امام محله‌ای ۲۳ ساله که مسجد را پایگاه حمایت از زنان و کادرسازی فرهنگی کرده است

امام محله‌ای ۲۳ ساله که مسجد را پایگاه حمایت از زنان و کادرسازی فرهنگی کرده است
بنیاد هدایت
0
۲۹ دی ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام داوری، امام محله ۲۳ ساله مسجد «امام علی(ع)» با برنامه‌ریزی برای جذب بانوان با مسجد توانسته به کاهش آسیب‌های اجتماعی و کادرسازی برای فعالیت‌های فرهنگی کمک کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ مساجد به عنوان خانه های خدا نقشی بی بدیل در فرهنگسازی در جامعه دارند و در صورت برنامه ریزی هدفمند می توانند فرصت استفاده از ظرفیت های اقشار مختلف را فراهم کنند کاری که مسجد «امام علی (ع)» (واقع در منطقه امید اکباتان، کوی گلستان، استان همدان) به همت حجت الاسلام «وحید داوری»، امام محله ۲۳ ساله خود موفق به آن شده و توانسته با برنامه ریزی های کاربردی، ظرفیت جامعه زنان را از قوه به فعل درآورد.

حجت الاسلام داوری با بیان اینکه یک سال و ۱۰ ماه است در این مسجد فعالیت دارد، گفت: متولد سال ۱۳۷۶ و طلبه پایه هشت حوزه علمیه هستم.

وی درباره خدماتی که در مسجد امام علی (ع) به بانوان محله ارائه می شود، اظهار کرد: برگزاری دوره های قرآنی، احکام و معارف اسلامی، مشاوره خانواده، سلامت و بهداشت، مهارت آموزی و توانمندسازی، کمک به نیازمندان، آموزش های علمی ازجمله این خدمات است.

به گفته این امام محله، مسجد امام علی (ع) فعالیت این خانه خدا را به روزهای مخصوص حضور بانوان و روزهای مخصوص حضور آقایان تقسیم کرده است و در روزهای مخصوص به بانوان هیچ یک از برادران امکان ورود به مسجد را ندارند. به تناسب همین تقسیم روزهای فعالیت، پایگاه بسیج نیز هم ویژه برادران و هم ویژه خواهران در این مسجد فعال است.

حمایت از مشاغل خانگی بانوان

کارآفرینی و اشتغال زایی از دیگر وجوه توجه حجت الاسلام داوری به عنوان امام محله، به جامعه بانوان است. در این راستا از ساخت مصنوعات آنها همچون جاکلیدی تا خیاطی و تهیه ترشی و نان خانگی و … حمایت می شود. به تناسب سطح پایین معیشتی این منطقه، این اقدام توانسته به درآمدزایی برای زنان خانه دار محله کمک کند.

کاهش آسیب های اجتماعی با کمک بانوان

آسیب های اجتماعی از معضلاتی است که گریبانگیر محلات است و سرمایه گذاری روی جامعه زنان و مادران در کاهش آن تاثیری بسزا دارد. محله گلستان در شهر همدان از آسیب اعتیاد رنج می برد، از این رو، امام محله آن با برگزاری دوره های آموزشی ویژه مادران، راه های برخورد با فرزندان و نیز افراد در حال ترک سوءمصرف را به آنها یاد می دهد تا افراد مبتلا، در بستر خانواده تشویق و موفق به ترک شوند.

هیئت ثابت هفتگی خواهران که در روزهای چهارشنبه برگزار می شود، برگزاری انواع دوره های آموزشی قرآن، احکام، نهج البلاغه، مشاوره خانواده، همسریابی و همسرداری، برگزاری اردوهای زیارتی سیاحتی، اجرای برنامه های مناسبتی با محورهایی همچون عفاف و حجاب و … نیز به همت امام محله جوان مسجد «امام علی(ع)» انجام شده و می شود.

راه اندازی کارگاه تولید ماسک در ایام شیوع کرونا، تهیه و توزیع بسته های معیشتی در چند مرحله و فعال سازی کارگروه خیریه که بر اساس اطلس محله افراد نیازمند را شناسایی می کنند ازجمله اقدامات این مسجد و امام محله جوان آن در دوره شیوع کرونا است.

