تلاش بی وقفه امام پایگاه فرهنگی، اجتماعی چهل ستون؛

امام محله ای که هم اشتغالزایی می کند و هم آزادی می بخشد

امام محله ای که هم اشتغالزایی می کند و هم آزادی می بخشد
رضا رفیعی‌مهر
0
۰۵ بهمن ۱۴۰۰

حجت الاسلام زمانی در طول فعالیت ۷ ساله خود در محله برنامه های متعددی را اجرایی کرده و علاوه بر مبارزه با آسیب های اجتماعی به موضوع اشتغالزایی و آزادی زندانیان هم ورود موفقی داشته است.

حجت‌الاسلام محمد زمانی امام پایگاه فرهنگی، اجتماعی محله چهل ستون شهر بهارستان از توابع اصفهان و امام مسجد حضرت معصومه(س) در گفت و گو با خبرنگار مرکز رسانه بنیاد هدایت، به فعالیت‌های خود اشاره و عنوان کرد: در مدت ۷ سال فعالیت در منطقه برنامه های متعددی در جهت رفع مشکلات محله از نظر بهداشت محیطی و آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق اجرایی شده است.

تأسیس مرکز خیریه

حجت‌الاسلام زمانی بیان کرد: به منظور انسجام فعالیت های خیرخواهانه یک مرکز خیریه غدیر خم را از اواخر سال ۹۷ تشکیل دادیم به ثبت رساندیم که از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد و در ایام کرونا با شناسایی افراد بی بضاعت و افراد بیمار بالغ بر سه میلیارد تومان بسته های معیشتی از سوی خیرین تأمین و توسط مرکز خیریه در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: اهدای بسته‌های معیشتی از سال ۹۹ آغاز شد و هر هفته روزهای دوشنبه بیش از ۳۰ بسته توزیع می شود.

آمارگیری جمعیتی و آسیب شناسی محله

امام مسجد حضرت معصومه(س) عنوان کرد: در ایام کرونا به شناسایی افراد محله از طریق توزیع فرم و پر شدن این فرم ها توسط خانواده ها پرداخته شد. در ادامه ۱۵۰۰ فرم از خانواده های ساکن به دست ما رسید که وضعیت استیجاری و ملکی و تأهل و فرزند داشتن و دلیل مهاجرت و علت طلاق و آسیب ها و سطح سواد و وضعیت بیمه این خانواده ها را روشن می کند.

وی خاطرنشان کرد: پرسشنامه ها با حضور ۷ تن از کارشناسان تدوین شد و جلسات متعدد با مشاوران در ارزیابی و تدوین پرسشنامه برگزار شد تا بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم.

فعالیت ۱۲ ساعته مسجد

حجت‌الاسلام زمانی از فعالیت ۱۲ ساعته مسجد خبر داد و گفت: از ۸ صبح تا ۸ شب مسجد باز است و مراجعات متعددی وجود دارد، در این مسجد مهد کودک و پیش دبستانی با هزینه پایین  فعال است و فقط هزینه تأمین کتاب دریافت می شود. این دوره ها با تعامل با آموزش و پرورش برگزار می شود.

وی افزود: در زمینه مقابله با اعتیاد به طور تخصصی از اساتید مربوطه استفاده کرده ایم و جلسات ترک اعتیاد در مسجد برگزار می شود که مستمر و همراه با آموزش است، ضمن اینکه در ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان و یا اعضای خانواده شان کارگروه اشتغال را تشکیل دادیم.

امام مسجد حضرت معصومه(س) عنوان کرد: یکی از این مشاغل خیاطی است که با ارائه آموزش در مسجد، در قسمتی از شهر کارگاهی را ایجاد کرده ایم و تا ۱۵ نفر مشغول به کار می شوند.

آزادی زندانیان

وی تصریح کرد: ۱۶۰ نفر عضو صندوق قرض الحسنه مسجد هستند و مدتی قبل با کمک گرفتن از وام همین صندوق توانستیم یکی از زندانیتن جرائم مالی را آزاد کنیم، اخیرا نیز با تعامل با تعاملات صورت گرفته دیه ۱۲۰ میلیونی یکی دیگر از زندان را توانستیم به۵۰ میلیون تومان برسانیم و  با ۵۰ میلیون وام آزاد شد.

حجت‌الاسلام زمانی اظهار داشت: درمان همراه با تخفیفات و پرداخت هزینه دندانپزشکی و تأمین جهیزیه جزئی یا کامل چند خانواده  و توزیع گوشت قربانی و تهیه گوشی برای دانش آموزان و نظایر این از جمله اقدامات ما در مسجد استاست.

مدیر موسسه خیریه غدیر بیان کرد: این مجموعه با چند تن از روحانیون و همسرم اداره می شود و با جمع آوری زکات و فطریه و توزیع گوشت و بسته های معیشتی و از این دست فعالیت ها به ارائه خدمات می پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: کار گروهی و تیمی بسیار مهم است و معتقدم نباید به طور فردی امور را مدیریت کرد بیش از ۶۰ نفر نیروی جهادی پای کار هستند و اردوی زیارتی یک روزه را نیز برگزار می کنیم.

ساخت مسکن

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به ساخت مسکن برای نیازمندان گفت: ساخت یک باب مسکن در حاشیه شهر یکی از اقداماتی بود که به تازگی به اتمام رسیده است.

نظر خود را ثبت کنید

لینک کپی شد!