در نشست خبری مهرواره «اوج» مطرح شد؛

تشکیل شبکه امامت در ۴۰۰ شهر در لبیک به نهضت مواسات

تشکیل شبکه امامت در ۴۰۰ شهر در لبیک به نهضت مواسات
مجتبی عظیمی
0
۰۹ شهریور ۱۴۰۰
مهرواره «اوج» با موضوع مواسات و کمک‌های مومنانه و محوریت مساجد از ۳۱ مرداد تا ۲۳ آبان ماه برگزار می‌شود، گفت: باید ائمه جماعات به میدان بیایند تا حجم مطلبی از مسائل شناسایی و به شیوه میدانی حل شوند.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، نشست خبری تشریح برنامه های مهرواره «اوج» عصر امروز (سه شنبه، ۹ شهریور ماه) با حضور اصحاب رسانه های جمعی در بنیاد هدایت برگزار شد.
بنابر این گزارش، حجت الاسلام «سیدناصر میرمحمدیان» در این نشست با بیان اینکه مهرواره اوج درصدد تقویت و ارتقای خدمت رسانی مساجد، اظهار کرد: شعار محوری بنیاد هدایت تعالی شبکه هدایت است تا ائمه جماعات به مرتبه امام محله ارتقا بیابند و خود مرجع حل مسائل مردم در حوزه های مختلف خانوادگی، اخلاقی، اجتماعی، تربیتی، اقتصادی، امنیت و سلامت و … شوند.
مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه بنیاد هدایت برای این هدف سه سبک ارتقا دیده شده است، گفت: نخست استادمحور، دوم گروه‌محور و سوم عملیات‌محور؛ روال عادی و در جریان ما گروه‌محور است که با حضور راهیاران رخ می دهد پایه این ارتقا گعده های طلبگی، بازدیدها، مباحثات، نشست ها، تجربه نگاری ها و امثال آن است  که به صورت روزانه دنبال می کنیم.
وی با بیان اینکه در کنار این عملیات هایی به منظور توانمندسازی امامان محله نیز اجرا می شود، تصریح کرد: چنان که در موج سوم شیوه کرونا عملیات «شهید سلیمانی» را اجرا کردیم و در موج سوم شیوع این ویروس و به مناسبت ماه مبارک رمضان مهرواره «محله همدل» را کلید زدیم و دایره مخاطبان آن را هم گسترش دادیم.
حجت الاسلام میرمحمدیان با بیان اینکه مهرواره «اوج» در موج پنجم کرونا و در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری اجرا می شود، ابراز کرد: محور این مهرواره مواسات و کمک های مومنانه با محوریت مساجد است. باید ائمه جماعات به میدان بیایند تا حجم مطلبی از مسائل شناسایی و به شیوه میدانی حل شوند.
مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به چهار وظیفه ای که مقام معظم رهبری برای حلقه های میانی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در تاریخ ۱ خرداد سال ۹۸ بیان کرده اند، تاکید کرد: این وظایف عبارتند از نخست: شناخت دقیق مسئله، برای مثال اینکه صرفا به سفره و معیشت روزانه مردم توجه شود صحیح نیست چراکه مردم مشکلات مختلفی اعم از خانوادگی، حقوقی، انگیزیشی و … دارند.
وی اضافه کرد: دومین وظیفه حلقه های میانی شناخت دقیق ظرفیت ها است، باید توجه داشت ظرفیت های موردنیاز برای مواسات صرفاً خیران و کمک مادی است بلکه ظرفیت های انسانی، نهادی و اجتماعی فراوان هستند و این شناخت سبب رشد و توانمندی است. سومین وظیفه مدل حل مسئله (فرآیند راه حل) است همچون تامین پشتیبان آموزشی به جای خرید تبلت، کارآفرینی به جای تامین بسته های معیشتی و … .
حجت الاسلام در ادامه تصریح کرد: چهارمین وظیفه جهت گیری های حل مسئله به سمت اولویت های کلان نظام است مثل ارائه مشاوره های تحصیلی برای رشد کشور و نظام. این چهار محور که به تربیت در میدان کمک می کند در مهرواره اوج دنبال می شود.
وی با بیان اینکه هنر راهیاران استانی فعال سازی ظرفیت های مردمی است، خاطرنشان کرد: مردم همچون معادن طلا و نقره هستند و راهیاران باید بتوانند این ذخایر را کشف و استخراج کنند. هیئت امناء هم از همین ظرفیت های مردمی هستند، ممکن است در مسجدی به دلیل حضور کمرنگ امام جماعت، نقش هیئت امناء پررنگ تر شده باشد اما امام باید نقش تعینی خود را اجرا کند و تقابلی با هیئت امناء نداشته باشد.
بنابر این گزارش، در ادامه این نشست خبری حجت الاسلام پشم‌فروش از تشکیل شبکه امامت در ۴۰۰ شهرستان برای اجرای مهرواره اوج خبر داد و گفت: در اجرای این مهرواره بین امامان محله، ائمه جماعت مستقر و … نیز مناطق شیعه نشین و اهل سنت نشین تفاوتی قائل نیستیم.
دبیر اجرایی مهرواره «اوج» ادامه داد: مهرواره اوج فرصتی است تا همه اقشار به امر ولی فقیه لبیک بگویند، رهبری معظم انقلاب در سخنان اخیر خود کلیدواژه هایی همچون مواسات، نهضت (فراگیری)، مواسات، مسجدمحوری را مدنظر قرار دادند. لذا در مهرواره اوج با لبیک به مطالبه ایشان و شکل‌گیری شبکه امامت و با کمک حلقه های میانی مسائل مردم به شیوه مسجدمحور شناسایی و حل می شود.
وی با بیان اینکه در برخی استان ها شبکه «شریک الامام» با محوریت همسران ائمه جماعات و محله را نیز راه اندازی می کنیم، تاکید کرد: این طرح به استان ها ابلاغ شده و در ۱۳ و ۱۴ استان فعال می شود تا از این ظرفیت برای حل مشکلات جامعه بانوان استفاده می شود.
حجت الاسلام پشم‌فروش با بیان اینکه مهرواره اوج از ۳۰ مردادماه همزمان با روز جهانی مسجد آغاز شده است، ابراز کرد: این مهرواره تا ۲۳ آبان ماه سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) ادامه دارد و در این مدت هشت گام دنبال می شود: گام اول لبیک که انجام شد و طی دو روز ۵ هزار مسجد با امضای الکترونیکی آمادگی خود را برای حضور در این مهرواره اعلام کرده اند.
وی اضافه کرد: ارزیابی مساجد، توانمندسازی شبکه راهیاران، برگزاری نشست های هفتگی، ارائه تجربیات از طریق سایت مهرواره، ارزیابی فعالیت ها، تکریم امامان شاخص در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی (در سطح ملی این تکریم معنوی و همراه با اعزام به سفر مشهد مقدس خواهد بود) و تجربه نگاری های موفق و تکریم آنها هفت گام بعدی مهرواره اوج تا ۲۳ آبان را تشکیل می دهند.
حجت الاسلام پشم‌فروش با بیان اینکه آموزش در این مهرواره در دو سطح دنبال می شود، خاطرنشان کرد: نخست برای ارتقای شبکه راهیاران از طریق کتب و جزوات، برگزاری گعده، مسئله یابی، یافتن راه حل ها، جهتگیری همسو با ساخت تمدن نوین اسلامی و در سطح دوم ارتقای امامان محله و جماعات با کمک راهیاران؛ بدین ترتیب که راهیاران آموزش دیده، تجارب خود را در اختیار امامان محله می گذارند.
در دیگر رسانه ها:
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!