مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

ارتقای مسجد در تراز تمدنی؛ سریع‌ترین و درست‌ترین راه رسیدن به تمدن اسلامی

ارتقای مسجد در تراز تمدنی؛ سریع‌ترین و درست‌ترین راه رسیدن به تمدن اسلامی
مجتبی عظیمی
0
۲۴ خرداد ۱۴۰۲

حجت الاسلام میرمحمدیان عنوان کرد: ارتقای مسجد در تراز تمدنی قوی‌ترین، سریع‌ترین و درست‌ترین راه رسیدن به تمدن اسلامی است و همچنین نزدیک‌ترین و بهترین مسیر برای خدمت به امام زمان(عج) تحقق شبکه امامت است.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت در جمع طلبه‌ها، پاسداران و بسیجیان کشور که در مسجد مقدس جمکران گردهم آمده بودند، گفت: اگر مرزهای زمان و مکان را برداریم این جمع را می‌توان در مکان‌های مختلف تاریخ اسیر کرد، ممکن است در خیمه اباعبدالله(ع) باشیم و ممکن است در کنار امام رضا(ع) قرار گیریم و آماده باشیم برای اینکه اگر آقا فرمانی دادند، مهیا باشیم و ممکن است در خانه امام زمان(عج) و در جایی‌که هوای نَفَس قدسی آن حضرت وجود دارد و محل قرار اوست قرار گیریم و برای حل مسائل اقتصادی، نظامی یا یک مسئله تمدنی به گفت‌وگو بپردازیم.

ارتقای مسجد در تراز تمدنی سریع ترین و درست ترین راه رسیدن به تمدن اسلامی است
وی ارتقای مسجد در تراز تمدنی را قوی ترین، سریع ترین و درست ترین راه رسیدن به تمدن اسلامی خواند و اظهار داشت: صرف نظر از عناوین سازمان تبلیغات و بنیاد هدایت ما جمعی هستیم که احساس کردیم نزدیک‌ترین و بهترین مسیر برای خدمت به امام زمان(عج)، تحقق شبکه امامت و مساجد است و طبق فرموده حضرت آقا «تمدن سازی مقدمه ظهور عظمی است».
حجت الاسلام میرمحمدیان در ادامه افزود: خداوند به ما لطف کرده و ظرفیت‌هایی را در اختیارمان قرار داده که با بهره گیری از این ظرفیت‌ها می‌توانیم به اهداف‌مان نزدیک‌تر شویم فقط باید راه‌هایی را انتخاب کنیم که در ظهور مؤثرتر هستند.
وی با بیان اینکه ما باید حرف جدیدی داشته باشیم و این حرف جدیدمان قابلیت اجرا داشته باشد، عنوان کرد: ما اعتقاد داریم نظام امامت و مدل حکمرانی ولایی همان حرف جدیدی است که نه دموکراسی، نه کمونیزم، نه دیکتاتوری و نه سلطنتی است؛ چراکه همه این موارد را بشر تجربه کرده و همه آنها انسان‌ها را نابود کرده است.
مدیر عامل بنیاد هدایت ادامه داد: ما احساس می‌‌کنیم بعد از ۱۴۰۰ سال مجاهده، اکنون راه و روش درست را پیدا کرده‌ایم و خدا هم به ما محبت کرده و ما را در عصری قرار داده که عصر بزرگ مردی همچون امام خمینی(ره) است، در عصری که به برکت خون شهدا آزادی، امنیت، اقتدار و عزت وجود دارد که اینها چیزهای ارزشمندی هستند، بنابراین وقتی در چنین عصری قرار گرفتیم در قبال این نعمت‌های خدا، مسئولیت‌هایی برای ما وجود دارد.

احیای مساجد؛ وظیفه مهم ما در شرایط کنونی

وی با اشاره به دوران حضرت نوح و زحمت ۹۵۰ ساله این پیامبر در تبلیغ گفت: ایشان در همه آن سال‌ها برای تبلیغ زجر کشیدند تاجایی‌که گاهی او را به حدی می زدند که بیهوش می‌شد و در نهایت این حجم از تلاش، تنها ۱۷ نفر به او پیوستند، اما اکنون به دنبال هرکدام از شما بیشتر از ۱۷ نفر حرکت می‌کنند که این کرامت و برکتی است که خدا به تک تک ما عنایت کرده که این برکت به لحاظ تعینی از ظرفیت‌هایی که در اختیار حضرت نوح و برخی پیامبران دیگر بوده بیشتر است و بدانید خدا به ما لطف کرده که اکنون این پرچم را به دست ما سپرده است.
حجت الاسلام میر محمدیان با بیان اینکه وظیفه مهم کنونی ما احیای مساجد است، افزود: کار مهمی بر عهده ما قرار گرفته، چراکه در زمان و مکان مناسبی قرار گرفتیم که شاید سال‌ها قبل برگزاری چنین جمع و جلساتی آرزوی رفقای ما بود؛ بنابراین این جلسه نعمتی است که باید از این نعمت‌ها بهره گیریم چراکه خداوند هرچقدر که نعمت به ما عطا کرده به همان میزان از ما کار می‌خواهد و اکنون وظیفه مهم ما احیای مساجد است.
وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «تا آخر دنیا هرجا که مسلمانان بخواهند اسلام را احیا کنند، باید امامت را احیا کنند»، بیان داشت: این عمل باید در میدان محقق شود و ما کنشگران جدی مسجد، که مسیر و حرف‌مان یکی‌است حداقل باید با هم همراه باشیم و پشت هم قرار گیریم تا این هدف محقق شود.
مدیر عامل بنیاد هدایت اضافه کرد: ما عزم کردیم با هم کار کنیم اما فقط این رسالت بر دوش بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی نیست، بلکه همه نهادهای مربوطه همچون حوزه علمیه و… باید پای کار بیایند تا این هسته شکل گیرد.

