گزارشی اجمالی از سیر دوره پایانی نشست کوثر هدایت+فیلم

گزارشی اجمالی از سیر دوره پایانی نشست کوثر هدایت+فیلم
رضا رفیعی‌مهر
0
۱۵ بهمن ۱۴۰۰

دوره سوم نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» در بخش های متنوع از ۱۱ بهمن ماه آغاز و در شامگاه ۱۵ بهمن ماه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، دوره سوم از نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» از شامگاه دوشنبه، ۱۱ بهمن ماه در سالن قدس حرم مطهر رضوی آغاز شد تا میزبان مدیران کل و معاونین ادارات سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها و راهیاران ۹ استان باشد.
در ابتدا این مراسم حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت پشت تریبون رفت و ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، اظهار کرد: یکی از اهداف جدی ما در این نشست برگزاری نمایشگاه «مسجد جامعه پرداز» بوده است که گفتمان و مدل اجرایی بنیاد هدایت در آن ارائه شده و در کنار آن دستاوردهای استان‌ها نیز به نمایش گذاشته شده است.
وی همچنین افزود: هم اندیشی مدیران ادارات تبلیغات اسلامی در طراحی برنامه‌های ۱۴۰۱ یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در این نشست دنبال می‌شود. در ادامه هم پیام حضرت آیت الله نوری همدانی به نشست «کوثرهدایت» را قرائت کرد.
آیت الله نوری همدانی در فرازی از این پیام فرموده اند: «هر جامعه ای نیازمند پیشرفت و تحول می باشد و اصولا جامعه تحول خواه به پیشرفت دست پیدا خواهد کرد و اغلب جوامع پیشرفته، تحول را بر اساس فرهنگ مردم خود آغاز می کنند. در این میان دین را از عوامل و عناصر تمدن به شمارمی آورند و این از آن جهت است که دین تأثیر غیر قابل انکاری در جوامع بشری دارد».
در ادامه حجت الاسلام حاجتی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری که فرمودند: «امروز ما درگیر یک جنگ بسیار عظیم هستیم؛ که تمام کفر و الحاد در یک طرف و اسلام در طرف دیگری قرار گرفته است»، بیان کرد: این عبارتی است که حضرت امام نیز بارها آن را تکرار نمودند و رهبر معظم انقلاب نیز برای چندمین بار است که این عبارت را بیان می‌نمایند. در ادامه این مراسم نیز از تعدادی از مدیران برتر در مهرواره اوج تجلیل به عمل آمد.
حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی یکی از سخنرانان روز اول این دوره بود که با اشاره به اهمیت حضور اجتماعی زنان، بر پرچمداری سازمان تبلیغات در این موضوع تأکید کرد.
در روز نخست این دوره و در بخش آموزشی آن حسن قاسمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه بنیاد هدایت در نخستین به موضوع «مهارت‌های نوین حل مسئله» پرداخت و بر حل مسئله توسط امام با کمک حلقه‌های میانی تأکید کرد.
وی به مهارت‌های نوین حل مسئله پرداخت و به تفاوت‌های این مسائل مطرح شده در این دوره آموزشی با دوره‌های قبلی پرداخت و اظهار کرد: جهت گیری تمدنی و برنامه ریزی و اقدام با جدول روندنما از جمله بخش‌هایی است که به بوم حل مسئله اضافه شده است.
حجت الاسلام محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت نیز در این بخش عنوان کرد: امامان ما برای پیشبرد کارهای خود باید به ابزارهای مدیریتی مجهز شود و این برعهده راهیاران است که ابتدا خودشان باید به این ابزارها مسلح باشند و بعد هم آن را به امامان منتقل کنند.
حجت الاسلام تقدیری رئیس سازمان مدارس صدرا دیگر سخنران دوره سوم نشست ملی «کوثر هدایت» هم در سخنانی نسبت به فعالیت جریان نفوذ برای تصاحب نظام تعلیم و تربیت هشدار داد و گفت: فتنه‌ای که در این عرصه طراحی و اجرا شد به مراتب سخت‌تر از فتنه‌های سیاسی و نظامی است؛ این جریانات همچنان مشغول فعالیت‌ هستند.
