سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان نتیجه داد؛

مشارکت جدی نوجوانان جهادی در حل مشکلات روستا

مشارکت جدی نوجوانان جهادی در حل مشکلات روستا
مجتبی عظیمی
0
۱۷ آذر ۱۴۰۱
حجت الاسلام نوباغی در کنار همه فعالیت های اجتماعی توانسته است از ظرفیت نوجوانان و دانش آموزان برای حل مشکلات استفاده کرده و قدم های خوبی برای محله خود بردارد.
به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام محمد نوباغی است او از سال ۸۸ وارد حوزه و مشغول درس شده و از همان اوایل ورود یعنی از سال ۹۰ به امر مقدس تبلیغ پرداخته است.
حجت‌الاسلام نوباغی چهار سالی را در شهرستان نکاء و سه سالی را هم در قائم شهر به مردم خدمت کرده و در نهایت از سال ۹۶ در مسجد ۱۴ معصوم (ع) روستای میرود پشت شهرستان بابل مشغول به خدمت رسانی است.
او از همان بدو ورود اقدامات خود را در روستا شروع کرده و با جوانان و نوجوانان ارتباط گرفت و معتقد است تبلیغ فقط محدود به مسجد و منبر و نماز جماعت نیست و آن را بهانه ای در بین مردم بودن می‌داند. این امام که خود در رشته های ورزشی مهارت دارد در بین گروه‌های ورزشی روستا حاضر شده و با جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار کرد و همین موجب اعتماد و جذب آنان به سمت مسجد شد.

تأسیس ستاد خیرین توسط امام روستا گروه کلاسی قرآن در روستا با جمع آوری مبلغ ناچیزی سعی در حل مشکلات نیازمندان داشت که حجت‌الاسلام نوباغی با تغییر سبک و روش این گروه توانست اقدامات خوبی را انجام دهد. او اکنون به یکی از افراد حامی و پشتیبان برای اهالی تبدیل شد.
حجت الاسلام نوباغی با تأسیس ستاد خیرین و استفاده از ظرفیت‌های تمامی مردم در حل مشکلات توانست گام‌های بزرگی را بردارد. از اواسط سال ۹۶ ستاد خیرین شروع به کار کرد که تا حال حاضر هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد‌.
این ستاد با همکاری مردم و خیرین در ایام ماه مبارک رمضان، عید نوروز، شب یلدا و ایام شروع سال تحصیلی با آماده کردن بسته های معیشتی و توزیع آن توانسته از ۲۵ خانواده تحت پوشش دستگیری کند.
حجت‌الاسلام نوباغی در زمینه درمانی و کمک به بیماران نیازمندان گام‌هایی برداشته و توانسته از طریق خیرین هزینه های درمانی بعضی بیماران را به صفر برساند. اهدای نان با عطر مهربانی و برکت، طرحی است که حجت‌الاسلام نوباغی با آماده سازی کارت‌هایی به تعداد افراد خانواده نیازمند و ارائه آن به نانوایی روستای میرود پشت اجرا می‌شود، طرحی که برکت خدا را بر سر سفره های افراد نیازمند می‌آورد، دل های آن‌ها را شاد می‌کند، شادی که نه تنها به زندگی دنیوی انسان بلکه به زندگی اخروی هم رنگ دیگری می‌بخشد.
گاهی هزینه های بالای درمان به دردی تبدیل می‌شود که بیش از درد بیماری رنج‌آور است این امام پرتلاش طرح شفا را در راستای حمایت از بیماران نیازمند اجرا می‌کند، طرحی که در آن سعی شده مرهمی بر زخم های بیماران نیازمند گذاشته شود؛ با کمک خیرین نزدیک به ۱۹ میلیون از هزینه بیمار کلیوی پرداخت شده است.
تهیه جهیزیه نوعروسان و تأمین هزینه های ازدواج همواره یکی از دغدغه های خانواده های نیازمند است، مشکلات مالی یکی از اصلی ترین موانع جوانان برای ازدواج است که این روحانی پر دغدغه سعی داشته تا حدودی این سد برداشته شود، او از طریق جلسه قرآنی بانوان و ستاد خیرین برای ۴ زوج جوان جهیزیه تأمین کرده است. همچنین در رایزنی با فروشگاه‌های لوازم خانگی، این امکان فراهم شد که کالاهای مورد نیاز نوعروسان خریداری و از طریق خیرین هزینه آنها پرداخت شود.
وقتی به کارنامه حجت الاسلام نوباغی نگاه کنیم می‌بینیم او با کمک شریکه الامام چند مورد از زوج‌هایی که قصد طلاق داشتند را به زندگی برگردانده و اکنون آن‌ها در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند؛ همچنین در زمینه ترویج و تشویق به ازدواج نیز اقدامات خوبی داشتند.
در زمینه ترک اعتیاد نیز با گروه طب سنتی رایزنی داشته و در صورت کمک خیرین این گروه کار خود را آغاز خواهد کرد. علاوه بر این او در زمینه رفع آسیب های اجتماعی توانست با کمک پایگاه بسیج افراد خرده فروش مواد را از محله جمع کند و بر امنیت محله بیفزاید.

