گزارش نخستین رویداد آرمان؛

توانمندسازی امامان شاخص برای طراحی نقشه تحول و پیشرفت

توانمندسازی امامان شاخص برای طراحی نقشه تحول و پیشرفت
مجتبی عظیمی
0
۰۴ بهمن ۱۴۰۲

نخستین رویداد آرمان با هدف توانمندسازی امامان محله پیشرفت ویژه امامان محله شاخص استان‌های قم، مرکزی و همدان برگزار شد؛ «رؤیا؛ فناوری به حرکت در آوردن مردم»، «حلقه‌های میانی و ویژگی‌های شش گانه آن»، «جهاد تبیین» و«هنر روایت» عناوینی بود که از سوی اساتید در این رویداد به امامان محله ارائه  شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی بنیاد هدایت، نخستین رویداد آرمان با هدف توانمندسازی امامان «محله پیشرفت» به مدت ۴ روز برگزار شد و بنیاد هدایت در قم میزبان قریب به ۱۰۰ نفر از امامان محله شاخص استان‌های قم، مرکزی و همدان بود.

کارگاه آموزشی طراحی نقشه تحول و پیشرفت، گعده‌های روایت امامت، تجربه نگاری و بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز از جمله برنامه‌های این نشست بود.

در کنار این موارد به منظور توانمندسازی امامان برای طراحی نقشه تحول و پیشرفت، پنج سرفصل و موضوع مشخص شد که با استفاده از ظرفیت اساتید مجرب، این سرفصل‌ها در طی این چند روز به ارائه شد.

«رؤیا؛ فناوری به حرکت در آوردن مردم»، «حلقه‌های میانی و ویژگی‌های شش گانه آن»، «جهاد تبیین» و«هنر روایت» عناوینی بود که از سوی اساتید در این رویداد به امامان محله ارائه  شد.

امامت؛ کار آمدترین مدل اداره جامعه در همه سطوح

مراسم افتتاحیه این رویداد صبح شنبه با ۳۰ دی ماه با سخنرانی حجت الاسلام میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت آغاز شد؛ حجت الاسلام میرمحمدیان در آییین افتتاحیه نخستین رویداد «آرمان» به بیان مدل اداره جامعه از نظر اسلام پرداخت و گفت: امامت یعنی روش اداره جامعه و در همه سطوح قابل اجراست؛ برای ایجاد تمدن اسلامی باید مردم را پای کار آورد. رؤیا سازی، تصویر شفاف و قابل فهم از آینده، تشکیلات سازی و استفاده از ظرفیت حلقه های میانی، اعتماد سازی و ارائه نشانه صدق در رفتار و گفتار و باز کردن اصر و اغلال از ذهن و دل مردم از ابزارهای کار آمد امام، در پای کار آوردن مردم هستند.

مدیر عامل بنیاد هدایت، به بیان الزامات تمدن سازی پرداخت و افزود: وقتی می خواهیم تمدن بسازیم باید بدانیم که هر تمدنی یک سخت افزار، یک نرم افزار و یک سیستم عامل دارد؛ سیستم عامل در تمدن اسلامی مدل اداره است و مدل اداره جامعه در اسلام در هر سطحی امامت است.

حجت الاسلام میرمحمدیان در ادامه به ابزارهای پای کار آوردن مردم اشاره داشت و بیان کرد: ابزارهای شیطان برای حرکت دادن و پای کار آوردن مردم زر و زور و تزویر است، ولی ابزارهای امام، خیر و محبت و فهم است و این کنشگری باید از روی اراده ناشی از فهم باشد نه به وسیله اجبار و یا تطمیع و یا تزویر و توهم. دشمن با رسانه و مدیریت وهم می خواهد مردم را پای کار بیاورد ولی امام با تبیین مدیریت وهم می کند و مردم خود پای کار می‌آیند.

