مسجدی که بعد از ۲۰ سال متروکه بودن، به همت امام محله جوانش «برقرار» شد

مسجدی که بعد از ۲۰ سال متروکه بودن، به همت امام محله جوانش «برقرار» شد
بنیاد هدایت
0
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام شوندی، امام محله «زندآباد قم» با عزم جهادی و اتکاء به ظرفیت‌های محلی، مسجد «امام محمدتقی علیه السلام» را که ۲۰ سال متروکه مانده بود، فعال کرد و با احیای کارکردهای این خانه خدا، آن را به مسجدی برقرار تبدیل کرده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ گفتمان «امام محله» با محوریت ائمه جماعات مستقر در سطح محلات و روستاها، با هدف رفع مشکلات و معضلات محلات به صورت مسجدمحور، به همت بنیاد هدایت در دست اجرا است. از بازوان پرتوان این طرح امام محلاتی هستند که با تجمیع نیروهای مردمی و نیات خیرانه و جهت دهی به آنها توانسته اند منشا خیرات و برکات بسیار شوند.

حجت الاسلام «ابوالفضل شوندی»، امام محله «زندآباد قم» که با محوریت مسجد «امام محمدتقی علیه السلام» فعالیت می کند ازجمله این امامان محله است که علی رغم سن کم (متولد ۱۳۷۲) توانسته با تکیه بر ظرفیت های مردمی و مسجدی، منشا برکات بسیار شود.

بنابراین گزارش، مسجد «امام محمد تقی(ع)» داستانی شنیدنی دارد. این مسجد حدود ۲۰ سال تعطیل بود و متولی آن از برگزاری هر گونه مجلسی در این مسجد جلوگیری می کرد حتی نماز جماعت در آن برگزار نمی شد و مردم محله هیچ گونه ارتباطی با این مسجد نداشتند و حتی بعضاً نمی دانستند آنجا مسجدی وجود دارد، به عبارت بهتر، این مسجد به صورت متروکه درآمده بود تا اینکه سال گذاشته (یعنی سال ۱۳۹۸) حجت الاسلام شوندی، یک دهه هفتادی جهادی و پای‌کار که در این منطقه امام جماعت حسینیه بود متوجه این مسجد و متروکه بودن آن شد و درصدد برآمد تا این خانه خدا و کارکردهایش را احیاء کند.

وی درباره حل این مشکل اظهار کرد:  با کمک یکی از اهالی محل برای احیای مسجد «امام محمدتقی(ع)» اقدام کردیم؛ اولین مشکل احساس مالکیتی بود که متولی مسجد نسبت به مسجد داشت و در عین حال هیچ همکاری نداشت و مسجد را به چند نفر اجاره داده بود!

امام محله «زندآباد قم» تاکید کرد: نخست به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کردیم و متوجه شدیم سازمان اصلاً از وجود چنین مسجدی اطلاع ندارد! که این هم اشکالی بود که چرا احوال مساجد پیگیری نمی شود و به مدت ۲۰ سال از وجود چنین مسجدی خبری در دست نبوده است؟!

وی در ادامه بیان کرد: بعد از اطلاع سازمان در شب ششم محرم، همراه با نماینده ای از سوی آنها برای صحبت و رایزنی و حل مسئله به مسجد رفتیم و متاسفانه با غربتی عجیب مواجه شدیم! هیچ خبری از عزاداری سالار شهیدان(ع) در ششمین شب از محرم حسینی نبود! وضعیتی که حتی در بدترین و دورافتاده ترین مساجد کشور هم دیده نمی شد. بعد از صحبت ها و پیگیری های مستمر توانستیم مسجد را از دست آن متولی خارج کنیم اما …. تازه مشکلات پیش روی ما قرار گرفت که اولین آنها نبود امام جماعت مسجد بود که به پیشنهاد سازمان تبلیغات، من آن را عهده دار شدم.

از تقبل امامت جماعت تا تشکیل هیئت امناء

امام محله «زندآباد قم» اضافه کرد: مشکل بعدی نداشتن هیئت امناء برای مسجد بود که با شناسائی چند جوان خوش فکر و متعهد محله، هیئت امنا را ایجاد کردیم که همچنان در حال همکاری هستند.  مشکل بعدی نداشتن نمازگزار بود چراکه مردم محل به دلایل مذکور، هیچ ارتباطی با مسجد نداشتند. از این رو، در نخستین گام معرفی مسجد به اهالی محله را آغاز کردیم و به منظور رونق بیشتر حضور مردم در این خانه خدا، در پشتی آن را نیز به روی مردم گشودیم تا به سهولت رفت و آمد، مردم با آن مانوس شوند. همه این اقدامات در حالی انجام می شد که ما هیچ گونه منبعی برای تامین مخارج در اختیار نداشتیم که برای این مشکل نیز قرض الحسنه دریافت کردیم.