نرم‌افزار اداره مساجد را باید ارتقاء دهیم
وی به کارهای مهم برنامه ریزی شده برای نیل به این هدف نیز اشاره و عنوان کرد: در گام اول باید میدان‌مان را توانمند کنیم که در این راستا لازم است تقسیم کاری صورت گیرد، مثلا اینکه یک کار مسجد، راهبری و مدیریت سخت است که این باید بر عهده امام جمعه قرار گیرد و عزل و نصب امامان جماعت بر عهده امام جمعه باشد و ما باید تلاش کنیم در حوزه حلقه‌های میانی و در حوزه امامان در مسجدها نرم افزاری را ارتقا دهیم که مساجد بتوانند در بهترین مسیر حرکت کنند که پایگاه بسیج یکی از قوی‌ترین این حلقه‌های میانی است.

حجت الاسلام میرمحمدیان خاطرنشان کرد: بنای ما بر این است که تلاش کنیم مشکلات را حل کنیم؛ بنابراین رشد امام جماعت، توجیه فعالان مسجد و رفع دوگانگی‌ها و … در مسجد به مسجد و محله به محله باید انجام گیرد.
وی با تأکید بر اینکه باید سنگرهای از دست داده را دوباره فتح کنیم، گفت: اگر این سنگرها دوباره فتح شوند پیروزی قطعی است؛ چراکه دشمن در تلاش است این ارتباطات را قطع کند و در مقابل ما باید تلاش کنیم مسجد و مردم را به هم وصل کنیم اگر این پیوندهای ولایی بین مردم برقرار شود،  در مسیر شیطان و دشمن تله انفجاری قرار می‌گیرد.

مسیر و هدف طرح محله اسلامی و مهرواره محله همدل یکی است
مدیر عامل بنیاد هدایت اهداف اجرای طرح محله اسلامی بسیج و برگزاری مهرواره‌های مختلف بنیاد هدایت را مشترک خواند و اذعان داشت: مسیر ما یکی است و طرح محله اسلامی و مهرواره‌ها مسیر دستیابی به این هدف هستند.
وی در بخش دیگری از بیانات خود با تأکید بر جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین فقط حرف زدن نیست، بلکه در وهله اول گره‌گشایی، روایت کردن گره گشایی‌ها و سپس نشر روایت‌ها و ضریب دادن به نشر این گره‌گشایی‌هاست که این نشر خوبی و پراکندن امید، مصداق بارز جهاد تبیین است.
حجت الاسلام میرمحمدیان به برنامه‌های طراحی شده برای دستیابی به این هدف مشترک نیز اشاره و بیان کرد: سال گذشته یک گام آموزشی طی شد و امسال گام دوم آموزشی این است که شهر به شهر حدود ۴۰ هزار فرد مؤثر در مساجد را آموزش دهیم و سپس به آموزش حرفه‌ای افراد توانمند بپردازیم و آنها را در یک مراوده مداوم در معرض آموزش، توانمندسازی و ایجاد انگیزه و تزریق محتوا قرار دهیم.
وی افزود: یکی از رویکردهای ما تربیت استادانی در سطح کشور است، به این صورت که تعدادی انتخاب شوند و دوره‌هایی در سطح شهر و استان و سپس کشور را پشت سر بگذرانند و سپس یک کار دو وجهی مجازی و حضوری انجام شود به این شکل که استادهای معروف کشور درس‌های خود را به نحو مجازی ارائه دهند و افرادی که در شهرستان هستند درس‌ها را بگیرند و استادهای تربیت شده ما کارگاه‌های این اساتید را در منطقه خود بگردانند که این‌کار پیش از این تجربه شده و بسیار بابرکت بوده است چون یک کار عملی و مستمر است که هزینه کمی را نیز در بردارد.

تکلیف فعالان مسجدی در جنگ رسانه
حجت الاسلام میرمحمدیان همچنین تصریح کرد: ما در کنار این‌کار باید مسجد به مسجد برویم و با امامان و فرماندهان پایگاه‌ها صحبت کنیم و برای حل مسائل‌شان تلاش نماییم.
وی گفتمان سازی را دومین کاری دانست که باید انجام شود و گفت: اکنون عصر رسانه است و این گفتمان‌ها هستند که آدم‌ها را پیش می‌برند، بنابراین اگر کار رسانه‌ای خوبی انجام ندهیم کارهای ما کمترین اثر را خواهند داشت.
مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه اکنون دوره جنگ روایت‌هاست، افزود: اگر محصولی تولید می‌شود سعی کنید، حداکثر استفاده را از آن بکنید و آن را مدام منتشر کنید همانطور که دشمن یک دروغ را به حدی تکرار می‌کند تا همه آن را باور کنند، ما نیز نباید از بیان حرف‌های راست و درست‌مان خجالت بکشیم و اجازه دهیم دشمن حرف‌های غلط خود را با اقتدار تکرار کند؛ اگر ما روایت نکنیم دشمن به شیوه خودش روایت می‌کند.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!