رقابت امامان محله شاخص سراسر کشور در رویداد آرمان

در ادامه برنامه های روز اول رویداد؛ حجت الاسلام مصطفی محمددوست معاون آموزش بنیاد هدایت به تشریح برنامه‌های این رویداد ۴ روزه پرداخت و گفت: این یک نشست آموزشی نیست، بلکه یک رقابت است و قرار است در گروه بندی های مختلف نقشه محله خودمان را با کمک مربیان بنیاد هدایت طراحی کنیم.

وی ادامه داد: این برنامه ها ادامه پیدا می کند و در تابستان سال آینده در مشهد اختتامیه این رویداد را خواهیم داشت هر چند اصل کار امامان محله ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام محمددوست با اشاره به اهمیت روایت گفت: ما در روایت ضعیف هستیم و بدتر اینکه روایت درستی از آینده نتوانسته ایم ارائه دهیم؛ قرار است دور هم بنشینیم تا ببینیم ما چه تصویری از آینده داریم، این مهم را به گفت‌وگو بگذاریم و بعد بحث کنیم که با داشته های خود چگونه می توانیم این تصویر را بسازیم.

بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز

بازدید از نمایشگاه مسجد جامعه پرداز برنامه بعدی این رویداد بود که امامان محله در قالب ۵ گروه ۲۰ نفره مهمان روایت نمایشگاه بودند و راویان و اساتید بنیاد هدایت به روایت نمایشگاه پرداختند.

برگزاری گعده های روایت امامت، برنامه بعد از ظهر امامان حاضر در این رویداد بود که با حضور همسنگران بنیاد هدایت این گعده‌ها برگزار شد؛ در مجموعه این نشست‌ها امامان محله به ارائه تجربیات خود می‌پرداختند.

رؤیا؛ گمشده تبلیغ دین و کلید تمدن سازی

پس از برنامه‌های گعده و برگزاری نماز عشاء، حجت الاسلام حسین مهدی زاده، مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به ارائه موضوع«رؤیا؛ فناوری به حرکت درآوردن مردم» پرداخت.

وی با اشاره به نتایج دو پیمایش مجزایی که در سال ۱۳۹۷ درباره جایگاه روحانیت در نزد مردم، انجام شده است، گفت: علی‌رغم تصور کسانی که این پیمایش را انجام دادند، نتایج هر دو پیمایش این بود که همچنان مردم به هیچ صنفی مثل روحانیت اعتماد ندارند.

مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: طبق این پیمایش تنها نگرانی مردم نسبت به روحانیت این است که مطمئن نیستند که آیا از عهده مأموریتی که نظام برای آنها در نظر گرفته است، بر می آید یا خیر؟

حجت الاسلام مهدی زاده اظهار داشت: مردم می‌خواهند با ما زندگی را ادامه دهند اما نمی‌دانند تصویر آینده با ما چه شکلی است. زندگی با حجابی که ما به آنها توصیه می‌کنیم چطور است؟ خانمی را تصور کنید که مجبور است روزانه چند بار بین محل کار و زندگی‌اش و مهد فرزندش در گرما تردد کند، توان خرید خودروی شخصی ندارد، از موتورسیکلت هم که نمی‌تواند استفاده کند، از نگاه او در چنین شرایطی حرف زدن از حجاب، غلط است.

مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم، یادآور شد: زن دنبال تبرج است بعد شما می‌گویید برو داخل صدف حجاب؟! زن قدیم نیاز به حضور در خیابان نداشت برای همین محاسن حجاب برایش قابل تصور بود. در تصویر جدید زندگی برخلاف گذشته اگر بخواهی حجاب داشته باشی باید سختی بکشی؛ بنابراین ما باید تصویری شورانگیز برای حجاب درست کنیم تا فرد حاضر باشد برای حفظ حجاب خود بجنگد.

وی روایت را یکی از شاه بیت‌ها و کلیدهای گمشده در عرصه تبلیغ فرهنگ و معارف اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در هیج زمینه‌ای واژه جهاد را به کار نبردند مگر در عرصه تبیین، راه آن را هم خودش فرمود که روایت است؛ روایت با گفتمان فرق دارد. روایت و حکایت قصّوی و یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در عرصه تبلیغ دین گره‌گشایی کند.

