مروری بر اقدامات امام روستای کبوترخان؛

از ایجاد اشتغال تا آزادی ۲۰ نفر از بند اعتیاد

از ایجاد اشتغال تا آزادی ۲۰ نفر از بند اعتیاد
رضا رفیعی‌مهر
0
۲۹ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام رنجبر بیش از ۲۰ سال است که در روستای کبوتر خان به عنوان روحانی مشغول فعالیت است و برای ایجاد اشتغال و حل معضل اعتیاد کارها کرده است.

امام روستای کبوترخان از توابع شهرستان رفسنجان یکی از امامان موفق روستا و از مردم همین خطه است که موفقیت‌های بی‌شماری در جذب جوانان به خصوص در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به دست آورده و در زمینه اشتغال‌زایی نیز توانسته برنامه های خوبی را عملیاتی کند.

حجت الاسلام علی رضا رنجبر در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، با اشاره به سابقه ۲۰ سال استقرار به عنوان روحانی عنوان کرد: روستا دارای سه مسجد است و من روحانی مسجد الزهرای کبوترخان افتخار خدمت به اهالی را دارم.

امام روستای کبوترخان که متولد این روستاست می گوید: مردم را به خوبی می شناسم و با اخلاق و روحیات شان آشنایی دارم و سعی در رفع مسائل و مشکلات و دغدغه های اجتماعی و فرهنگی و رفع اختلافات داشته ام تا جایی که بشود کار به دادگاه و شورای حل اختلاف نکشد و مسائل را همین جا حل و فصل می کنیم.

وی با بیان اینکه اعتیاد یکی از دغدغه‌های جدی است عنوان کرد: با جمع آوری و راهنمایی و ایجاد کارگاه های کوچک اشتغال قدم هایی برای مقابله با اعتیاد برداشته‌ایم، در این باره اشتغال‌زایی، راهکاری مهم در رفع اعتیاد و آسیب های اجتماعی است.

وی تصریح کرد: درمان اعتیاد نیز با راه اندازی یک کمپ در روستا و حمایت از ایجاد این ظرفیت پیگیری می شود و موفقیت هایی داشته ایم و با بیان مضرات اعتیاد و یا ایجاد انگیزه برای درمان بیش از ۲۰ نفر موفق به درمان شده اند.

حجت الاسلام رنجبر در خصوص دیگر اقدامات در سطح روستا خاطرنشان کرد: منطقه تک محصولی است و همه اهالی به سمت تولید پسته می روند و این امر تا حدی موجب بیکاری جوانان می‌شود، از این رو با ایجاد کارگاه‌هایی، افراد را مشغول به کار کردیم و با در اختیار قرار دادن زمین با کمک دهیاری و شورا در حد توان، کارگاه هایی ایجاد شده است.

وی گفت: برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال در طول چند سال در روستا ایجاد شده است و موفق شدیم یک شهرک صنعتی با اخذ زمین از شورا و دهیاری و تأمین آب و برق ایجاد کرده و با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا بتوانیم منطقه را از تک محصولی بودن بیرون بیاوریم.

امام روستای کبوترخان افزود: عده زیادی در منطقه وضعیت مالی خوبی دارند و جوانان کمتر علاقه به اشتغال دارند و به این دلیل ما درصدد ایجاد اشتغال هستیم و با این هدف در سال ۸۵ شهرک صنعتی را راه اندازی کردیم که حدود ۴۰ نفر شاغل هستند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های مهم، وجود طلاق به ویژه در ابتدای ازدواج و دوران عقد است که درصدد راهکارهایی جهت جلوگیری از فروپاشی خانواده با ریش سفیدی و پا در میانی بوده ایم که بیش از ۸۰ درصد موفقیت آمیز بوده و بالغ بر ۱۰ مورد از طریق مشاوره های چهره به چهره و یا آموزش های عمومی از طلاق جلوگیری به عمل آوردیم.

حجت الاسلام رنجبر در مورد اقداماتی که در رفع مشکلات اقتصادی اهالی روستا انجام شده بیان کرد: مؤسسه خیریه امام حسن مجتبی(ع) در روستا با ۱۰۰ نفر عضو و هیئت امنا یکی از این ظرفیت‌هاست و با جمع آوری مبالغی در حد توانایی صورت می گیرد و برای ۳ تا ۵ نفر تأمین جهیزیه در سال داریم.

وی با بیان اینکه در مسائل فرهنگی نیز گام هایی برداشته شده، اظهار کرد: از سال ۸۲ توانستیم موکب حسینیه کبوترخان را با جذب بیش از ۵۰ جوان ایجاد کنیم که انجام برنامه های فرهنگی و زیارتی در کربلا و نجف اشرف و به ویژه در اربعین و ایجاد گروه های جهادی بخشی از اقدامات به شمار می رفت.

امام روستای کبوترخان تأکید کرد: میانه خوبی با جوانان در ایام سال و حضور در برنامه ها و مناسبت ها داریم و مهم‌ترین عامل در تحقق برنامه‌های مسجد محور، جذب جوانان روستا بوده است، در سالگرد شهادت شهید سلیمانی و ایام فاطمیه با حضور این جوانان موکب را راه اندازی و بیش از ۹۰ هزار پرس غذا توزیع کردیم.

وی تصریح کرد: در این کار فرهنگی ۱۵۰ جوان پای کار بودند و تنها در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ۱۵ هزار پرس غذا توزیع شد.

حجت الاسلام رنجبر عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم توزیع سبد معیشتی در بین نیازمندان است که هر سال سه بار در ماه رمضان و محرم و ایام نوروز در بین ۴۰۰ خانواده توزیع می شود، در محرم امسال نیز ۱۶۰ بسته معیشتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: همه اقدامات خیر از طریق کمک های مردمی است و حتی پرداخت هزینه نسخه هایی با مبالغ ۲ تا ۷ میلیون تومان برای بیماران داشته ایم.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!