حجت الاسلام ترابی گیلانی گفت: سیستمی که برآمده از تلقی جدید به انسان و اهداف زندگی است، سیستم امامت است. نظام امامت پاسخی است به نیازهای انسان به حکومت دینی، آنچه پیامبر اسلام(ص) نیز فراتر از رسالت بر عهده داشت و انجام میداد، امامت بود، امامت شامل امامت و هدایت جامعه از لحاظ دینی، اجتماعی و همه شئون زندگی است.
به گزارش مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت الاسلام ترابی گیلان مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان، در اولین جلسه از نشست تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی در تالار اندیشه بخش مسجد جامعهپرداز در بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم اظهار کرد: دین جریانی جدید و تلقی جدید از انسان و اهداف به وجود میآورد، انسانشناسی دینی با انسانی اومانیستی متفاوت است، از منظر اهداف شخصی و اجتماعی نیز دین اهداف متفاوتی نسبت به مکاتب دیگر ایجاد میکند، وقتی تلقیها عوض میشود نیاز به سیستم جدیدی است و حکمرانی دینی نیاز جریان جدید ایجاد شده از طریق دین است.
وی افزود: سیستمی که برآمده از تلقی جدید به انسان و اهداف زندگی است، سیستم امامت است. نظام امامت پاسخی است به نیازهای انسان به حکومت دینی، آنچه پیامبر اسلام(ص) نیز فراتر از رسالت بر عهده داشت و انجام میداد، امامت بود، امامت شامل امامت و هدایت جامعه از لحاظ دینی، اجتماعی و همه شئون زندگی است.
ترابی اشاره کرد: سیستم امامت و به ویژه امامت بر اساس آیات و سیره پیامبر(ص)، ائمه(ع) و مسلمانان صدر اسلام قابل فهم و درک است؛ در جریان مهاجرت مسلمانان به حبشه خانمی به نام اسما بنت عمیس نقش امامت میانی را ایفا کرده و با ایجاد ارتباط مناسب با همسر پادشاه حبشه سبب پذیرش سریعتر مسلمانان در حبشه شد.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا عنوان کرد: سیستمی که دین تعریف میکند به صورت نظامی کامل است و امامت میانی هم تکمیل کننده حلقه لایههای بالای قدرت و قوای رسمی با امت اسلامی است.
بر اساس روایات اسلامی امامت سه مقیاس دارد، امامت در مقیاس کلان، رهبری جامعه را بر عهده دارد، امامت میانی هدایت بخشی از جامعه را برعهده دارد و امامت در بخش خرد هم در مقیاس کوچک مانند خانواده هدایت جامعه را بر عهده دارد.
وی در تشریح سخنان خود گفت: امامت در بخش خرد مانند نقش پدر در خانواده است، پدر در یک خانواده وظیفه هدایت خانواده و به سعادت رساندن آن را بر عهده دارد و مادر خانواده هم نقش شریکه امام را بر عهده دارد.
ترابی تاکید کرد: از منظر منطقی نیز در جامعهای که امامت به عنوان راس جامعه وجود دارد و امتی هم وجود داشته باشد، میبایست رده میانی هم به عنوان حلقه واسط وجود داشته باشد که در نظام دینی مفهومی به نام امامت میانی است.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا اشاره کرد: امامت مقام انتصابی نیست و میبایست مردم نیز پذیرش داشته باشند؛ وقتی حضرت ابراهیم از خداوند درخواست میکند که مرا امام امتم قرار بده این درخواست مقام نیست بلکه درخواست توفیق امامت امت است.
وی مطرح کرد: امام جامعه و امامت میانی، پیشرو در بندگی خداوند، پیشرو در حل مشکلات مردم و پیشرو در بلا پذیری در راه خداوند و پیاده سازی دستورات آن است.
ترابی تاکید کرد: اجزای نظام دینی به صورت انتخابی نیست بلکه به صورت کامل میبایست پیاده سازی شود، وقتی امامت در سطح کلان وجود داشته باشد امامت در سطح خرد نیز باید پیادهسازی و اجرا شود، به عبارت دیگر نظام دینی بدون پیاده سازی کامل نظام امامت معنا ندارد و نظام امامت شامل امامت کلان و امامت میانی است.
گفتنی است جلسات بعدی نشست تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی در روزهای ۵ و ۷ اردیبهشت، ساعت ۲۱:۳۰ در محل تالار اندیشه بخش نمایشگاه مسجد جامعهپرداز بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار میشود.
دومین نمایشگاه مسجد جامعه پرداز به همت بنیاد هدایت در حاشیه سی و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ۲۹ فروردین لغایت ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شبستان مصلی تهران برگزار میشود.