عاطفه سعیدی نژاد هم به عنوان آخرین سخنران روز نخست به جایگاه رفت وضمن تشریح برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در بخش بانوان گفت: بانوان باید با دغدغه مندی برای جهاد تبیین از وقت خود هزینه کنند. آن ها باید نسبت به این ظرفیت و رسالت آگاه و توانمند شوند.
روز دوم نشست با برگزاری گعده های حل مسئله همراه شد. در این روز شرکت کنندگان در گعده ها شاهد حضور صمیمانه حجت الاسلام حریزاوی بودند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در حاشیه این بازدید ضمن قدردانی از عوامل برپایی نشست، آن را کار بزرگی دانست که به وسیله بنیاد هدایت رقم خورد.
برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و پدر حجت الاسلام والمسلمین قمی با حضور قائم مقام و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی دیگر برنامه ای بود که در روز دوم انجام شد.
بازدید علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر و امیر حسین بانکی پور فرد نمایندگان مجلس شواری اسلامی از نمایشگاه مفهومی «مسجد جامعه پرداز» بخش دیگری از اتفاقات نشست بود.
در حاشیه این بازدید نایب رئیس اول مجلس در سخنانی گفت: احیای مسجد تراز انقلاب اسلامی و مسجد جامعه پرداز کار ارزشمند و بزرگی است؛ دولت و مجلس انقلابی برای کمک به دین باید سازمان تبلیغات اسلامی را در این عرصه یاری کند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین هم به تحولاتی که در این سازمان پس از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین قمی در جایگاه ریاست رخ داده است، اشاره کرد و گفت: داشتن نگاه تمدنی در برنامه‌ها و فعالیت‌ها و مردمی سازی تبلیغ از جمله رویکردهای مهم سازمان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز مسجد را محلی برای کادرسازی و تربیت نیروی متخصص و متعهد برای نظام دانست و گفت: این اتفاق در برخی از مساجد کشور و در قالب طرح امام محله در حال اجرا است.
بالاخره دور سوم نشست ملی «کوثر هدایت» به روز سوم رسید و با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید توسط حجت الاسلام عظیمی مدیر ادراه تبلیغات اسلامی شهرستان قنوات استان قم همراه شد.
در ادامه حجت الاسلام عزت‌زمانی با تأکید بر حفظ جایگاه مساجد و تلاش برای ارتقای این جایگاه بیان داشت: این جمع برای بازگرداندن مسجد به جایگاه اصلی خود به عنوان پایگاه اصلی دین گرد یکدیگر جمع شده است و مشقت‌های این مسیر را به جان خریده‌ایم تا این هدف مقدس محقق شود.
این برنامه با مراسم نوحه خوانی و قرائت زیارت وداع با نوای گرم حجت الاسلام رنجبری ادامه یافت. سپس حجت الاسلام موسوی مدیر اداره تبلیغات اسلامی ماهشهر بیانیه لبیک و عهد مشترک را قرائت نمود که در بخشی از این عهدنامه آمده است:
از صدر اسلام مساجد همواره میعادگاه بندگی و پایگاه تربیت انسان های وارسته و قلب تپنده امداد و حمایت از نیارمندان و کانون تصمیم گیری‌های سیاسی و فرهنگی بوده است.
این مهم در طول تاریخ براساس عوامل مختلف دست خوش تغییر شد و به تدریج کارکردهای اصیل مساجد را فراموش کردند.
در بخش پایانی این مراسم از سه غرفه برتر نمایشگاه مفهومی «مسجد جامعه پرداز» از نگاه مدعوین و بازدید کنندگان، تجلیل شد که استان فارس با کسب بیشترین امتیاز به عنوان غرفه برتر انتخاب و استان خوزستان و قم به ترتیب رتبه دوم و سوم را کسب نمودند.
همچنین دو بوم برتر راهیاری معرفی شدند که بوم استان خوزستان رتبه اول و بوم استان مرکزی رتبه دوم را توسط داوران کسب نمود.

گفتنی است، در این مراسم از حجت الاسلام همتی فر معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام رحمتی راهیار استان خراسان رضوی و حجت الاسلام صاحب قرانی مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی این استان به دلیل همکاری و مساعدت در برگزاری این نشست تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!