حجت الاسلام والمسلمین برادران:

وحدت و همدلی مؤمنین حول محور مساجد زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی است

وحدت و همدلی مؤمنین حول محور مساجد زمینه‌ساز تحقق تمدن اسلامی است
مجتبی عظیمی
0
۳۱ مرداد ۱۴۰۰

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت ضمن تبیین ویژگی‌های مسجد تراز انقلاب اسلامی، گفت: فعالیت مؤمنان در مسجد و وحدت و همدلی آنها حول این محور، زمینه‌ساز ایجاد جامعه اسلامی و محقق شدن تمدن اسلامی است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برادران عضو هیئت امنای بنیاد هدایت به مناسبت سالروز جهانی مسجد به تبیین ویژگی‌های مسجد تراز انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: حضرت امام(ره) فرمود مساجد سنگر هستند؛ این جمله تامی است اما استفاده ناقصی از آن شد در حقیقت تلقی دیگران این شد که از نظر حماسی مسجد سنگر است. با توجه ۱۷ هزار شهیدی که منافقین از ما گرفتند، چاره ای نبود جز این که سنگرهای مدوری را در مقابل درب مساجد بسازند و سلاحی در آن تعبیه کنند تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنند.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در تشریح وجوه دیگری از بیان امام(ره) در سنگر خواندن مساجد، تصریح کرد: تنها بعد حماسی این جمله مطرح نیست، بلکه هرکسی می‌خواهد از هر نوع آسیب خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در امان باشد باید به مسجد پناه ببرد؛ این جمله از معصومین (ع) هم مطرح‌شده که «اگر می‌خواهید از بلا محفوظ باشید به مساجد پناه ببرید» اگر آفت یا هر بلایی نازل شد اهل مسجد در امان هستند در نهایت هر که با مسجد ارتباط دارد به طور قطع مصون خواهد بود.
وی عنوان کرد: این مطلب که مسجدی‌ها از آسیب مصون می‌مانند نسبی است؛ در تکمیل این جمله باید گفت طبق مقایسه‌ای که انجام‌شده تمامی کسانی که با مساجد ارتباط دارند کمتر آسیب می‌بینند چراکه برخی از مسجدی‌ها هم ممکن است متزلزل شوند؛ طبق بررسی هایی که از بسیاری از زندان‌ها به عمل آمده است، دربندهای مختلف کمترین آمار مسجدی را داشتیم اما با این وجود در جرم و جنایت مصونیت تام نیست، بلکه نسبی است.
حجت الاسلام والمسلمین برادران اظهار داشت: خدمات زیادی که مسجدی‌ها در طول تاریخ به مردم و نظام کردند قابل‌ انکار نیست و ۸۰ درصد فرماندهان شهید مسجدی بودند و اوقات فراغت خود را در مساجد می‌گذراندند. مردم ما از نظر سیاسی در زیارتگاه و با فرهنگ اهل‌بیت (ع) به‌خصوص زیارت‌نامه‌خوانی، روحیه معنوی خود را تقویت می‌کنند؛ به همین دلیل است داعشی ها و همه عواملی که محصول اتاق فکر آمریکا هستند با زیارت‌نامه خواندن ما کار دارند اما با نماز و قرآن و اعمال حج ما کاری ندارند.
وی تقویت روحیه بسیجی و مبارزه و جهاد را مدیون مسجد دانست و گفت: هیئت‌ ها و مساجد خدمات انکارناپذیری را ارائه داده اند و نیروهای ارزشمندی را تربیت کرده اند اما در بین افراد مسجدی انسان‌های آلوده‌ای هم وجود دارند که بنا بر روایتی از پیامبر اسلام اگر برای حضور در مسجد و اقامه نماز مداومت ورزند آثار سوء اعمال آن ها از بین می‌رود.
حجت الاسلام والمسلمین برادران ویژگی‌های مدیران مساجد را بر مبنای منابع دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: قرآن اختصاصاً تصریح کرده کسانی می‌توانند مساجد را مدیریت کنند که اهل ایمان و عمل صالح و اعتقاد به آخرت باشند؛ طبیعتاً کسانی تا آخر در صحن مساجد می‌مانند که از این ‌دست باشند؛ قطعاً بسیاری از درگیری‌ها و منازعات، گاهی ریشه غیر خدایی دارد اما در میدان عمل اگر هرکسی انگیزه دین‌داری داشته باشد و ارتباط خود را با مساجد تقویت کند، در نهایت برنده واقعی خواهد بود و مدال خدمت‌رسانی و خدمت‌گزاری را بر گردن می‌آویزد.
وی نحوه مدیریت برخی از افراد را یکی از آفت‌های مساجد دانست و افزود: مسجد گوشت قربانی نیست که دست هرکسی بچرخد؛ نهادهای مختلفی ادعای مدیریت مسجد را دارند ولیکن آسیب هم می‌زند اما در کف میدان عملاً کسانی موفق هستند که ایستادند و مقاومت کردند.
وی مدیریت واحد و یکپارچه مساجد را عاملی برای موفقیت معرفی کرد و گفت: مسئولان ما هم باید در این زمینه همفکری کنند و به دنبال چاره‌اندیشی باشند و عملیات و اقدامی کارساز صورت دهند تا شاهد متولیانی همدل و همصدا باشیم و مساجد را با مدیریتی واحد اداره کنیم؛ چنانچه بخواهیم سطح ارتباطات مؤمنین را ببینیم این اتفاق در مسجد از همه‌جا بیشتر است.
برادران در ادامه با تأکید بر وحدت مؤمنین حول محور مسجد، گفت: همان‌طور که می‌دانیم بخشی از زیبایی انسان به موی اوست حال این نکته مطرح می‌شود که این زیبایی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که مو از ریشه جدا نشده باشد همان مویی که دلبری می‌کند با جدایی از ریشه مشمئز کننده خواهد بود؛ مؤمنین هم در جایی که به خدا وصل هستند و در کنار و همراه یکدیگرند زیبایی و طراوت دارند. بهترین مصداق چنین جایی مسجد است چراکه این مکان وضع‌شده برای عبادت و از طرفی برای همدلی و همراهی، در واقع مساجد فضای عاطفی و ارتباط معنوی و دینی برای برادران و خواهران در یک جامعه هستند.
وی در پایان با اشاره به مفاسد اقتصادی در جامعه و لزوم امر به معروف و نهی منکر در این حوزه ابراز داشت: مبارزه با فساد و اختلاس نیازمند نظارت است و سیستم نظارتی اسلام برگرفته از امربه‌معروف و نهی از منکر است؛ امربه‌معروف ریشه در مهربانی دارد و این مهربانی مدنی در بستر مسجد رقم می خورد و مردم در این فضا تغذیه می‌شوند و این مهم در نهایت زمینه‌ساز جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است که با وجود مسجد اتفاق می‌افتد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!