رئیس اداره تبلیغات زرندیه:

امامان محله در طرح مسجد گره گشا جانانه پای کار حل مشکلات مردم ایستاده‌اند

امامان محله در طرح مسجد گره گشا جانانه پای کار حل مشکلات مردم ایستاده‌اند
مجتبی عظیمی
0
۲۲ دی ۱۴۰۰

حجت الاسلام قربانی گفت: طرح مسجد گره گشا با محوریت امام و مسجد برای حل مشکلات مردم با پای کار آوردن مسئولان و رسمیت بخشیدن به مصوبات تاکنون در ۶ مسجد زرندیه اجراشده و ۱۷ مصوبه از ۲۳ مصوبه آن به مقام عمل رسیده است.
حجت الاسلام محمود قربانی رئیس اداره تبلیغات اسلامی زرندیه استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، با اشاره به طرح مسجد گره گشا گفت: بعد از اجرایی شدن مهرواره اوج و طرح ارتقاء نهضت مواسات و خدمات رسانی مساجد توسط بنیاد هدایت و و در قالب مهرواره اوج احساس کردیم نیاز است، بین امامان محله و روستا که محور خدمات رسانی مساجد هستند و مسئولان ارتباط وجود داشته باد.
رئیس اداره تبلیغات ادامه داد: این نیاز ما را به این فکر انداخت که طرحی را با حضور مسئولان تمام دستگاه های اجرایی اجرایی کنیم که پازل تکمیل کننده محوریت مسجد و امام مسجد در حل مشکلات محلات و روستاها باشد.
وی با اشاره به زمان برگزاری و چگونگی آن افزود: هر هفته یک شب در یکی از مساجد محلات و یا روستاها به مشکلات و مسائل روستاها پرداخته و تصمیم گیری می شود.
گره گشایی فقط به بودجه و اعتبار نیست
حجت الاسلام قربانی در توجیه طرح ابراز داشت: به اعتقاد ما برای حل بسیاری از مشکلات نیازی به بودجه و اعتبار نیست و با تعامل بیشتر مردم با مسئولان می توان بخش زیادی از مشکلات را برطرف و گره گشایی کرد، همچنین پای کار آوردن خود مردم در این طرح از مزیت های دیگر این طرح است؛ چرا که در این جلسات که در مساجد و با محوریت امام تشکیل می شود، خود مردم پای کار آمده و مشکلات و مسائل محله را طرح و مطالبه می کنند و مسئولان نیز در مقام پاسخگو و مجری مصوبات در این جلسات حاضر می شوند.
وی در توضیح چگونگی اجرای طرح افزود: امام روستا یا مسجد محله معضلات محله و مشکلات عمومی منطقه را احصاء می‌کند و به دبیرخانه محلی که متشکل از امام، شهردار یا دهیار، شوراها و معتمدین محل است ارجاع و مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن به دبیرخانه ستاد شهرستان که متشکل از فرماندار و رئیس اداره تبلیغات و سایر مسئولان شهرستان است فرستاده می شود و برای برگزاری جلسه تصمیم گیری شده و مشکلاتی که قابل حل است و می‌تواند در این جلسات قابل پیگیری و حل باشد احصاء و به روحانی و امام محل یا آن روستا به عنوان دبیر جلسه ارسال می‌شود و مسئولان مرتبط با این مشکلات شناسایی و از آنها برای جلسات دعوت می شوند.
او در خصوص چگونگی برگزاری جلسات مسجد گره گشا و زمان آن نیز گفت: پس از تصمیم گیری جلسه مسجد گره گشا در مسجد محله یا روستا اجرا می‌شود و امام محله یا روستا به بیان مشکلات عمومی محله می پردازند و مسئولین به پاسخگویی می پردازند و مصوبات لازم در همین جلسات تصویب و به مرحله اجرا می رسد.
ضمانت اجرایی و قابلیت پیگیری مصوبات
مدیر اداره تبلیغات زرندیه با اشاره به فرق بین جلسات مسجد گره گشا و جلسات دیگری توسط مسئولان و بین مردم برگزار می‌شود یادآور شد: در جلساتی که به صورت عمومی برگزار می شود خیلی از طرح ها به مقام عمل نمی رسد ولی الان با طرحی که در کمیسیون اجتماعی فرمانداری تصویب کردیم مصوبه‌های این جلسات به صورت قانونی در می آید و امام روستا یا محله و مسئولان محلی به صورت قانونی می توانند روند اجرایی طرح های مصوب شده را پیگیری کنند.
۶جلسه مسجد گره گشا برگزار و از ۲۳ مصوبه ۱۷ مورد اجرایی شده است
حجت الاسلام قربانی با اشاره به وضعیت اجرای جلسات مسجد گره گشا عنوان داشت: تاکنون این طرح در شش مسجد محلات و روستاها برگزار شده که ۲۳ مصوبه داشته است و از این ۲۳ مصوبه ۱۷ مورد اجرایی شده و بقیه در حال اقدام است؛ برای نمونه در یک مورد از روستاها تمام زمین ها از اراضی ملی محسوب می شد و بعد از گذشت ۴۰ بیش سال از انقلاب اسلامی مردم مشکل مالکیت داشتند که در همین جلسات رفع شد. یا در مورد دیگری زمین هشت هزار متری برای احداث زمین چمن در روستا تهیه شد.
نقش امام و مسجد در محوریت حل مشکلات مردم
قربانی در پایان متذکر شد: آن چه در این طرح اتفاق افتاد محوریت مسجد و امام مسجد در گره‌گشایی از مشکلات مردم بود به گونه ای که با بازخوردهایی که از این جلسات گرفته‌ایم، ارتباط مردم با مسجد بعد از این طرح ها بیشتر شده و نگاه مردم و مسئولان به کارکردهای مسجد تغییر پیدا کرده است و مردم در مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره به مسجد و امام محل رجوع می کنند و ما با انجام این طرح توانستیم پازل حل مشکلات مردم توسط امام مسجد را با مشارکت مسئولین کامل کنیم.

در دیگر رسانه ها ببینید:
خبرگزاری مهر
خبرگزاری ایرنا
خبرگزاری ایکنا
باشگاه خبرنگاران جوان
وب سایت سازمان تبلیغات اسلامی

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!