شریکه الامام کارآفرین

شریکه الامام کارآفرین
حسین فلاح مراد
0
۲۳ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، شریکه الامام «فاطمه لطفی» همسر «حجت الاسلام جعفر تشکری» آموزگار ابتدایی و از فعالین اجتماعی است که قریب به ۱۶ سال از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد و نتیجه این زندگی دو فرزند است. در این مدت فعالیت‌های بسیاری چه در کسوت معلم و چه در کسوت شریکه الامام انجام داده است. این گزارش گوشه‌ای از فعالیت‌های این بانوی خستگی ناپذیر است.

به روحانی بودن همسرم افتخار می‌کنم

فاطمه لطفی آموزگار ۳۵ ساله اهل سبزوار، علاوه بر وظایف مربوط به شریکه الامام، معلم دلسوز و توانمندی است که از هر فرصتی استفاده می‌کند تا گره‌ای بگشاید، وی تشویق‌های همیشگی همسرش- امام مستقر روداب- را عامل اصلی و پیشبرنده در فعالیت‌هایش می‌داند و معتقد است که هر زن موفقی، مردی همراه و مشوق را در کنار خود دارد.
این معلم پویا روحانی بودن همسرش را افتخار خانواده می‌داند و می‌گوید: پوشیدن لباس پیامبر توسط همسرم همیشه باعث افتخار من بوده است.

تدریس رایگان به کودکان نیازمند

علاوه بر تدریس در مدرسه، خانم لطفی به عنوان معلم خصوصی به دانش آموزان درس می‌دهد، این شریکه الامام می‌گوید: سال‌هاست علاوه بر مدرسه در خانه هم به دانش آموزان درس می‌دهم، اگر ببینم دانش آموزی نیازمند است به طور رایگان آموزششان را بر عهده می‌گیرم تا مشکلات مالی خانواده‌هایشان مانعی بر سر موفقیت تحصیلی فرزندان این سرزمین نشود.

او علاوه بر تدریس با اجرای طرح مادرانه سعی کرده احترام به والدین را به دانش آموزانش بیاموزد تا قدردان زحمات والدین خود باشند. تذکر لسانی و گفت و گوی دوستانه با نوجوانان پیرامون اهمیت عفاف و حجاب و تشویق و ترغیب آنان به رعایت حجاب از دیگر اقداماتی است که در حوزه تربیتی انجام داده است.

معلم همیشه دلسوز

در دوران کرونا که مدارس غیر حضوری بود، برخی اخبار ناراحت کننده از دانش آموزانی که به خاطر نداشتن گوشی همراه و یا تبلت نمی‌تواستند درس بخوانند به گوش می رسید، اما معلم قصه ما نمی توانست دست روی دست بگذارد و نسبت به شاگردانش بی تفاوت باشد که در این باره می‌گوید: زمانی که کرونا آمده بود خانواده‌هایی بودند که در این شهر کوچک، گوشی تلفن همراه نداشتند، طبیعتا نمی‌توانستند از شبکه شاد استفاده کنند، من احساس کردم کاری باید برای این بچه‌ها انجام دهم، به همین دلیل تصمیم گرفتم کلاس‌هایی برای دانش‌آموزان در خانه‌ام برگزار کنم و از بچه‌ها خواستم با رعایت کامل پروتکل‌ها به خانه ما بیایند تا به آن‌ها درس بدهم.
اینها تنها کارهایی نیست که این معلم دغدغه‌مند برای دانش آموزانش انجام می‌دهد، انگار روحیه معلمی و دلسوزی به کمکش آمده تا در قامت وظایف شریکه الامام هم او را یاری کند، همانطور که خود توضیح می‌دهد او و همسرش کوچکترین فرصت برای محبت و رسیدگی به بچه‌ها را از دست نمی‌دهند تا جایی که می‌گوید: کمک‌هایی را جمع آوری می‌کردیم که اختصاصا با نیت بچه‌ها انجام می شد؛ مثلا بچه‌های که بد سرپرست بودند یا والدین معتاد داشتند، و پیگیری می‌کنیم کمک‌ها به دست خودشان برسد و بارها شده که حاج آقا و من بچه‌ها را به سبزوار بردیم تا برایشان لباس نو بخریم چون برایمان مهم است که این پول برای خود بچه‌ها و به دلخواه و سلیقه آنان خرج شود؛ با این کار هم بچه‌ها تفریحی می‌کردند و هم لباس نویی به تن می‌کردند.

