طرح امام محله، مدل راهبری اجتماعی شیعه است

طرح امام محله، مدل راهبری اجتماعی شیعه است
بنیاد هدایت
0
۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام میرمحمدیان گفت: تنها راه رفع مشکلات اجتماعی در محلات آسیب پذیر و حاشیه نشین استقرار یک طلبه جهادی و تلاشگر در محله است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت؛ حجت‌الاسلام ناصر میرمحمدیان قائم مقام معاون فرهنگی و تبلیغ و مدیرعامل بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی با روحانیون مستقر و امامان محلات شهرستان شهرکرد، با بیان این که یکی از دغدغه‌های این بنیاد نهادینه شدن مسئله‌ی امامت محله در جامعه است: امام محله راهبر و متکفل همه امور در محله است و برای حل تمامی مسائل، مشکلات و معضلات محله و تمامی مردم و نه فقط اهل مسجد، دغدغه دارد و تلاش می‌کند.
حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان یکی از راه‌های رسیدن به این جایگاه را استفاده از تولیدات دانشی، علمی و استفاده از کتابخانه‌ها دانست و افزود: متأسفانه تولید دانش در این زمینه بسیار ضعیف است و بحثی به نام امامت به خاطر قدسی بودن این مسئله، توسط اهل دانش و اهل فن به صورت کامل بیان نشد و کسی به این شکل به آن نزدیک نشده است و استفاده از لفظ امام در اجتماع به این معنا زیاد وارد نشده است، نیاز است مبلغان و روحانیون در مناطق و محلات مختلف مسئله امامت محله را در جامعه نهادیه کنند.
وی ادامه داد: تجربیاتی که مبلغین و روحانیون در محلات کسب می‌کنند بسیار ارزشمند هستند و یکی از اهداف این نشست شنیدن این تجربیات است.
مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: وظیفه ی بنیاد هدایت، تعالی شبکه امامت در کشور است؛ به این معنا که کمک می‌کند تا شبکه امامت روز به روز ارتقا پیدا کند و این بنیاد متشکل از مبلغین، ائمه جماعات در روستاها، امامان محلات شهری و روستایی است.
قائم مقام معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تجربیات نشان داده است هر جایی که امام قوی تر، موفق تر و تلاشگری بوده است، مشکلات و معضلات محله رو به کاهش رفته و مسائل رو به بهبود رفته است، نه هر جایی که امکانات بیشتری دارد.
حجت‌الاسلام میر محمدیان بیان کرد: طرح امام محله، مدل راهبری اجتماعی شیعه است و تنها راه رفع مشکلات اجتماعی در محلات آسیب پذیر و حاشیه نشین استقرار یک طلبه جهادی و تلاشگر در محله است که نیروهای مردمی و ظرفیت‌های مردمی موجود را پای کار بیاورد و این به خاطر این است که طلبه در دل خود مردم است و این ساختار تمدنی جا افتاده است که صدها سال قدمت دارد و مردم به خوبی این شخصیت، جایگاه و مقام را فهمیده اند.
وی گفت: مدل امامت، مدل بومی اسلام ناب است و مدل های غربی و مدل های مدیریتی دیگر به خوبیِ مدل امامت نمی تواند مشکلات و مسائل مردم محله را حل کند.
مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: حرکت امامت در کشور حرکت رو به رشد و رو به جلو است و حرکتی است که رفته رفته به سمت پیدا کردن و رسیدن به جایگاه مقتدر قبل خود است؛ در بنیاد هدایت به دنبال جذب حداکثری نیستیم، به دنبال رشد دادن و تقویت ظرفیت موجود هستیم تا این ظرفیت ها بتوانند الگو و نمونه، برای حرکت دیگران باشند.
قائم مقام معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب و وجود برخی مشکلات که باعث برخی معضلات در جامعه شده، نشان داده است دیگر مدل های موجود برای رسیدگی و حل مشکلات و معضلات موجود پاسخگو نبوده و نیست و برای بهبود این وضعیت ۴۰ سال وقت نیاز نیست، پذیرش همین نکته نشان از این دارد که پرچمدار مسیر بهبود و سرو سامان دادن به اوضاع امامان محله و مبلغین هستند.
وی گفت: مبلغین و روحانیون موفق در سایر نقاط کشور که با دست خالی و فقط با حمایت های مردمی و ظرفیت های موجود توانسته اند مشکلات را حل و دستگیر و حامی مردم مستضعف باشند، حجت این سخن هستند که امامان محله پرچمدار مسیر بهبود هستند.
حجت‌الاسلام میرمحمدیان افزود: وظیفه ما پای کار آوردن ظرفیت های دولتی و حمایت از امامان محله است ولی واقعیت امر این است که بعضی از نقاط ما نیاز به امام محله دارند و زحمت پیگیری امور و استفاده از ظرفیت های دولتی و مردمی به عهده ی مبلغین و روحانیون توانمند و تلاشکرِ جهادی است.
وی با بیان اینکه باید در حال حاضر یک بستر مطمئنِ قابل اتکا در محلات باید وجود داشته باشد، تا مردم بتوانند به آن مراجعه کنند و طرح مسئله کنند تا برای حل آن مشکل، با استفاده از ظرفیت های موجود حاکمیتی و مردمی اقدامی شود.
مدیرعامل بنیاد هدایت بیان کرد: برای ثبت مسئله سامانه ای به نشانی ham-del.ir طرحی شده است که این مهرواره محدود به شبکه امامان روستایی و شهری نبوده و هر فردی در محلات که توان حل مساله ای از مسائل محله را دارد، می تواند در مهرواره شرکت نماید؛ داوطلبان شرکت در مهرواره برای شروع ثبت نام کافی است عدد ۱ را به سامانه ۵۰۰۰۱۷۵ پیامک کنند و پس از دریافت سایت مهرواره از طریق سامانه پیامک، نسبت به ثبت مساله خود اقدام نمایند.

در دیگر رسانه ها:

وب سایت سازمان تبلیغات

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!