حجت الاسلام داوری درباره موانع و چالش های کار در حوزه بانوان، بیان کرد: به دلیل بافت فقیرنشین محله گلستان و حضور دو هزار خانواره در این منطقه نسبتا کوچک و آپارتمان‌نشین، آسیب ها متعدد بودند. از این رو، با کمک همسر یکی از اعضای هیئت امناء و در مراحل بعدی کمک محارم دیگر فعالان مسجد با جامعه بانوان ارتباط گرفتیم. همسر من نیز به عنوان جانشین فرمانده پایگاه بسیج در فعالیت ها همکاری دارد اما سن کم (۱۴ سال) و محصل بودن باعث می شود خیلی نتواند در همه فعالیت ها مشارکت داشته باشد.

امام محله مسجد امام علی(ع) درباره روش های دختران جوان و نوجوانان به مسجد، ابراز کرد: در این راستا از ظرفیت چند نفر از خواهران باتجربه و بااخلاق بهره گرفتم و شخصا ورودی نداشتم. از طریق برنامه های مناسبتی و دریاف شماره تماس حضار لیست افراد محله را تهیه و تکمیل و هیئت امناء را برای کار تخصصی در حوزه بانوان و حمایت از این قشر راضی کردیم.

ورود به عرصه های مختلف حمایتی

وی تاکید کرد: اکنون آمار کل منطقه را داریم و موارد خاص را شناسایی کرده ایم و به حوزه هایی همچون تهیه جهیزیه ورود داریم. خوشبختانه با اینکه مسجد در محلی پر رفت و آمد واقع نشده اما میزان جذب ما بالا بوده و اکنون با حضور جمیعت خوبی در فعالیت ها مواجه هستیم.

این امام محله جوان و ۲۳ ساله درباره مشکلاتی که زنان محله با آن مواجه هستند، گفت: مهم ترین مسئله ما طلاق است، متاسفانه بانوان مطلقه در سطح محله پرتعداد هستند و همین مسئله آسیب های دیگری را به همراه دارد. اشتغال زایی و درآمدزایی برای آنها از برنامه های مسجد برای کاهش این آسیب ها بوده است.

وی با ابراز خرسندی از استقبال نوجوانان و جوانان از فعالیت های مسجدی، بیان کرد: نوجوانان ۱۴-۱۵ ساله استقبال خوبی از فعالیت ها دارند و پای کار هستند.

این امام محله ۲۳ ساله و پرتلاش با تاکید بر لزوم حمایت های مادی از فعالیت های مسجدی، ابراز کرد: در ابتدا که به مسجد آمدم در پی جذب خیران برآمدم، البته منطقه فقیرنشین است و نمی توان انتظار جذب کمک های چشمگیر را داشت اما همین کمک های کم و خُرد سرمایه مناسبی را فراهم آورد و اکنون به لطف خدا گردش مالی مطلوبی داریم.

مادر مسجدی، خانواده را مسجدی می کند

وی درباره چرایی تمرکز فعالیت های مسجدی خود بر جامعه زنان، تاکید کرد: بانوان بخش مهم و اثرگذار جامعه هستند تا مادر به مسجد نیاید، فرزندان نمی آیند اما اگر مادر خانواده مسجدی شد دیگر اعضاء را نیز مسجدی می کند.

وی با بیان اینکه هدف من تربیت چهره های مسجدی برای استمرار فعالیت های فرهنگی است، تصریح کرد: در این راستا بر سنین مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان تمرکز داریم. چنان که برای مثال در کلاس های حفظ قرآن کودکی شش ساله را مسئول اداره کلاس قرار می دهم. همچنین در مسجد فضایی را برای بازی کودکان تعبیه کرده ایم تا بیشتر به مسجد و فعالیت هایش جذب شوند.

داوری تاکید کرد: اعتقاد من این است که هر اتفاقی در محله باید از کانال مسجد باشد و مسجد در همه امور محوریت داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا کوشیده ایم که اختلاف بین ارکان و اجزاء مسجد را به صفر برسانیم چراکه در ۹۹ درصد مساجد امام جماعت با هیئت امنا اختلاف دارد و همین اختلافات مانع از فعالیت های موثر می شود. اما به جرئت می توان گفت در مسجد ما چنین اختلافی اصلا وجود ندارد به ویژه آنکه هیئت امنای ما همگی از جوانان هستند و دو نفر از اعضای  هیئت امنا از مدافعان حرم زیر ۳۰ سال شهر همدان هستند.

منبع: خبرگزاری شبستان

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!