حجت الاسلام میرمحمدیان یکی از جنبههای هدایت امام محله را جهاد تبیین دانسته و بیان نمودند که پرداختن به تبیین امور مهم جامعه، تبیین چالشهای ذهنی و موضوعات روز مردم موجب گرهگشایی از چالشهای ذهنی و مقابله با تهاجم رسانهای دشمنان میگردد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی بنیاد هدایت، نشست سه روزه طلبه شهید هادی عرفانی نیا از روز چهارشنبه ششم دی ماه با گعده های راهیاران آغاز شد و تا روز جمعه هشتم دی ماه با برنامه های متنوع و بررسی فعالیت های پیش روی بنیاد و عملیات ها ادامه پیدا کرد.
دومین روز از این نشست پنجشنبه صبح با سخنرانی حجت الاسلام مهدی تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد.
حجت الاسلام تقی زاده در این نشست به نسبت سازمان دارالقرآن با مساجد پرداخت و از خارج شدن قرآن و فعالیت های قرآنی از مساجد گلایه کرد.
وی به لزوم ایجاد ذهن قرآنی در جامعه پرداخت و خاطر نشان کرد: ما گمان می کنیم باید اقتصاد اسلامی و سیاست خارجی اسلامی و … را آماده کنیم و به دست مسئولین بدهیم تا عمل کنند؛ ولی رهبر معظم انقلاب نظریه ای دارند به نام ذهن قرآنی و می فرمایند: ذهن جامعه و مسئولین باید قرآنی باشد؛ یعنی مسئولین باید فهم قرآنی داشته باشند و با آن در کارها نقش آفرینی کنند. اگر ذهن مسئولین قرآنی باشد و کتاب را یاد گرفته باشند در هنگام تصمیم گیری ها درست عمل خواهد کرد.
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به روایت «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن؛ مساجد را برای قرآن بنا کردهاند» به تلاش های بنیاد هدایت در زمینه تحقق حکمرانی محلی در مساجد اشاره کرد و ابراز داشت: ما انتظار داریم بسیاری از امور اجتماعی و سیاسی وارد مسجد شود؛ در حالی که متاسفانه بسیاری از فعالیت های قرآنی هم از مسجد خارج شده اند.
در ادامه حجت الاسلام مسعود رائیجی مدیر مرکز تولید محتوای سازمان دارالقرآن به تبیین بحث پایگاه های قرآنی مساجد و طرح مفاهیم پایه ای قرآن پرداخت.
الگوی مساجد تدبری و ارائه تجربه کار میدانی در تهران برنامه بعدی این نشست بود که دکتر کاظم رجبعلی و عباس رفیع ها از مدرسه دانشجویی قرآن عترت دانشگاه تهران به ارائه تجربیات خود در این زمینه پرداختند و سخنرانی حجت الاسلام حامد تقدیری دبیر ستاد روایت پیشرفت آخرین برنامه پیش از ظهر روز پنجشنبه بود.
در ادامه برنامه های دومین روز از نشست و در نوبت بعد از ظهر راهیاران پای صحبت های حجت الاسلام علی صبوحی مدیر موسسه تدبر در قرآن کریم با موضوع چیستی و ضرورت و کارآمدی تدبر در قرآن در نسبت با مسجد نشستند و این جلسه با کارگاه عملی تدبر در سوره مبارکه جمعه ادامه پیدا کرد.
آسیب شناسی فعالیت های قرآنی در مساجد و چگونگی شبکه سازی مساجد با محوریت قرآن با ارائه امین شغلی آخرین برنامه دومین روز از این نشست بود.
سخنرانی حجت الاسلام عزت زمانی معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با موضوع توجیه عملیات های سازمان تبلیغات و بنیاد هدایت اولین برنامه سومین روز از این نشست بود.
حجت الاسلام عزت زمانی اظهار داشت: در دستگاه تبلیغ حتی مدیران شهرستان همگی نیروی ستادی هستند و این مسجدیها و هیئتی ها و خود مردم هستند که میدان دارند هستند و پرچم داری می کنند و ما در هر جایی وظیفه داریم تسهیل گری کنیم.
وی با اشاره به عملیات پیش روی سازمان در ماه مبارک رمضان ابراز داشت: در این عملیات بزرگ همه می توانیم دورهم جمع شویم و یکی از مطالبات رهبری را بر زمین پیاده کنیم و با میدان داری قرآن فعالیت کنیم؛ مسجد و شبکه امامت در این عملیات میدان دار هستند.
معاون فرهنگی و تبلیغ خاطرنشان کرد : معتقدم شبکه راهیاری بنیاد هدایت وظیفه و قدرت ایجاد شبکه امامت و اخوت و اتصالی که احتیاج اساسی مدل جامعه تبلیغی ما است در تغییر رفتار تبلیغی و به میدان آوردن مردم برای تبلیغ و نقش آفرینی جوانان و نوجوانان و بانوان را دارد و در عملیات های پیش رو می تواند نقش آفرینی ویژه ای داشته باشد.
و در برنامه های آخرین روز از نشست راهیاران منطقه ای و استانی درسه گعده مجزا و با موضوع مهرواره بانور شرکت کردند.
جمع بندی عملیات و سخنرانی حجت الاسلام میرمحمدیان آخرین برنامه نشست بود؛ وی در ابتدای سخنانشان با اشاره به اینکه در تمدن اسلامی مکان مهم است و برخی مکانها دارای اهمیت ویژهای هستند به فرق داشتن فضای جمکران که محل رفتوآمد امام زمان (عج) است با دیگر مکانها اشاره نمودند و تأکید کردند: یکی از عللی که دوست دارند اردوها مشهد یا قم برگزار شود این است که در محضر اهلبیت (علیهمالسلام) انسان امید دارد که به صورت عرضی چیزی نصیبش شود و بر وی اثر بگذارد و خداوند به دلهای ما توجه کند و عقلهایمان باز شود.
