مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: کارهای انجام نشده ما در مورد مسجد و دیپلماسی بیش از کارهای انجام شده است.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، علیرضا دلخوش در ویژهبرنامه چشمه که به مناسبت ماه مبارک رمضان از شبکه افق پخش میشود حاضر شد و با اشاره به دیپلماسی مسجد اظهار داشت: در جهان اسلام دو کشور پیشرو در حوزه دیپلماسی مسجد وجود دارد که عبارت از دیپلماسی مسجد عربستان و ترکیه است.
وی بیان کرد: در این باره آماری وجود دارد، بعد از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای جدیدالتاسیس در حوزه سی آی اس سابق، تنها در کشور ازبکستان از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ یعنی حدود ۴ سال تعداد مساجد از ۳۰۰ به ۶ هزار رسید و اگر حجم فعالیت های دو کشور به خصوص ترکیه در سی آی اس را در نظر بگیریم به اهمیت و ابعاد قضیه پی میبریم.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه مسجد در جوامع اسلامی عنوان کرد:نخستین بنایی که در مدینه توسط پیامبر(ص) با مشارکت همه مسلمانان بنا شد مسجد بود و این مسجد فقط برای نماز گزاردن نبود یعنی فقط مصلی به شمار نمیرفت.
وی افزود: وقتی به تاریخ صدر اسلام نگاه می کنیم مهمترین تصمیم گیری را پیامبر(ص) در مسجد اتخاذ و مردم را به مشارکت دعوت میکردند و از مردم نظر میخواستند و از امت در خصوص برخی از موضوعات بیعت می گرفتند و مسجد محل تصمیمگیریهای مهم جامعه اسلامی شده بود.
دلخوش تصریح کرد: برخی از موخرین گفتهاند وقتی از اصحاب صفه صحبت میکنیم اصحابی هستند که در سکوهای مسجد زندگی میکردند و این قدر مسجد زنده بود و هر روز در آن موضوعی اتفاق میافتاد.
وی خاطرنشان کرد: مسجد در مرکز شهرها بنا می شد و بنا میشود و زیباترین معماریها و زیباترین هنرهای دستی مردم ومحل را در مسجد به نمایش می گذارند این ها فقط به عنوان تزیین شهری و مبلمان شهری تلقی نمیشود، بلکه اینها خود پیام دارد.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه اظهار داشت: پیام این است ای مردمی که در خارج از شهر و یا در روستا زندگی می کنید اطاع داشته باشید که مهمترین جایی که مکان معیشت زندگی انسانها وجود دارد مسجد است.
وی گفت: یعنی در مسجد و این مکان مقدس، بهترین وسایل و فرشها و لوازم را قرار میدهیم و بهترین معماریها را در این جا انجام میدهیم، یعنی مسجد مصداق و عرصه تبلور اراده انسانهای آن محل برای زندگی اجتماعیشان است و در کشورهای مسلمان این مسجد است که این ویژگی را دارد.
دلخوش ادامه داد:کشورهای پیشرو در جهان اسلام وقتی میخواهند قدرت نرم خود را تقویت کنند به سمت تعریف یک جایگاه فیزیکی که همه کشورها ان محل یا اکثر کشورهای مخاطب آن محل روی آن محل اجماع نظر دارند انتخاب میکنند و کسی در این اختلاف نظری ندارد که مسجد مکان مقدسی است، هیچ کس اختلاف نظر ندارد که در مسجد باید به یک سمت قبله ایستاد و نماز خواند و برای ورود به مسجد هیچ کارت شناسایی و عضویت در جایی نیاز نیست.
وی بیان کرد:بلکه پیش شرط ورود به مسجد طهارت و قبول کردن وحدانیت الهی است این پیش شرطها موجب اتحاد مردم و وحدت کلمه میشود و کشورهای پیشرو در جهان اسلام خودشان را ملزم میدانند برای استقرار بناهای عظیم حتی در کشورهای غیر مسلمان برای بالا بردن حداکثری جذابیت دعوت به سوی اسلام داشته باشند.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اما بنای خالی جذابیت گرویدن به اسلام را به دنبال ندارد، آن طور که اساتید دانشگاه بر روی این نکته معترف هستند که دانشگاه را اساتید و هیات علمی اعتبار می دهد نه بنای خالی و اگر دانشگاهی بسازیم با بناهای بسیار عظیم با مرمرهای عالی اما هیات علمی بسیار ضعیفی در دانشگاه داشته باشد لزوما و صد در صد آن دانشگاه جز دانشگاههای برگزیده در منطقه و جهان به شمار نخواهد رفت.
وی در این باره توضیح داد: ولی برعکس آن، میتوان به دانشگاهی که به لحاظ لجستیکی و بنایی خیلی دانشگاه عظیم و مجللی نیست و شخصیتها و هیات علمی و شخصیتهای علمی بسیار شناخته شدهای در آن علم خاص در آن دانشگاه حضور دارند، آن دانشگاه در رتبههای بالای دانشگاهی جهان حتما جای خواهد گرفت.
