اختتامیه دومین دوره نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» برگزار شد+فیلم

اختتامیه دومین دوره نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» برگزار شد+فیلم
حسین فلاح مراد
0
۰۹ بهمن ۱۴۰۰

مراسم اختتامیه دومین نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» با قرائت عهد جمعی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در دارالقران حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، در ابتدای مراسم آیاتی از کلام الله مجید با نوای حجت الاسلام قاسم جعفر زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل قرائت شد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی عضو هیئت امنای بنیاد هدایت پیرامون‌ بحث امامت میانی بیان داشت: نکته مهمی که در امامت میانی باید در نظر گرفته شود این است که اساس نگاه الهی بر این است که همه کثرات باید به وحدت برگردد.
وی با اشاره به روایات پیرامون نظام امامت عنوان کرد: با توجه به اینکه حقیقت امام، حقیقتی مرسل و مطلق است؛ عالی ترین مرتبه کمال در وجود امام تعین یافته و آنچه که راجع به امامت وارد شده است در مراتب نظام امامت نیز سرایت داده می‌شود و بنابراین هرچه نظام امامت پایین و پایین تر آید تکلیف، حقایق و وظایف نیز به همان نسبت در مرتبه نازل تری قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در مثال دیگری پیرامون این مسئله به آیات مرتبط با کعبه و تعمیم این آیات به مسجد اشاره و عنوان کرد: آیات و روایاتی که پیرامون بیت الله بیان شده است، نازل آن در رابطه با مسجد نیز محقق است چرا که مساجد فروع بیت الله محسوب می‌شوند.
وی اضافه کرد: اگر بیت الله آزاد از ملکیت باشد، مکانی که قرار است به مسجد تبدیل شود نیز باید آزاد از مالکیت شود و اگر کعبه بیت امن محسوب می‌شود مسجد نیز باید به سمتی سوق پیدا کند که تمام خصوصیاتی که در رابطه با کعبه وجود دارد، مرتبه ای از آن در رابطه با مسجد نیز محقق گردد.
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص امام مسجد نیز بیان کرد: کسی که‌ پشت سر عالمی در مسجد نماز بخواند، مانند این است که پشت سر پیغمبر نماز خوانده است و این مسئله نه تنها تعارف محسوب نمی‌شود، بلکه بیان یک حقیقت است.
وی در این راستا افزود: با این نگاه اگر به مسائل مبتلا توجه شود، بسیاری از مسائل آسان‌تر حل خواهد شد و باید با همین نگاه به‌دنبال حل مسائل امامت در مساجد بود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تجدید عهد و بیعت در محضر ثامن الحجج(ع) گفت: یکی از مباحث مهم این است که وقتی کسی وارد بر زیارت می‌شود، تصمیم دارد مبدأ میلش مطابق محبوبش تغییر کند؛ بنابراین هر زیارت انسان باید تغییر و تحولی را در وجود او ایجاد کند؛ چراکه زیارت به معنای نزدیک شدن به کسی است که به سمتش آمده اید و در واقع زیارت تجدید عهد و بیعت مجدد محسوب می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به یکی از روایات وارد شده پیرامون‌ محبت بین مؤمنان اظهار داشت: در روایتی بیان شده از میان دو مؤمنی که به یکدیگر برخورد می‌کنند، آن کسی نزد خداوند افضل است که میزان محبتش نسبت به برادر مؤمن دیگرش بیشتر باشد.
عضو هیئت امنای بنیاد هدایت افزود: هرچه روابط شما با مؤمنان قوی و محبت آمیزتر باشد به همان نسبت به امام رضا (ع) نزدیک تر خواهید شد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود به افراد حاضر در جلسه توصیه نمود که بعد از بازگشت از این سفر معنوی، تمام وجود خود را صرف محبت کردن به مؤمنان نمایند و این نیت را موجب دست یابی به جزای بیشتر و قرب به امام رضا(ع) دانست.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ضمن ابراز تشکر و قدردانی خود از حضور پرشور خانواده‌ها و با اشاره به این سفر معنوی و عهد جمعی بیان داشت: امروز با خانواده و با تمامی دارایی خود به محضر علی بن موسی الرضا(ع) مشرف شده ‌اید و در محضر ایشان عهد می‌بندیم که تا پای جان برای خدمت به اسلام و انقلاب و خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

سپس ضمن قرائت زیارت وداع، عهد جمعی نیز توسط حجت الاسلام باقر بیک مدیر کل سازمان تبلیغات سیستان و بلوچستان قرائت شد و دیدار ولی امر مسلمین نیز توسط ایشان درخواست شد.

گفتنی است، در پایان جلسه سه غرفه برتر نمایشگاه مفهومی «مسجد جامعه پرداز» از نگاه مدعوین و بازدید کنندگان نیز معرفی و از آنان تجلیل شد که استان ایلام به عنوان غرفه برتر انتخاب شد و غرفه‌های استان‌های آذربایجان شرقی و هرمزگان نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
همچنین نتایج داوری بوم‌‌‌‌ها اعلام شد که استان اردبیل به سرپرستی حجت الاسلام جعفر زاده با کسب بیشترین امتیاز از داوران به عنوان بوم برتر انتخاب شد.

 

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!