دغدغه کار دانش آموزی این امام را بر این داشته که به طور مستمر در مدارس حضور یابد؛ او با حضور در مدرسه محله با مشکلات مدرسه و دانش آموزان از نزدیک آشنا شده است، یکی از این مشکلات عدم وجود نمازخانه بود که حجت‌الاسلام نوباغی با پیگیری توانست نمازخانه مدرسه را آماده و تجهیز کند؛ علاوه بر آن برای دانش آموزان دختر و پسر جشن تکلیف برگزار کرده و نشست‌ها و جلسات مذهبی برای دانش آموزان تدارک دیده است.

او می‌گوید: این اقدامات موجب جذب کودکان و نوجوانان به مسجد شد؛ در مسجد نیز کلاس‌های تخصصی قرآنی، اعتقادی و هیئت هفتگی برای آن‌ها برپا شد که این طرح با استقبال گرم نوجوانان روبه رو شد.
از دل هیئت هفتگی نوجوانان، گروه جهادی «ده پای میروُد» تشکیل شد، گروهی که توانست علاوه بر فعالیت در این روستا در روستاهای اطراف نیز حضور یابد، این گروه همیشه پای کار است و در مواقع ضروری به اهالی روستا خدمت رسانی می کنند؛ این گروه جهادی که با خرید ابزار آلات تجهیز شده است. در ایام همه گیری کرونا که بیشتر شهرها و روستاها درگیر بیماری بودند، این روستا از معدود جاهایی بود که فوتی کرونا نداشت؛ در صورت ابتلای اهالی این گروه جهادی پای کار آمده و در رفع مشکل بیماری کمک رسانی می‌کردند.
علاوه بر این در ایامی که افراد کمی در معابر رفت و آمد داشتند کلیه معابر و خیابان‌ها و حتی خیاط منازل اهالی روستا توسط این گروه جهادی ضدعفونی شد‌. این گروه جهادی فعالیت های عمرانی نیز داشته که می‌توان به ترمیم سرویس بهداشتی اهالی اشاره کرد.
حجت‌الاسلام نوباغی افزون بر تمامی این اقدامات در روستا اقدام به پل سازی کرد و تکیه های قدیمی را نیز بازسازی و تعمیر کرده است. او با پای کار آوردن خیرین توانسته کلنگ ساخت باشگاه ورزشی روستا را بر زمین بزند که اکنون در حال بهره بری توسط اهالی است.
این امام پر دغدغه وقتی دید مردم برای امور بانکی خود مجبور به رفت و آمد به شهر هستند با پیگیری های متعدد شعبه ای از دفتر پیشخوان و پست بانک را در روستا افتتاح کرد تا از زحمت رفت و آمد مردم به شهر کاسته شود. ساخت زمین چمن در خارج روستا نیز از جمله اقداماتی بود که به انجام رسیده و با تأمین نور و برق آماده بهره برداری جوانان و اهالی روستا است.
نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!