دلخوش عنوان کرد: مساجد بزرگ نیز قطعا از امکانات لجستیکی برای حضور مسلمانان و حتی غیر مسلمانان برای آشنایی با مبانی اسلامی را ایجاد میکند اما لزوما این گونه نیست که هر بنایی بتواند این جذابیت را داشته باشد، اگر به زمان صدر اسلام و سنت پیامبر(ص) بازگردیم در مسجد با حصیرهایی سقف مسجد را درست کرده بودند که در بارانهایی که میبارید مسجد دچار مشکل میشد، در همان زمان خانه کفار و مشرکین وجود داشتند که هیچ وقت این مشکل را نداشتند.
وی تاکید کرد: در مسجد چون حضور موثر و برگزیده بنده الهی وجود داشت شده بود مسجد مدینه النبی و همه چیز از آنجا نشات گرفته بود، پیامی که در آن محل داده می شود بیشترین جذابیت را دارد بدون اینکه انکار کنم نقش لجستیک را ولی اگر مقایسه کنیم در واقع پیام شدیدترین اثر را دارد.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما در کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی با توجه به اینکه اراده قطعی وجود دارد به اینکه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران متاثر و گرفته شده از پیام های آسمانی اسلام است و تاکید ویژه ای داشته ایم بر اینکه پیام های آسمانی اسلام و سیره ائمه اطهار که این قسمت را در فعالیت های دو کشور قبلی نداریم.
وی ادامه داد: این ها را میتوانیم به مخاطبین خود انتقال دهیم و لذا حتی در کشورهای غربی و غیر اسلامی میبینیم حتی مراکز اسلامی که جمهوری اسلامی ایران تاسیس کرده است، فعالیت دارد اولا دستاوردهای بالایی دارد و اتفاقا عنادهای بالایی نیز با آن دارند اگر این مراکز موفقیت زیادی نداشتند ما اطمینان داشته باشیم که نوک حمله معاندین و بی طرف مراکز منتسب به جمهوری اسلامی ایران قرار نمی گرفت و طرف مساجد افغانستان یا ترکیه میرفت.
دلخوش بیان کرد: ولی میبینیم هر چه حمله و حملات اخیری که در انگلیس و آلمان اتفاق افتاده و جمع می شوند و علیه مراکز اسلامی جمهوری اسلامی ایران شعار می دهند به این دلیل است که آن پیام ها و ماهیت فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسجد در سمت و سوی مناسبی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد:کارهای انجام نشده در مورد مسجد و دیپلماسی بیش از کارهای انجام شده است و براساس این اندیشه تشکیل مجمع جهانی تقریب در واقع این بود که ما بیاییم به یک قدر متیقنی بین تمامی شاخههای جهان اسلام برسیم و نیت و اندیشه واحدی که مطرح است نزدیک تر شویم تا بتوانیم تمام اسلام در برابر تمام غیر اسلامی یا همان اندیشه امت واحده اسلامی را شکل دهیم.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هدف از دیپلماسی مسجد، شکل دهی به امت واحده اسلامی در جهان است افزود:ابنیه مساجد بزرگ را ترکیه و عربستان ساخته است، ما اگر بتوانیم به طرف امت احده حرکت کنیم و بگوییم لجستیک از شما و اجازه بدهید هیات علمی را مشارکتا بگذاریم و در آن جا پیام های راستین پیامبر گرامی(ص) و ائمه اطهار را بتوانیم به مخاطبین منتقل کنیم فکر می کنم نقطه ایده آل حرکت است.
وی اظهار داشت: آن گونه که عربستان و قطر و ترکیه در ساختن مساجد و بالا بردن جذابیتهای بصری و جذابیتهای فیزیکی برای مساجد حرکت کردند قطعا جمهوری اسلامی آن مقدار نتوانسته اهداف را محقق سازد.
دلخوش تصریح کرد:در اتفاقی که اخیرا در انگلیس روی داد مسلمانی را در هنگام خارج شدن از مسجد آتش زدند، مهاجم غربی قبل از آتش زدن مسلمان از وی سوال نکرد که شما شیعه و یا اهل سنت هستید همین که احساس می کند از یک جایی که ندای وحدانیت سر داده می شود، عداوت و نژاد پرستی آن فرد کافی است.
