اینکه اقدام دیگر امام راحل آن بود که مسجد را سنگر معرفی و فرهنگ جدیدی را ایجاد کردند، گفت: سنگر برای انسان پشت و پناهی است تا با دشمن مبارزه کند و امام به مسجد چنین نقشی دادند. در تحقیقات مختلف این مطلب واضح و آشکار است که بیش از ۹۵ درصد از شهدای دوران دفاع مقدس که نماد مقاومت و مردانگی و جوانمردی و شور و احساس و هیجان و استکبارستیزی امت بودند در مسجد رشد و تربیت یافته و از مسجد راهی جبهه‌ها شدند. وقتی مسجد سنگر شد سنگر مجاهد، مبارز و سرباز و فرمانده تربیت می‌کند برای همین امام خمینی(ره) بر پر کردن سنگر‌ها تأکید داشتند.

مسجد جامع خرمشهر نماد مقاومت است

وی در ادامه تأکید کرد: در این میان یک مسجد باید میدان‌داری کند و مرکزی برای ایثار و مقاومت شود همان نقشی که مسجد جامع خرمشهر ایفا کرد و هر کس نمادی از این مسجد را می‌بیند یاد مقاومت، ‌ایستادگی و مردانگی می‌افتد. مسجد جامع خرمشهر واقعاً سنگر بود عزیزانی که در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر حضور داشتند در خاطر دارند مسجد جامع خرمشهر همه چیز شهر بود، مرکز علم، مرکز آموزش، مرکز تدارکات، مرکز پشتیبانی، مرکز درمان مجروحان، مرکز انتقال پیکر پاک شهدا، مرکز دفاع از زنان و دختران و کودکان… همه آنچه در آن ۴۵ روز در خرمشهر رخ داد بر مدار مسجد جامع سامان می‌یافت و اگر کسی با مسجد مرتبط نبود نمی‌توانست در دفاع از شهر نقش آفرین باشد از تأمین نیروی انسانی تا استراحت و تجدیدقوا همه و همه بر مدار مدار مسجد جامع شهر بود.

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه مسجد جامع خرمشهر نقش سنگر بودن را به معنای تام و تمام ایفا کرد، گفت: چنان که امام خمینی(ره) در رثای این نقش آفرینی فرمودند: مسجد جامع خرمشهر سنگر همه سنگر‌ها است! … ‌ایشان می‌خواستند به ما و همه جهانیان نشان دهند که رمز موفقیت به این است که ما پشت‌مان به خدا گرم باشد و خدا را پناه و تکیه گاه بدانیم چون مسجد نماد حضور خدا در میان ما است! هجمات شدید استکبار علیه مسجد، برای همین نقش آفرینی است.

وی تأکید کرد: مسجد جامع خرمشهر حجت را بر ما تمام کرد که بچه مسلمان باید مسجدی باشد برای همین نقش است که اسلام برای مسجد برکات و آثاری بی‌مثال در نظر گرفته است.

حجت الاسلام صادقی با مقایسه نقش مسجد در تاریخ صدر اسلام با تاریخ معاصر، ابراز کرد: وقتی در دهه شصت جنگ اقتصادی آغاز شد امام(ره) نهیب زدند مسجد را پایگاه بسیج اقتصادی کنید و در خاطر داریم مساجد حتی پایگاه عرضه پیاز و سیب زمینی مردم شدند! یعنی امام این توجه را داشتند که مسجد فقط در جنگ نظامی و سیاسی و روحی و معنوی سنگر نیست بلکه در جنگ اقتصادی هم می‌توان و باید بر ظرفیت مسجد اتکاء داشت اگر مسجد و محور باشد مبارزه خدایی می‌شود.

مسجد کار جودمحور می‌خواهد

وی در پاسخ به این سؤال که بزرگ‌ترین اثر حضور مسجد در جنگ و جهاد در انواع مختلف آن، چیست؟ ، بیان کرد: مهمترین فایده و اثر در این جریان آن است که مسجد همیشه به حاضران و اهالی خود یک نکته را متذکر می‌شود که جودمحور کار کنید نه سودمحور؛ در مسجد که قرار می‌گیریم سود بردن به ذهن‌مان نمی‌آید بلکه در پی سود رساندن هستیم، در مسجد همه دست به جیب می‌شوند تا خانه خدا آباد شود همه دست به جیب می‌شوند تا گره از هم بگشایند و….

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: تأکید مسجد در درجه اول بر آن است که اهالی‌اش اهل جود و سخاوت باشند نه سود، از وقتی مساجد ما سنگر شدند شکست نخورده‌ایم و در آینده هم نمی‌خوریم برای همین هم خدای متعال سه مرحله ما را به سنگر مسجد فرا می‌خواند تا خودمان را محک بزنیم نقش مسجد بی‌بدیل و ارزشمند است.

اهتمام شهید همت به بنای مسجد و حسینیه

وی با اشاره به اهتمام رزمندگان دفاع مقدس به انس با مسجد، اظهار کرد: حاج ابراهیم همت که قلعه قلب همه را فتح کرده است، نخستین باری که به دوکوهه به عنوان پادگان مخروبه‌ای که تازه در اختیار سپاه درآمده بود، آمد و دید رزمندگان هر یک در گوشه و کناری مشغول نماز و دعا هستند، همه را فراخواند و سکه‌ای ۲۰ ریالی داد و گفت این سهم من و زمینی را هم مشخص کرد و گفت: دوست دارم وقتی دوباره آمدم، حسینیه یا مسجدی بنا شده باشد که چنین شد و آن حسینیه امروز ملجأ و پناه زائران راهیان نور است شهید همت میدانست اگر قرار است با دشمن بجنگیم اول باید حسینیه و مسجد بنا کنیم.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: رزمندگان قبل از برپایی چادر و خیمه و سنگر، اول حسینیه و مسجد بنا می‌کردند و هنگام اذان همه به مقدار ممکن خود را جایی می‌رساندند که مسجد یا حسینیه بود چنان که مسجد فاو، حسینیه مجنون از مکان‌های تجمع رزمندگان بود چنان که روز فتح خرمشهر بچه‌ها ناخودگاه و بدون اعلام قبلی، همه به مسجد پناه آوردند و خبر فتح خرمشهر از این مسجد مخابره شد و این نشان می‌دهد دل‌های مؤمنین ناخودآگاه به سمت مسجد است.

وی با اشاره به نقش مسجد جامع در تأمین پشتوانه این تعبیر امام خمینی(ره) که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، بیان کرد: مرکز بهره‌مندی از کمک‌های خدا مسجد جامع خرمشهر بود. فتح خرمشهر ثابت کرد اگر با مسجد شروع کنیم و با مسجد پیش برویم، پیروزی‌مان قطعی است.

این راوی دفاع مقدس در پایان خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند این تعبیر امام برای دوری رزمندگان از غرور بود اما باید گفت کدام غرور؟ رزمندگان ما دنیا را شکست دادند امام می‌خواست به دنیا بگوید کاری که از مسجد آغاز شده خدایی است و خدا حامی رزمندگان است «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم» و این یاری در فتح خرمشهر خود را به زیبایی تمام نشان داد.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!