مساجد باید محور حل مسائل محلی باشند/ با مردمی بودن مساجد چالش‌ها خودبه خود حل می‌شوند

مساجد باید محور حل مسائل محلی باشند/ با مردمی بودن مساجد چالش‌ها خودبه خود حل می‌شوند
مجتبی عظیمی
0
۰۱ شهریور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام مراد ویسی با بیان اینکه ما به دنبال مسجدی هستیم که شاکله آن سنگر بوده و محوریت حل مسئله محله را داشته باشد، گفت: بدون شک اگر مساجد ما مردمی باشند بسیاری از چالش‌های جامعه به‌خودی‌خود برطرف می‌شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، به مناسبت فرا رسیدن ۳۰ مرداد، روز جهانی مسجد و به منظور بررسی مهم‌ترین ویژگی مسجد تراز انقلاب اسلامی با حجت‌الاسلام «مراد ویسی»، راهیار بنیاد هدایت در استان ایلام و امام محله مسجد امام خمینی (ره) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
مسجد تراز انقلاب اسلامی که می تواند به تحقق اهدافی همچون ساخت تمدن نوین اسلامی کمک کند، چه ویژگی هایی دارد؟
اساس تبلیغ دین اسلام از مسجد آغاز شد؛ از جمله این مساجد در صدر اسلام، مسجدالنبی (ص) بود که عنوان مرکز فرماندهی، احکام پیامبر(ص) از آنجا صادر می‌شد؛ در واقع مسجد همچون قرارگاهی برای اجرای تمام امورات مردم اعم از مباحث نظامی، فرهنگی، حتی سیاسی به شمار می‌رفت.
البته کارکردهای منفی نیز برای مساجد محتمل است، عملکرد مسجد ضرار نمونه ای از کارکردهای منفی است که یک مسجد می تواند داشته باشد؛ پیامبر(ص) دستور تخریب آن را صادر کردند چراکه کارکردهای منفی آن در جامعه تأثیر مستقیم دارد و عواقب آن تا زمانی که نظام هستی وجود دارد و تا قیامت ادامه خواهد داشت؛ ما به دنبال مسجدی هستیم که شاکله آن سنگر بوده و محوریت حل مسئله محله را داشته باشد؛ مسجدی که بتواند نشاط و شادابی و امید را به جامعه تزریق کند در واقع مسجد تراز انقلابی، مسجدی مردمی است.
برای آنکه مسجد بتواند مرکز امیدآفرینی و نشاط بخشی به جامعه باشد، چه باید کرد؟
متأسفانه، در بحث شناسایی و حل مسائل در زمینه مردمی بودن مساجد، نتوانستیم موفق عمل کنیم چراکه معتقدیم، مسجد باید بتواند گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند؛ مسجد باید ابتدا مردمی باشد و دوم اینکه در تراز انقلاب اسلامی باشد؛ در واقع مسجد باید برای همه سنین از کودک و نوجوان گرفته تا جوان، بزرگسال و میان‌سال برنامه داشته باشد چراکه دین ما هم برای هر قشری برنامه دارد.
بدون شک اگر مساجد ما مردمی باشند بسیاری از چالش‌های جامعه به‌خودی‌خود برطرف می‌شود؛ مسجد تراز انقلاب در حوزه کودکان نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد؛ وقتی بزرگ‌سالان ما از سروصدای بچه‌ها شکوه دارند نباید آنها را از مسجد دور کنند اگر می‌خواهیم فرزندان ما تربیت دینی داشته باشد باید جایگاه ویژه ای برای آنها در مسجد درنظر بگیریم مثلا وجود مهدکودک در دل مساجد بسیار لازم است.
ایجاد و احیای چه کارکردهایی در مساجد می تواند مسجد تراز را محقق و عملیاتی کند؟
مسجد باید علاوه بر اینکه برنامه‌ای برای زندگی مردم داشته باشد باید مرکز حل اختلافات خانوادگی نیز باشد همانند مسجد کوفه که قسمت های مختلفی و در آن طراحی شده که هر قسمت مربوط به مباحث مختلفی چون قضاوت، اقتصاد، مدیریت اجتماعی و سیاسی است؛ در واقع مساجد باید محل تلاقی همه افکار و جریانات و حتی مباحث سیاسی باشند و مردم مسجد را محل امن برنامه‌های خود بدانند.
ارکان تأثیرگذاری در مسجد تراز انقلابی از بسیج و هیئت‌ امناء و هیئت‌های مذهبی گرفته تا کانون فرهنگی و امام جماعت وجود دارند‌، که می‌توانند با گام برداشتن در مسیر تفکر اسلامی نقش مهمی در کیفیت مدیریت مساجد داشته باشند؛ یکی از مباحثی که بعضا مساجد را با چالش مواجه کرده، وجود منیت در بین ارکان مسجد است که به‌ جای هم‌پوشانی و هم‌افزایی، در جهت دفع هم برمی‌آیند.
امامان محله در این میان می توانند ایفاگر چه نقشی باشند؟
امامی که علم و داشته‌های خود را به‌روزرسانی کند و در حوزه اجتماعی، مؤلفه‌ های اخلاقی را به‌ خوبی بداند، پاسخگوی نیازهای علمی جامعه هدف خود باشد و در همه زمینه‌های فرا فقهی وارد شود، می‌تواند عملکرد موفق و خوبی داشته باشد؛ امام محله می‌تواند برای حل مسائل خانواده‌ها که منجر به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یا به حداقل رساندن این آفت‌ها می‌شود اقدامات مشاوره‌ای انجام دهد.
نقش مساجد در ترویج خوبی هایی همچون ازدواج آسان چیست؟
یکی دیگر از کارکردهای مسجد را تبلیغ و ترویج ازدواج آسان است. باید به‌ جایی برسیم که عقد و عروسی را هم در مسجد بگیریم؛ مسجد اسلامی باید به این جایگاه برسد و همه این‌ها شمه کوچکی از مسجد تراز است.
بنا بر مسیری که رهبر معظم انقلاب در گام دوم برای ما ترسیم کرده اند، مساجد می‌توانند در جامعه پردازی و کمک به اهداف تمدن اسلامی نقش بسیاری داشته باشند به شرطی که دست در دست هم دهیم و به این باور برسیم که مساجد سنگر هستند و تحت لوای ولی‌فقیه که نائب امام زمان(عج) است اداره می‌شوند.
امروز به ‌قدری درگیر ظواهر و آراستگی صرف مسجد شدیم که این پایگاه مهم عملاً حالت سنگر بودن خود را از دست‌داده است؛ در هر حال ما می‌توانیم مساجد را دوباره احیا کنیم و به جامعه امید ببخشیم و رفتارمان هم جوری باشد که مردم را به سمت مسجد بکشانیم نه اینکه آن ها از این فضای معنوی دور کنیم.
در دیگر رسانه ها:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!