مدیر عامل بنیاد هدایت:

مسجد در حکمرانی محلی اسلام، مرکزی مقدس است

مسجد در حکمرانی محلی اسلام، مرکزی مقدس است
مجتبی عظیمی
0
۰۳ شهریور ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدیان گفت: در حکمرانی محلی مدرن یک مکان مشخص وجود ندارد اما در اسلام این مکان به عنوان مسجد نه تنها مشخص است که حتی مقدس هم است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدناصر میرمحمدیان»، مدیر عامل بنیاد هدایت در نشست راهبردی با موضوع «مسجد و حکمرانی محلی» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در دیکتاتوری مردم را به زور پای کار می‌آورند اما در نظام ولایی چنین نیست.
وی افزود: امروز دیکتاتوری تزویر یا مدل دموکراسی غربی با فریب رسانه‌ای مردم را پای کار می‌آورد؛ اما ما در مردم‌سالاری دینی دنبال این هستیم که مردم خود با اختیار خود پای کار بیایند.
مدیر عامل بنیاد هدایت با بیان اینکه جریان ولایت به دو نوع ولایت طولی و عرضی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: ولایت طولی از جنس امر است ولایت عرضی با ماهیت محبت، مهربانی و ایثار جلوه می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدیان با بیان اینکه در نظام ولایی به مردم اختیار داده می‌شود، ابراز کرد: به عنوان مثال در برجام و مذاکرات رهبر جامعه اسلامی بازی را بر هم نمی‌زند و اجازه می‌دهد که مردم خود تجربه کنند.
وی با بیان اینکه ما دو نوع امامت خاص و عام داریم، گفت: امامت خاص دوازده نفر با تعداد مشخص هستند اما امامت عام کسی است که بسیاری از ویژگی‌هایی را که قرآن کریم برشمرده از جمله اینکه مدیر، مدبر، باتقوا، عالم و … باشد، شامل می‌شود.
مدیر عامل بنیاد هدایت با بیان اینکه در مدل حکمرانی محلی اسلامی امامت مسجد باید بتواند ظرفیت‌های مردمی را آزاد کند، تاکید کرد: در حکمرانی محلی مسلمانان پاتوق امامت در مسجد قرار دارد که فعالیت او بر مبنای محبت از مسجد تا دورترین خانه در محله جریان پیدا می‌کند و عملاً هیچ‌کس از دایره جریان ولایت الهی در حکمرانی کوچک محلی خالی نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدیان با بیان اینکه در حکمرانی محلی اسلامی باید ظرفیت‌ها را درست پیدا کرد، گفت: این روایت پیامبر(ص) که می‌فرمایند من در مسجد نشستن را بیشتر از نشستن در بهشت دوست دارم چراکه رضایت الهی در آن است، این نشان می‌دهد که مسجد یک ظرفیت بزرگ است که می‌توان از آن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در حکمرانی محلی مردم به یک مکان نیاز دارند، ابراز کرد: در حکمرانی محلی مدرن یک مکان مشخص وجود ندارد اما در اسلام این مکان به عنوان مسجد نه تنها مشخص است که حتی مقدس هم است.
مدیر عامل بنیاد هدایت با بیان اینکه کعبه امام همه مسجدها در دنیا است، اظهار کرد: همه مسجدهای جهان به سمت کعبه نماز می‌خوانند، روح کعبه امام‌زمان(عج) و روح همه مسجدها امام‌های آنها هستند، امام مسجد باید به سمت امام‌زمان(عج) نماز بخواند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمحمدیان با تاکید بر اینکه اسلام ظرفیت‌های فرهنگی فراوان دارد، گفت: نظام‌های مدرن زمان و مقدس ندارند اما اسلام مکان و زمان مقدس دارد و این‌ ظرفیت بزرگی است. به عنوان مثال محرم و قیام عاشورا یک ظرفیت بزرگ است که خون مردم را به جوش می‌آورد که متاسفانه جامعه‌شناسان آنگونه که باید نتوانستند این ظرفیت را خوب تبیین کنند.
وی با بیان اینکه نماز جماعت در مسجد یک ظرفیت بزرگ است که می‌تواند مردم را پای کار بیاورد، اضافه کرد: امامت یک نرم‌افزار مدیریت جامعه است، امام کسی است که بتواند با ولایت مردم را در قیام برای خدا و قیام برای قسط پای کار بیاورد.
مدیر عامل بنیاد هدایت افزود: لباس روحانیت یک ظرفیت بسیار بزرگی است که هویت او را نشان می‌دهد که این امر در بیرون از جامعه نهادینه نشده است.
در دیگر رسانه ها:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!