پناهیان:

انسانیت بانوی تربیت یافته مکتب اسلام بر جنسیت او غالب است

انسانیت بانوی تربیت یافته مکتب اسلام بر جنسیت او غالب است
حسین فلاح مراد
0
۱۳ بهمن ۱۴۰۰

کارشناس دینی و مدرس حوزه بیان داشت: زن تربیت شده اسلام، زن اصیل توحیدی است و انسانیت چنین بانویی بر جنسیت او غالب است. 

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، عصمت پناهیان مبلغ و کارشناس دینی و مدرس حوزه با حضور در جمع راهیاران شبکه شریکه الامام و همسران مدیران کل و معاونین ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌های حاضر در نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها»، با اشاره به اینکه تمامی مسلمین نسبت به حضرت زهرا(س) ارادت دارند و برای او شأنیت قائل هستند، گفت: تنها لقبی از حضرت که مورد جسارت قرار گرفت، لقب صدیقه است؛ چراکه از ایشان برای فدک تقاضای شاهد کردند که اگر حرف ایشان بر فدک را قبول می‌کردند، باید سخن ایشان در خصوص خلافت حضرت علی بن ابی طالب را نیز می‌پذیرفتند.
وی افزود: اگر ما بر این باوریم که حضرت فاطمه(س)، صدیقه طاهره است این بدین معنا است که هم حرف و سخن ایشان و هم روش، منش و سیره او عین حقیقت است.
پناهیان با تأکید بر مرور تاریخ و توجه به دو خطبه‌ای که از این بانوی گرانقدر به یادگار مانده است، بیان کرد: خطبه فدک و خطبه ایشان خطاب به بانوان انصار را باید برای برکت این حرکت خود، به صورت دقیق مطالعه و بررسی کنید و آن را به دیگران نیز منتقل نمایید.
او به فرازی از این خطبه اشاره و عنوان کرد: حضرت می‌فرماید «من بیزارم از دنیای شما زنان، کراهت دارم از مردانتان، مردان شما را آزمودم و کنارشان گذاشتم».
این کارشناس دینی در این راستا تصریح کرد: حضرت در این خطبه اعلام می‌کند که اگر مردان شما خطا کردند و امام‌شان را تنها گذاشتند، شما باید از آن جلوگیری می‌کردید و شما نیز در این مسئله دخیل بودید.
وی اظهار داشت: بخشی از زندگی حضرت زهرا(س) جهاد عملی بوده است، حضور به‌جا، دقیق و مردانه ایشان در میدان بدون اینکه بخواهند مرد باشند، باید مورد توجه قرار گیرد.
پناهیان با بیان اینکه در دین اسلام اصالت به انسانیت است، افزود: زن تربیت شده اسلام نیازی به این ندارد که مرد باشد و ادعایی هم ندارد که چرا از حق مردان به زنان نمی‌دهند؛ چراکه خوب می‌داند زن و مرد فرع انسانیت هستند و زن در جایگاه خود و با حفظ سمت خود می‌تواند مردانه در جامعه حضور یابد و این را حضرت فاطمه(س) در صدر اسلام اثبات نمودند. زن تربیت شده اسلام زن اصیل توحیدی است، یعنی انسانیتش بر جنسیت او غالب است.
پناهیان در ادامه اظهار داشت: حکومت اسلامی براساس قرآن و اهل بیت(س) شکل گرفته است و قرآن صورت دین و اهل بیت(س) عینیت دین محسوب می‌شوند.
او همچنین اذعان داشت: در دین احکام، آداب و معارف وجود دارد؛ اما متاسفانه برخی فقط احکام را گرفته‌اند، در حالیکه دین با اخلاق شروع می‌شود، در عقاید اوج می گیرد و سپس به احکام می‌رسد.
مدرس حوزه علمیه با تأکید بر جهاد تبیین خاطرنشان کرد: جهاد تبیین را در وجود حضرت زهرا(س) می‌توان به خوبی یافت و در کشور ما و در دوران انقلاب نیز زنان مجاهدی بودند که علی‌رغم حفظ حریم خانواده و در کنار همراهی همسر و فرزندان، در عرصه اجتماع نیز نقش آفرینی نمودند.
پناهیان با اشاره به شأن و جایگاه بانوان عنوان کرد: شأنی که حضرت امام(ره) برای زنان قائل شدند در جوامع بشری نمونه ندارد، ایشان بهترین اصطلاحات را برای بانوان به کار می‌بردند و در جمله ای بیان کردند «شما بانوان اثبات کردید که مقدم بر مردها هستید؛ مردها از شما الهام گرفتند، عبرت و تعلیم گرفتند؛ شما در صف اول نهضت قرار دارید و زن مبدأ همه خیرات است».

او همچنین با اشاره به بخش دیگری از سخنان امام راحل در مورد بانوان که خطاب به نمایندگان مجلس بیان شده بود، اظهار داشت: ایشان فرمودند «خدمات بانوان در پشت جبهه جنگ تحمیلی را مدنظر قرار دهید؛ آن‌ها کارهایی را انجام می‌دهند که به دنبالش توقعی نیست و به مقام و مسندی نگاه ندارند، بلکه سربازان گمنامی هستند که باید گفت در جبهه مشغول به جهاد هستند».
این کارشناس دینی وظیفه اولویت دار زن را در همسرداری دانست و بیان کرد: اگر قرار است همسر شما امامت محله را عهده دار باشد، شما به‌واسطه آن توان مادری کردن برای یک محله را خواهید داشت و خوش به سعادت زن اصیل توحیدی که چنان وجودش وصل به سرچشمه است که از آن آب زلال معرفت، محبت و خدمت به خلق جاری می‌شود.
پناهیان همچنین با توصیه بر انجام استغفار، به اثربخشی این عمل در باطن و ظاهر افراد اشاره کرد و بر تأسی از حضرت زهرا(س) برای پیمودن مسیر تبلیغی و نقش آفرینی در این میدان تأکید نمود.
وی با اشاره به جمله‌ای از آیت الله بهجت، عنوان کرد: ایشان فرمودند «در آخرالزمان اگر توفیق خیری نصیبتان شد این از عنایت امام زمان(عج) است» و یقین داشته باشید تا امضای علی بن موسی الرضا نباشد، خیری اتفاق نخواهد افتاد و اکنون آغاز حرکت شما با عنایت امام رضا (ع) و در محضر ایشان شکل گرفته و از ایشان توفیق خدمت خالصانه در این مسیر را خواستار شوید.
پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ارزش چادر وصله شده حضرت زهرا(س) از تمامی کهکشان‌ها بالاتر است، اذعان داشت: هرکس سایه نشین چادر این بانو باشد، یقینا به سعادت دست می‌یابد.
مدرس حوزه علمیه در پایان عنوان کرد: با بیعت و توسل به حضرت زهرا(س) نیت کنید که سایه نشین چادر این بانوی دو عالم باشید و برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت تلاش نمایید و شفاعت دو گیتی را به اذن خداوند از این حضرت طلب نمایید.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!