مدیرعامل بنیاد هدایت در ادامه بیان داشتند: همه بحث ما در بنیاد هدایت این بود که بنا است تمدن برپا شود و بهانه این تمدن سازی و روشش احیای امامت میباشد. امامت یعنی اداره جامعه.
وی ادامه داد: یک حرف اشتباهی که در مورد قبل از انقلاب وجود دارد این است که فکر میکنیم قبل از انقلاب مساجد خیلی پرشور بودهاند در حالی که تعداد مساجد، جمعیت آن زمان و در نهایت تعداد افرادی که به مسجد میآمدند نیز خیلی کمتر از الان بوده و طبق گزارشات مساجد بیرونق بودهاند تا اینکه در بحبوبه انقلاب، مسجد به قله آتشفشان تبدیل شد و بعد از آن تا چندین سال اینگونه بود تا اینکه در دهه هفتاد که تفکرات خاصی بر جامعه حاکم گشت و ساختارهای جایگزین شکل گرفتند که منجر به تضعیف مساجد گردید.
حجتالاسلام میرمحمدیان با اشاره به اینکه در دهه هشتاد کارکرد مساجد، تربیتی بود و مقام معظم رهبری در دهه نود فرمودند کار مساجد،فقط کار فرهنگی و تربیتی نباشد و باید وارد کار اجتماعی هم بشویم و کمکم در ادامه گفتیم که اصلاً ما باید وارد اداره جامعه به معنی حکمرانی بشویم، لذا ایده امامت در دهه نود آرامآرام مطرح شد و در آخر دهه نود و اوایل هزار و چهارصد این ایده جا افتاد. مقام معظم رهبری سال هزار و چهارصد یک، موضوع جدیدی را مطرح نمودهاند به نام جهاد تبیین؛ منظور از جهاد تبیین این نیست که امامت یا گرهگشایی یا بقیه کارها را کنار نهاده و تنها جهاد تبیین نماییم، بلکه باید نسبت جهاد تبیین با امامت را در نظر بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: ما تا کنون در گرهگشاییها در مراحل اولیه به سطح پایین نیازها توجه کردیم و تلاش نمودیم خوراک، پوشاک، مسکن و کف نیازهای یک آدم را تأمین کنیم لذا کارهای خیریه و اجتماعی همه بر این اساس شکل گرفت؛ در صورتی که مردم خیلی بیشتر از آن چیزی که در این لایهها دچار چالش باشند در لایههای بالاتر شخصیتشان دچار چالش هستند، همانند لایههای عاطفی، اخلاقی، تربیتی، عرفانی، علمی …
مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: حتی اگر میخواهیم از مسائل همین لایههای اول، نیازهای آدمها را حل کنیم باید ابتدا روی فکرشان کار کنیم، چه بسا که آدمها غیر از نیازهای لایه اول در لایههای بالاتر نیازهای جدیتری دارند، درست است که مسئله اقتصادی اثر دارد؛ اما در مجموع اتفاقاً اثر عکس دارد، یعنی بالا رفتن درآمد با اختلاف زوجین اثر مستقیم دارد، هر چه درآمد بالاتر اختلاف زوجین بیشتر میشود؛ و یا افسردگی، ناامیدی با بالاتر رفتن درآمد نسبت مستقیم دارد، هر چه آدمها باسوادتر هستند، ناامیدتر هستند.
وی افزود: به همین جهت اگر ما دنبال امامت جامعه هستیم، اگر دنبال گره کشایی از مسئلههای مردم هستیم هم باید مسئله را درست درک کنیم، اول درست بشناسیم و بعد حل کنیم. این مسئلهها و چالشها در این لایهها با کار خیریه حل نمیشود بلکه نیازمند به کار تبیین است به همین جهت جهاد تبیین یک دنیای جدیدی پیش روی ما باز میکند.
حجتالاسلام میرمحمدیان بر اهمیت تبیین تأکید کرد و ابراز داشت: بهترین راه در ترک این است که پس از سمزدایی روی فکرش کار میکنند، بعد حمایت اجتماعی صورت میگیرد تا خودش و خانوادهاش به یک شرایط پایداری برسند و در نهایت ترک کند، عمدهترین و مؤثرین عنصر در این گامها، آن کاری است که روی ذهنش انجام میدهند، لذا مسئلهای به نام اعتیاد هم با تبیین حل میشود.
وی ادامه داد: اگر ما محل بحث را درست درک نکنیم، هر چه تلاش کنیم مسئله حل نمیشود، چون دشمن بهراحتی یک نوع دیگر روایت میکند، لذا لازم است امامی که وظیفهاش هدایت (گرهگشایی، معنویت و غیره) است، هدایتش باید منجر به قیام شود: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» به همین دلیل هدایت امام یک جنبهاش تبیین است یعنی پرداختن به امور مهم جامعه، تبیین چالشهای ذهنی و موضوعات روز مردم و رفع تهاجم رسانه ای دشمن که این جهاد تبیین میباشد.
مدیر عامل بنیاد هدایت در پایان سخنانشان با اشاره به اینکه باید مقابل روایت دشمن روایت خودمان را ایجاد کنیم گفت: امام محله یا مسجد خودش یک روایت است، بانور خودش یک روایت است که یک هویت جدیدی از بانوی ایرانی میسازد در مقابل هویتی که دشمن قصد القای آن را دارد.