راه اندازی کارگاه خیاطی

به رغم اینکه او وقت زیادی را برای دانش آموزانش می‌گذارد، اما به این معنی نیست که فعالیت‌هایش در همین حد متوقف شود، بلکه این شریکه الامام کارهای بسیار زیادی را برای زنان انجام می‌دهد؛ از ایجاد شغل تا کارگاه‌های پیشگیری از طلاق کارهایی است که برای بانوان این سرزمین انجام می‌دهد.
یکی از این فعالیت‌ها، راه اندازی کارگاه خیاطی در روداب است تا زنان در آن خیاطی کنند و کمک خرجی برای خانواده باشند.
خانم لطفی می گوید: برای اینکه بتوانیم کارگاه خیاطی برای زنان راه بیندازیم، نیاز به فضایی داشتیم که کارگاه را آنجا دایر کنیم، شخصا برای راه اندازی این کارگاه پیگیر شدم، بعد از رایزنی با نمایندگان مجلس به لطف خدا ساختمان مورد نظرمان را پیدا کردیم و کارگاه را راه انداختیم و امروز ۱۵ خیاط خانم در این کارگاه فعالیت می‌کنند.

اشتغال خانگی برای بانوان

در روداب، زنان برای کار به صحرا می‌روند، اما پیش می‌آید که بانوانی به هر دلیلی نتوانند به صحرا بروند و کشاورزی‌کنند. خانم لطفی یکی از این زنان را به یاد می‌آورد؛ مادری با یک فرزند معلول که ناراحت بود از اینکه به خاطر فرزندش نمی‌تواند به صحرا برود؛ او تصمیم می‌گیرد برای زنانی مثل این مادر کاری دست و پا کند تا بدون اینکه خانه را ترک کنند، شغلی داشته باشند.
برای حل این مشکل این بار به سراغ یکی از آشنایانش که تاجر زعفران بود، رفت. وی تعریف می‌کند: بعد از مشورت با این تاجر تصمیم گرفتیم تا به خانم‌ها پاک کردن زعفران را بیاموزیم تا آن را به عنوان کاری در منزل انجام دهند؛ در ابتدا این کار کاملا ناشناخته بود و کسی با نحوه پاک کردن آن آشنا نبود اما من به خانم‌ها نحوه پاک کردن و مراحل کار را آموختم و کم کم استقبال خیلی خوبی از این کار شد تا جایی که اکنون کار پخش زعفران در روداب توسط شبکه‌ای از زنان رودابی انجام می‌شود.
از نکات جالب توجه اینکه به رغم درآمد خوب این کار نیازی به خروج خانم‌ها از منزل نیست و خانم‌ها می‌توانند در عین حال که در کنار فرزندانش حضور دارند، درآمدی نیز داشته باشند.

برگزاری کارگاه‌های پیشگیری از طلاق

خانم لطفی، با همراهی دوستان قدیمی خود گروهی را تشکیل داده است تا آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و برای رفع آن در حد توان کاری انجام دهند. این شریکه الامام که تصمیم دارد در همین زمینه در مهرواره بانور نیز شرکت کند، ادامه می‌دهد: یکی از آسیب‌های عمده که متاسفانه این روزها کانون خانواده‌ها را در معرض فروپاشی قرار داده و خیلی از زندگی‌های مشترک و به تبع آن فرزندان خانواده را تحت شعاع قرار داده موضوع طلاق است، که برای پیشگیری از آن کارگاه‌هایی را برگزار کردیم.
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه این کارگاه‌ها مورد استقبال قرار گرفته و بارها خانم‌ها به من از مؤثر بودن این کارگاه‌ها می‌گفتند، همین استقبال، انگیزه‌ای شد تا کارگاه‌های دیگری نیز برگزار کنیم و قدمی برداریم برای استحکام خانواده‌ها. امیدواریم در این مهرواره هم بتوانیم نقش مؤثری ایفا کنیم.

در دیگر رسانه‌ها بببنید:

وب سایت مهرواره بانور

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!