نقش حلقه‌های میانی و امام محله در ساخت آینده انقلاب اسلامی

برنامه‌های دومین روز از رویداد آرمان با سخنرانی حجت الاسلام محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت آغاز شد که  به موضوع «حلقه‌های میانی و ویژگی‌های شش گانه‌اش» پرداخت و اظهار داشت: شیعه از ابتدا تحول خواه و تحول آفرین بوده و این ماجرا در عصر صفویه به اوج خودش رسید؛ مساجد در این دوره هم مرجعیت عبادی داشتند و هم مرجعیت علمی و اجتماعی و هم حل منازعات بودند؛ در همه این امور مساجد مرجع بودند.

حجت الاسلام محلاتی اظهار داشت: تمدن غرب بعد از رنسانس در حال شکل گیری بود و تمدن اسلامی رقیب خود می‌دانست بنابراین تمام تلاش خود را با جریان نفوذ برای گسترش نظامات تمدن غربی به کار گرفتند تا مظاهر تمدنی شیعه از بین برود؛ خصوصا برای نقش هایی که مسجد داشت، رقیب تراشی کردند و با تأسیس دالفنون‌ها، محکمه‌ها، بانک و… بر مبنای نظامات غربی پروژه نفوذ را پیش بردند.

وی با اشاره به مراحل انقلاب اسلامی از مقابله با جریان نفوذ تا تثبیت، گفت: اکنون در مرحله گام دوم انقلاب اسلامی و ساخت آینده قرار داریم؛ حلقه‌های میانی عناصر اصلی این حرکت هستند؛ مسجد مرکز حلقه‌های میانی و امام، محور پای کار آوردن حلقه‌های میانی برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام محلاتی خاطر نشان کرد: مرکز حلقه‌های میانی مسجد و محور آن هم امامان هستند؛ باید تلاش کنید این ۶ ویژگی را در مساجد شکل بدهید؛ هر مسجد باید یک حلقه میانی باشد.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های مسجد می توانید حلقه‌های میانی دیگری را نیز به کار بگیرید و از ظرفیت‌های حلقه‌های میانی فعال در مساجد مانند هیئت و… برای حل مسائل محله بهره گرفت.

برگزاری گعده طراحی نقشه تحول و پیشرفت محله

پس از ارائه معاون راهبری بنیاد هدایت، امامان حاضر در نشست در گعده های طراحی نقشه تحول و پیشرفت محله نشستند و  به بررسی وضعیت مطلوب و ظرفیت‌های محله پرداختند.

ضرورت تبیین جزئیات سوژه‌های واقعی پیشرفت جامعه در جنگ روایت‌ها

در نوبت عصر برنامه‌های دومین روز از رویداد آرمان حجت‌الاسلام محمد جنتی محب، مدیرکل اعزام مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی به موضوع «جنگ روایت‌ها» پرداخت و اظهار داشت: در فضای تبلیغی کشور باید باور کنیم که در میدان جنگ هستیم؛ بنابراین مهم‌ترین کار در این شرایط تعیین اولویت‌هاست.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغ، گفت: ایشان می‌فرماید میدان تبلیغ میدان جنگ و صحنه درگیری و سینه به سینه شدن با ظلمت و تاریکی است. اگر اولویت‌ امروز را بر اساس نگاه دیده بان انقلاب درک نکنیم، نمی‌توانیم با دشمن مقابله کنیم.

حجت الاسلام جنتی محب راهکار مقابله با جریان سازی رسانه‌ای دشمن را شناسایی و روایت سوژه‌های واقعی پیشرفت جامعه دانست و اصلاح تصویر ذهنی آحاد مردم را در جنگ روایت‌ها ضروری خواند.