حجت الاسلام شوندی با بیان اینکه عدم فعالیت ۲۰ ساله و سکونت مستاجران در این خانه خدا وضعیت آن را نامطلوب کرده بود، ابراز کرد: برای رفع این مشکل، با همکاری جوانان محله بعد از رفتن مستاجران به نظافت مسجد پرداختیم که چند روز به طول انجامید.

تجهیز مسجد با خرید اقساطی از کسبه محل

وی با بیان اینکه برای تجهیز و آراستگی مسجد از ظرفیت های محلی بهره گرفتیم، گفت: برای مثال برای تهیه فرش مسجد، با صاحب فرش فروشی محل توافق کردیم که فرش ها را اقساطی به ما بفروشد که هنوز هم قسط آن را پرداخت می کنیم. مشکل بعدی ایزوگام پشت بام مسجد بود که آن را هم به همین شیوه انجام دادیم و این در حالی بود که نه بودجه ای داشتیم و نه درآمدی و نه حتی مأمومی که امید به پرداخت اقساط توسط آنها باشد ولی با همکاری کسبه محل توانستیم قسط های چهار میلیون و دویست هزار تومانی مسجد را پرداخت کنیم.

وی دعوت چهره به چهره از مردم برای حضور در مسجد را گام دیگر برای برقرار کردن مسجد امام محمدتقی(ع) معرفی کرد و افزود: در این راستا به صورت حضوری به در خانه همسایگان رفتیم و برای عده ای هم دعوت نامه فرستادیم تا در مسجد حضور یابند. همچنین، برای تقویت حضور مردم در مسجد برنامه های فرهنگی مسجد را راه انداختیم.

برگزاری مراسم های مذهبی بعد از ۲۰ سال

امام محله «زندآباد قم» تاکید کرد: در این راستا، پایگاه بسیج و هیئت هفتگی و کانون فرهنگی حسینیه ای را که پیش از این در آن امام جماعت بودم، به مسجد منتقل کردم و با کمک آنها برنامه های فرهنگی را اجرا کردیم و در ادامه برنامه های مذهبی مسجد اعم از جشن های مذهبی و مراسم های مناسبتی مثل ایام عزاداری با پذیرائی مناسب را کلید زدیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت و مسجد بتدریج مملو از جمعیت شد، اتفاقی که ۲۰ سال از آن خبری نبود!

وی با بیان اینکه شیوع کرونا فعالیت های ما در فضای داخلی مسجد را با محدودیت مواجه کرد، گفت: از این رو، برنامه های مسجد را در کوچه مسجد برگزار کردیم برای دهه محرم برنامه عزاداری را به حیاط مدرسه مجاور مسجد انتقال دادیم و همچنین برای برنامه ایام فاطمیه از ظرفیت محله استفاده کردیم که خدا را شکر و با عنایات اهل بیت(ع) مورد استقبال مردم محله قرار گرفته است.

امام محله «زندآباد قم» کمک مومنانه با همراهی و همکاری مساجد را از دیگر فعالیت های مسجد «امام محمدتقی (ع)» بعد از بازگشایی برشمرد و بیان کرد: با توجه به سطح پایین معیشتی منطقه و محله و عدم وابستگی به ارگان ها، میز کمک مومنانه را در مسجد قرار دادیم تا از حداقل های کمک های مردمی در این زمینه استفاده شود که باز هم مورد استقبال قرار گرفت و باعث شد در چند مرحله بتوانیم بسته های معیشتی و نقدی را بین  نیازمندان توزیع کنیم.

وی اضافه کرد: ما از فرصت برآمده از دل تهدید کرونا استفاده کردیم و گروه جهادی محله متشکل از جوانان محل را تشکیل دادیم و با کمک آنها آمار نیازمندان محل را استخراج کردیم تا از این طریق به طور نظام مند به آنها کمک کنیم.

 حجت الاسلام شوندی آسیب شناسی محلی را دیگر اقدام خود به عنوان امام محله و با همکاری مسجدی ها و اهل محله برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه نخستین آسیب در این محل اعتیاد است، بعد از آن طلاق و فقر بیشترین آسیب ها را به اهل محله تحمیل کرده است که برای حل و کاهش این آسیب ها با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، مشاور خانواده را در مسجد مستقر کرده ایم که هفته ای یک بار در این خانه خدا حضور یافته و به مراجعان خدمات مشاوره ای ارائه می کند.

وی در پایان یادآور شد: به منظور کارآفرینی و اشتغال زایی و کاهش آسیب فقر در محله، با همکاری سپاه پاسداران، کارگاه خیاطی برای زنان سرپرست خانوار را در زیر زمین مسجد راه اندازی کرده ایم.

در دیگر رسانه ها:

خبرگزاری شبستان

وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!