قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی فریضه جهاد تبیین را بر امر به معروف و نهی از منکر مقدم دانست و گفت: البته قرار نیست که به بهانه جهاد تبیین امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود اما نسبت بین اینها و کارکردها و آثار هر یک باید مشخص شود.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام روح الله حریزوای قائم مقام سازمان تبلغات اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی شهید حسن مختارزاده، ویژه راهیاران منطقهای و استانی بنیاد هدایت در قم، با تأکید بر ترویج فرهنگ جهاد و روحیه جهادی، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) میفرمایند «مَن ماتَ و لَم یَغْزُ، و لَم یُحدِّثْ بهِ نَفسَهُ، ماتَ على شُعْبَهٍ مِن نِفاقٍ» کسی که جهاد نکند و با خودش در مورد جهاد گفتوگو نکند، با نفاق از دنیا میرود. یعنی حتی کسانی که توفیق حضور در صحنه جهاد ندارند نیز باید مدام در این مورد فکر و گفتوگو و امکان سنجی حضور در این میدان، را داشته باشند؛ این همان کار فرهنگی است.
وی حدیث نفس درباره جهاد را مبنای کار فرهنگی دانست و گفت: آمادگی جهادی و روحی یک کار فرهنگی است. پدیده جاماندگان از کجا نشأت گرفت؟ فرصت برای کسانی که به هر دلیلی نتوانستند در مراسم اربعین حضور داشته باشند، این فرصت فراهم شد که از این جرگه جا نمانند. متأسفانه برخی از این پدیده به عنوان بدعت یاد کردند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه باید برای توسعه مفاهیم و شعائر الهی فکر شود، گفت: بزرگترین جشن غدیر را در تاریخ بشر داشتیم؛ راهپیمایی کیلومتری به این شکل اجرا شد که هر کیلومتری به یک محله سپرده شد تا با این وسعت و عظمت به صورت کاملا مردمی برگزار شود. این مصداقی برای نمایش دینداری و ولایت مداری مردم است. بنده از تلاشهای بنیاد هدایت برای دستیابی به فناوریهای مردمی و پیشرفت آن در بستر محلهها تشکر میکنم.
حجت الاسلام حریزاوی جهاد تبیین و ارشاد جاهل را مقدمه امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان داشت: جهاد تبیین هیچ کدام از شرایط فریضتین را هم ندارد یعنی حتی اگر احتمال تأثیر هم نمیدهیم، وجوب آن از گردن ما نمیافتد. البته قرار نیست که به بهانه جهاد تبیین امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شود اما نسبت بین اینها و کارکردها و آثار هر یک باید مشخص شود.
وی یکی از آثار جهاد تبیین و ارشاد جاهل را اثرگذاری بر خودآگاه فرد برشمرد و گفت: وقتی فردی نسبت به موضوعی قانع میشود، نتیجهاش این میشود که یک رفتار و اقدامی را انجام میدهد. مثلا اگر مرتکب گناهی بوده، آن را ترک میکند. اما نهی از منکر برای درگیر شدن فرد با وجدانش است؛ نفس فرد مقابل امر و نهی یک ایستادگی دارد؛ بنابراین هدف ناخودآگاه فرد است، پس باید بگوییم و عبور کنیم و فرد را با وجدان خودش تنها بگذاریم.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: وقتی مردم در برابر نظام طاغوتی دنیا میایستند که جهاد تبیین صورت بگیرد؛ بنابراین باید در این زمینه کار کنیم همانطور که باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کار کرد که آثار زیادی در سلامت و امنیت اجتماعی دارد. باید برای این فرائض جلسات و کارگاههای تخصصی برگزار شود؛ این موضوع در مباحث روانشناسی اجتماعی نیز قابل پیگیری است.