طراحی و ارائه نقشه‌های تحول و پیشرفت محله

گعده روایت امامت (گروهی) و گعده طراحی نقشه تحول و پیشرفت محله از دیگر برنامه های دومین روز از رویداد آرمان بودند و افراد حاضر در گعده به ارائه نظرات خود در بوم‌ها پرداختند.

سومین روز از رویداد آرمان با ارائه نقشه‌ها در گعده و انتخاب نقشه برتر گعده آغاز شد و با  گعده تکمیل طراحی بوم منتخب گعده ادامه پیدا کرد و امامان خود را برای ارائه بوم های منتخب در جلسه داوری آماده کردند و در نوبت عصر نیز برنامه داوری گعده ها در سالن آفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد و نمایندگان گعده ها به ارائه بوم‌های خود که در طول دوره نوشته شده بود پرداختند و بوم ها به داوری گذاشته شد.

معجزه روایت؛ قدرتی همچون بمب اتم

«هنر روایت» آخرین ارائه از موضوعات پنچ گانه در رویداد بود که با  سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا جوان آراسته مؤسس مدرسه مهارت آموزی مبنا انجام شد؛ او روایت را همچون بمب اتم قدرت‌مند خواند و گفت: در رویدادهای مختلف هر کسی که بهترین روایت را ارائه ‎دهد، برنده است. فارغ از اینکه واقعیت چیست؛ بنابراین با روایت می‌توان جهان را تصاحب کرد.

وی دست‌ برتر در هر رویدادی را با طرفی دانست که روایت بهتری را ارائه می‌دهد و در این زمینه گفت: کتاب بهترین قصه گو برنده است. هرکسی که بهترین روایت را ارائه می‎دهد؛ او برنده است. فارغ از اینکه واقعیت چیست؛ روایتی که قوی باشد برنده است حتی اگر دروغ باشد مانند روایت مهسا امینی؛ هر دروغی با جزئیات باور پذیر می‌شود؛ بنابراین جزئیات معجزه می‌کند.

حجت الاسلام جوان آراسته یادآور شد: برای تبیین تمدن نوین اسلامی، آینده را باید با جزئیات تصویر کنیم؛ اینکه بگویم در آینده موفق خواهیم بود و همه چیز خوب خواهد شد، به درد کسی نمی‎خورد. باید برای مخاطبان تصویر بسازیم؛ از بحران‌ها و فرصت‌ها تصویر بسازیم و پنج سال بعد را روایت کنیم. در این صورت است که انسان‌ها شوق رسیدن به آن را دارند.

مؤسس مدرسه مهارت آموزی مبنا تأکید کرد: فقط شما هستید که راه رسیدن به رؤیایی که ساخته‌اید را می‌توانید نشان دهید. آن کسی که آینده را نقاشی می‌کند و روایت می‌کند، دیگران به دنبالش راه می‌افتند و می‌گویند بگو چه کنیم که به آن آینده‌ای که تو می‌گویی دست پیدا کنیم.

اختتامیه دوره نخست

در پایان دوره نیز امامان شاخص در ۱۰ گروه‌، تجربیات امامت خود را ارائه کرده و به رقابت گذاشتند. داوران این بخش حجج اسلام امید محلاتی، مهدی موحد و روح الله نوری بودند. در نهایت گروه «شهید مدافع حرم حجت الاسلام کیهانی» از استان همدان رتبه نخست را کسب کرد.

گفتنی است، عملیات «محله پیشرفت» برنامه شش ماهه پیش‌روی بنیاد هدایت است و تا عید غدیر ادامه خواهد داشت. ضمن این عملیات چندین رویداد آرمان برگزار خواهد شد و امامان شاخص استان‌های سراسر کشور با حضور در قم، در این برنامه‌ها شرکت خواهند کرد. در ادامه مسابقه‌ای ملی نیز با همین عنوان و موضوع برگزار خواهد شد و برای ۱۰۰ محله برگزیده کشور، برنامه‌های مفصلی تدارک دیده شده است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!