وی خاطرنشان کرد:لذا زمان آن رسیده است و یخهای برخی از سوء تفاهمات با کشورهای اسلامی از جمله عربستان صعودی دارد آب میشود، قطره قطره این یخهایی که آب میشود، تبدیل به حسن نظر و حسن نیت میشود خاری بر چشم دشمنان امت اسلامی است و من امیدوار هستم بتوانیم با پیروی از رهنمونهای امام خمینی(ره) و آیتالله خامنهای بتوانیم به طرف این امت واحده اسلامی حرکت کنیم و مطمئن باشید آن تقویم روز شمار برای از بین رفتن رژیِم صهیونیستی سرعت میگیرد.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت:در سیاست های دولت سیزدهم روی اولویت برقراری روابط با کشورهای همسایه تاکید ویژهای شد و دستورالعملهای مشخصی در این خصوص وجود دارد و دستگاه سیاست خارجه براساس این دستورالعمل ها اولویت را روی کشورهای حوزه همسایه گذاشته است.
وی افزود: در کنار کشورهای حوزه همسایه غیراز جمهوری آذربایجان کدام یکی از کشورها اکثریت شیعه را دارند مشخص است که ندارند ولی ما براساس صراحت بیان و مواضع دولت ضمن عدم پوشش اختلافات عقیدتی که در هر حوزه ای میتواند اتفاق بیفتد در فلان اتفاق تاریخی حق کدام سمت و باطل کدام سمت ایستاده بود.
دلخوش بیان کرد: چرا رهبری صراحتا هر گونه اسائه ادب به هر یک از چهرههای مذهبی اهل تسنن را ممنوع و به لحاظ فقهی عمل غیر قابل قبول اعلام کردند، ایشان به مقلدان خود فرمودند باید با اهل تسنن با ادب و اکرام برخورد شود، لذا در عمل این را نیز نشان دادیم.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در جریان پیاده روی بزرگ اربعین این امر را به خوبی نشان داد و میبینیم میزبانانی که در پیاده روی هستند از جمله تشیع عراقی نیستند و اهل تسنن عراق دوشادوش شیعیان از جمله میزبانان هستند و مفهوم این است در برخورد با دشمن همه اختلافات و درون خانواده را کنار می نهیم.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه عنوان کرد: اگر مسجدی را عربستان صعودی در فلان کشورآمریکای لاتین ساخته ابایی نداریم در آن نماز بگذاریم و هم آداب و احکام اسلامی را به تشنگان علوم دینی تبیین کنیم.
وی گفت: فرق اسلام و مسجد با مسیحیت و کلیسا در این است که اسلام برای اثبات خودش قائل به حذف دیگران نیست، این قدر ثروت معرفتی درونی دارد که نیاز به این نیست دیگران سکوت کنند تا من بتوانم صدایم را برسانم، به همین دلیل در هیچ شهر اسلامی اعتراضی نسبت به برجهای کلیسا دیده نمیشود که باید از بین برود و این صدای ناقوسها را باید کم کرد.
دلخوش در این باره افزود: اما در کشورهایی چون آلمان و بروکسل می بینیم کمپین هایی را به راه انداختهاند که مساجد نباید مناره داشته باشند؛ جهان تمدنی اسلامی از مرحله تقابل اسلام و مسیحیت و جنگهای صلیبی عبور کرده و نمی خواهیم یادآوری کنیم، اسلام برای حضور خودش در جامعه نیازمند حذف دیگران نیست همان طور که پیامبر(ص) به عنوان خاتم پیامبران همه ادیان را به رسمیت می شناسد.
وی خاطرنشان کرد:باید تصاویر جنایتهای صهیونیستها را در مونیتورهای بزرگ پیش روی چشم سازمان حقوق بشر پخش کرد و از آنها این سوال را پرسید که از نظر شما بشر به چند طبقه تقسیم میشود وقتی از حقوق بشر صحبت میکنید چه پاسخی در مورد جنایتها دارید.
مدیرکل مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه بیان کرد: رژیم صهیونیستی حساسیت عجیبی در مورد تجمع مسلمانان در صحن مسجد الاقصی دارد چون نقطه خطرآفرین برای دشمن است، چون هر حرکتی که با ترجیح بند مسجد در طول تاریخ انجام شده موفق بوده است.
وی اظهار داشت:همان طور که امام خمینی(ره) فرمود مسجد سنگر است عملکرد در سنگر رفع حمله و آمادگی برای حمله متقابل است در سنگر مراقبت می کنند حملهای نشود وقتی مسلمانان در مسجد جمع میشوند و داعشی فجایعی را در حرم امام رضا(ع) انجام میدهد تا اتحاد مسلمانان از بین برود نشان میدهد حضور مردم در مسجد و عتبات خطر بالفعل برای بدخواهان اسلام است.
دلخوش تصریح کرد: در ذیل دیپلماسی مسجد زیرشاخههای زیادی داریم از جمله دیپلماسی زیارت است خودش عنوانی است در قالب آن در سال ۲۰۱۹ رئیس جمهور پاکستان علی رغم عدم رابطه برای زیارت به اماکن مقدس هند رفتند.
در دیگر رسانهها ببنید: